Zvrat, Volvo se zcela zbavuje své elektrické odnože. Trápící se Polestar už můžou zachránit jen Číňané

Analytici naznačovali, že si švédská automobilka vlastnící 48 procent této mladé značky bude muset koupit i její volně obchodovanou část, aby jí zachránila krk. Nakonec ale došlo na jiný scénář - Volvo se Polestaru úplně zbaví.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zvrat, Volvo se zcela zbavuje své elektrické odnože. Trápící se Polestar už můžou zachránit jen Číňané

2.2.2024 | Petr Miler

Zvrat, Volvo se zcela zbavuje své elektrické odnože. Trápící se Polestar už můžou zachránit jen Číňané

/

Foto: Polestar

Analytici naznačovali, že si švédská automobilka vlastnící 48 procent této mladé značky bude muset koupit i její volně obchodovanou část, aby jí zachránila krk. Nakonec ale došlo na jiný scénář - Volvo se Polestaru úplně zbaví.

Pomineme-li až šokující odchod Lewise Hamiltona z formulové stáje Mercedesu, je to asi největší překvapení, které se v automobilovém světě v posledních dnech odehrálo. Švédská automobilka Volvo, která je na jednu stranu elektromobily posedlá tak, že ignoruje i zřetelně odlišné preference vlastních zákazníků, na tu druhou nehodlá dále podporovat automobilku Polestar, která doslova vzešla z jejího lůna a chtěla se stát jakousi druhou Teslou.

Cesta k takovému cíli ale byla od počátku trnitá a postupem času se stávala jen trnitější. Teprve před pár dny jsme psali o problémech Polestaru, kterému se zdaleka nedaří plnit jeho prodejní cíle, jako samostatná automobilka přišel postupem času téměř o veškerou svou hodnotu na burze a do letošního roku vstupuje s - na své poměry - plány na masivní propouštění zaměstnanců. Firmu to má zachránit před ještě většími potížemi, pokud se jí je ale podaří vyřešit, Volvo už u toho nebude.

To je skutečně zvrat, neboť analytici naznačovali pravý opak. Očekávalo se tedy, že aby se Volvo s mateřským koncernem Geely nenechaly problémy Polestaru zdiskreditovat, raději stáhnou firmu z burzy, tedy fakticky si koupí její volně obchodovanou část a potíže společnosti před zbytkem světa skryjí. To se ve výsledku může stát, Volvo už u toho ale nebude.

Švédská automobilka, která dosud vlastnila 48 procent akcií Polestaru, oficiálně oznámila, že přestává financovat aktivity společnosti Polestar Automotive Holding. V praxi to bude znamenat, že se svého podílu zbaví ve prospěch čínského holdingu Geely, který ji zřejmě jako jediný může zachránit. Holding, který ovládá i samotné Volvo, může Polestar buď zcela převzít bez zapojení švédské automobilky, popř. udělat pravý opak. Spekuluje se také o tom, zda Číňané neplánují i větší či menší odchod z řad akcionářů samotného Volva, do čehož by tento krok také zapadal.

V případě Volva akciové trhy reagovaly na tento krok pozitivně, neboť se mělo za to, že trápící se Polestar více než co jiného táhne Švédy ke dnu. V případě akcií Polestaru ale nastal pravý opak - nyní tak trochu nikým nechtěná značka ztratila dalších 20 procent své hodnoty a obchoduje se za cenu o 97,5 % (!) nižší než v dobách největší víry v její světlou budoucnost.

Nedivili bychom se, kdyby Geely tím či oním způsobem další samostatné aktivity Polestaru prostě vytáhlo ze zástrčky. I kdyby to mělo být tím, že firmu fakticky (a vzhledem k aktuální ceně jejích akcií velmi levně) pohltí a její aktivity rozpustí ve svých zbylých strukturách. Víc ukáže jen čas, konkrétní plány Volva a Geely v případě vzájemné interakce či budoucí existence Polestaru nebyly zveřejněny.


Zvrat, Volvo se zcela zbavuje své elektrické odnože. Trápící se Polestar už můžou zachránit jen Číňané - 1 - Polestar 2 2020 nove foto 01Zvrat, Volvo se zcela zbavuje své elektrické odnože. Trápící se Polestar už můžou zachránit jen Číňané - 2 - Polestar 2 2020 nove foto 02Zvrat, Volvo se zcela zbavuje své elektrické odnože. Trápící se Polestar už můžou zachránit jen Číňané - 3 - Polestar 2 2020 nove foto 03
Polestar měl být skutečnou hvězdou elektrických aktivit Volva, nyní ale jeho zář pohasíná. Volvo už s touto automobilkou nechce mít nic společného, co s ní bude dál, rozhodne mateřský koncern Geely. Foto: Polestar

Zdroje: Volvo, Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše