Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW skutečně zabil Golf GTD. Vysvětlení šéfa vývoje nedává smysl stejně jako v případě „vybíjené” u verze GTI
30.1.2024 | Petr Miler
Jedna éra, která začala už před před 42 léty, náhle skončila. Proč? Toť otázka, nečekejte ale, že se kloudné odpovědi dočkáte byť od šéfa vývoje Volkswagenu. Říká věci, které v širším kontextu jednoduše nedávají smysl.
Psal se rok 1982 a Volkswagen ještě pokládal základy tomu, co se postupem času stalo zřejmě nejuniverzálnějším lidovým autem světa. Svůj Golf tehdy stále prodával v jeho první generaci, když přišel s modelem GTD - naftovým derivátem veleúspěšného GTI, který měl spojit sportovnost a každodenní použitelnost také s nízkými provozními náklady. Při 70koňovém výkonu turbodieselu 1,6 se můžeme ptát, jak moc bylo toho prvního, při hmotnosti pouhých 865 kg ale tohle auto nemohlo jet úplně špatně.
Tak či onak z toho byl prodejní úspěch a Golf GTD z nabídky vlastně nikdy nezmizel. Jeho označení tedy na chvíli ano (obdobný Golf IV použil jméno GTI TDI a Golf V GT TDI), jinak ale přežil i kauzu Dieselgate a jako naftový cesťák se úspěšně prodával ve své šesté, sedmé i osmé generaci. Všechny tři poslední zmíněné iterace jsem mohl dobře poznat na vlastní kůži a v každé z nich mi GTD přišlo jako sympatické auto - nebyl problém s ním brázdit Autobahny v naprosté pohodě v rychlostech mezi 180 a 200 km/h a dočkat se spotřeby klidně okolo 7 litrů nafty na 100 km jízdy. Zkuste to vyrovnat s autem jiné koncepce.
Poslední GTD postavený na základech Golfu generace osmé sice trpěl problémy osmičky jako takové, navíc poprvé přišel o žádoucí manuální převodovku, přesto šlo o jeden z nejlepších derivátů v nabídce. Vůz dostal 200koňový 2,0 TDI, se kterým poprvé opravdu dobře jede a je na auto s dvoulitrovým čtyřválcem velmi kultivovaný. Nedokážeme přesně říci, jak moc úspěšný na trhu byl, nemáme statistiky, které by zacházely až do takového detailu a VW konkrétní data zveřejnit odmítá. Nicméně pohledem na nabídku německých ojetin se zdá, že tvoří okolo 26 procent prodejů Golfů GT, což s ohledem na ikonický statut benzinového GTI není vůbec špatné. Podíl prodejů na předchozí generaci je stejnou optikou prakticky úplně stejný, o nějaké ztrátě zájmu na klíčovém trhu tedy nemůže být řeč.
Byli jsme tedy velmi překvapeni, když VW minulý týden odhalil nepřesvědčivý facelift osmé generace Golfu a o verzi GTD neztratil ani slovo. Vypadalo to, že skončila, což by s pouhou mezigenerační modernizací bylo překvapivé. Ale je to fakt, jak kolegům z Car Throttlu potvrdil sám šéf vývoje Volkswagenu Kai Grunitz. Něco takového logicky volá po jediné otázce: Proč?
Ta padla, odpověď ale nečekejte, tedy aspoň ne tu upřímnou. Grunitz naštěstí neargumentoval ztrátou zájmu, protože ta zjevně neexistuje, vytáhl ale jiný pochybný důvod: „Rozhodnutí zabít GTD bylo přijato s cílem zaměřit vývoj na (dobíjecí - pozn. red.) varianty eHybrid a GTE,” uvedl s tím, že dva diesely bez písmen GT ve jméně v nabídce zůstávají. A dodal: „Stále věříme v diesel. Takže nezemře, ale zaměření zákaznické skupiny je trochu jiné.”
Na jednu stranu se chce říci: Dobře, VW si zvolil jiné priority. Sice pochybné, do jeho nesmyslných rozhodnutí posledních let ale zapadají - GTI je hit, GTD jde velmi slušně na odbyt, GTE je poslední v řadě a zejména po konci německých dotací na dobíjecí hybridy se prodává velmi špatně, a tak přednost dostane GTE. Ale i kdybychom se smířili s tímto přístupem, jaký smysl má s GTD končit? Však tohle je facelift, nějaké vývojové práce se s modernizací jistě odehrály, ale tohle auto bylo jinak dávno hotové. A i kdyby na něj VW nesáhl ani trochu, pořád by se prodávalo dobře jen s jinou karoserií. Z nějakého důvodu ale muselo ven z kola.
Ten důvod jistě existuje, racionální ale není. Je to úplně ta samá píseň jako v případě verze GTI s ručním řazením, kterou VW s faceliftem též vykopl z nabídky, ač ji na některých významných trzích dává přednost polovina kupců. Znovu ji stačilo jen zachovat, ale ne, VW ji aktivně zařízl.
Co je tohle za signál směrem k zákazníkům? Volkswagen je dál na scestí a bude chtít opravdu razantní změny v uvažování společnosti, aby se z něj vrátil zpět na správnou cestu. Vyřadit s faceliftem Golfu z nabídky GTI s manuálem a GTD jako celek nedává absolutně žádný smysl vzhledem k tomu, co tím VW získal (téměř nic) a co tím ztratil (docela hodně). Přesto takto jedná?
VW Golf GTD (zde ve své sedmé generaci jako kombík) byl sympatickým cesťákem. Už ho nekoupíte, i když se i ve své osmé iteraci prodával velmi slušně. Proč se to muselo stát, nemáme tušení. Foto: Volkswagen
Zdroje: Car Throttle, Volkswagen
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 9 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 5 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 6 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 8 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 9 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva