Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW vdechl život zcela novému řešení navigace, může citelně zrychlit cestování
5.11.2019 | Petr Prokopec
Moderní navigační systémy jsou sice interaktivnější než kdy dříve, pořád ale pracují s předem vytyčenou trasou, kterou upravují podle dále získaných dat. Nové řešení VW doslova myslí.
Mohou počítače nahradit lidský mozek? Až dosud se zdálo, že v některých oblastech je to zcela nemyslitelné, nicméně Volkswagen včera v portugalském Lisabonu spustil testovací program, který by vnímání této problematiky změnit. Navigace by díky němu mohly fungovat způsobem, který ušetří drahocenný čas. Operovat budou na kvantové bázi.
Oč tedy jde? Než se dostaneme k novinkám, v rychlosti zrekapitulujeme, jak se věci mají v současné době. Pokud chcete jako řidič co nejrychleji dojet z jednoho místa na druhé, vystačit si můžete jen s dostupnými informacemi a zapojit i lidskou intuici. Pokud se tedy blížíte do oblasti, kde se začnou objevovat náznaky dopravní kolony, někdy ještě máte šanci vyhnout se nekonečnému čekání volbou alternativní trasy. Pomoci vám v tomto případě mohou i dnešní navigace, které vám na základě získaných dat vybere jinou trasu sama.
Zní to chytře, problémem však je, že současné systémy počítají s daty, která nemusí být přesná, navíc nad dalšími kroky „nepřemýšlí”. Mimo dopravní kolonu tedy nepošlou pouze vás, ale i všechny další motoristy vybavené podobnými navigačními řešeními, což může vést až k tomu, že zácpa vznikne jinde a na původním místě už ani není. Ve výsledku tak snaha o objetí ucpaného místa může skončit ještě delším čekáním, než kdybyste si vystáli původní frontu, ač se zdála nekonečná.
Právě zde vstupuje do hry Volkswagen, jenž svou inovaci založil na lidské předvídavosti a kvantové výpočetní technice společnosti D-Wave Systems. Přitom se předpokládá, že počítač v podstatě každému motoristovi nabídne individuální cestu, a to víceméně v reálném čase. Vše přitom dostane na starosti pokročilý algoritmus, který Volkswagen vyvíjí již několik let a který byl kupříkladu již v roce 2016 testován v Číně, kde optimalizoval pohyb taxíků po Pekingu.
Němci v rámci aktuálně spuštěného testovacího programu nepočítají s osobními vozy, nýbrž s autobusy. Zvoleno bylo 26 zastávek na čtyřech trasách, po kterých se bude pohybovat devět autobusů. Pokročilý algoritmus pro každý vytvoří individuální nejrychlejší trasu, k čemuž mu má stačit jen pár milisekund, zatímco stávající navigace operují se zpožděními i v řádu desítek minut.
Výsledkem by pochopitelně mělo být rychlejší cestování pro každého, třebaže každý nakonec může jet trochu jinou cestou. Němci chystají podobné projekty také doma, stejně jako se kvantové výpočty mají podívat také do dalších evropských měst. V prvé fázi se s komerčním využitím počítá právě u hromadné dopravy, konečným cílem je ale pochopitelně vypočítávání ideálních tras pro všechny řidiče osobních aut koncernu VW.


Volkswagen včera spustil testování nového řešení navigace. Dopravit by měla každého individuálně co nejrychleji do cíle
Systém používá pokročilý algoritmus a kvantovou výpočetní techniku kanadské firmy D-Wave Systems
Zdroje: Volkswagen, D-Wave Systems
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejčtenější články
Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch