VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí

Rozšíření elektrických aut brání řada faktorů a cena je obvykle považována za ten hlavní. Jak je vidět na německém příkladu, ani elektrická verze levnější než naftová nemusí být zárukou úspěchu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí

31.8.2019 | Petr Miler

VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rozšíření elektrických aut brání řada faktorů a cena je obvykle považována za ten hlavní. Jak je vidět na německém příkladu, ani elektrická verze levnější než naftová nemusí být zárukou úspěchu.

Cena, dojezd, doba dobíjení, to je tradiční trojlístek slabin elektrických aut, který už po dekády brání jejich rozšíření. V podstatě všechny jsou dílem akumulátorů, které mají přes veškerý vývoj posledních dekád stále příliš malou elektrickou hustotu, jsou tedy příliš velké a těžké, není možné je dostatečně rychle dobít a ještě jsou drahé.

Pro srovnání, pokud byste dnes chtěli energeticky vyrovnat naprosto obyčejné auto s dieselovým motorem a 50litrovou nádrží (která bude vážit možná ani ne 50 kg i s obsahem - 50 litrů nafty váží 42 kg), budete potřebovat tuny akumulátorů. Nafta skrývá díky své výhřevnosti energii odpovídající 11,64 kWh na kilogram, zatímco například akumulátor Tesly dokáže pojmout 0,156 kWh na kilogram. I když vezmeme v potaz, že naftový motor dokáže tuto energii přetvořit v pohyb možná ani ne s 40% účinností, zatímco elektromotor nebude mít daleko ke 100% účinnosti, je to pořád nekonečný rozdíl.

Další nevýhody vyplývají do značné míry z téhož - tak velký akumulátor bude velký a těžký, tudíž jej do auta běžné velikosti už vzhledem k hmotnostním limitům stejně nedáte, takže na světě je malý dojezd. Akumulátor je beztak drahý a dobít jej rychle není možné už vzhledem k limitům celého chemického procesu, třebaže naděje na zlepšení se pravidelně objevují.

Tohle jsou fakta, která svazují elektromobilům nohy a divíme se, že si o nich někdo za této situace dovoluje hovořit jako o blízké budoucnosti automobilismu - vzhledem k popsaným limitům jsou tak dalece nesrovnatelné s konvenčními auty, že pro řadu zákazníků budou z podstaty nevyhovující. Přesto se obvykle jako zásadním limitu hovoří jen o ceně, neboť - co si budeme nalhávat - kdo jiný než nadšenec do elektrických aut si koupí auto, které neumí nic podstatného navíc, v některých ohledech je horší a stojí o statisíce více? Hlavou asi nikdo. Říká se tedy, že až se podaří cenu snížit, cesta k úspěchu je zametena. Jenže ono to ani takto „jednoduché” být nemusí.

Ukazuje to příklad z Německa, kde Volkswagen na konci životního cyklu sedmé generace snížil cenu e-Golfu, tedy elektrické verze domácího bestselleru, o 4 000 Eur na 31 900 Eur. Cenu dále snižuje vládní dotace, a to o další 4 000 Eur. Nový e-Golf tedy dnes stojí v Německu od 27 900 Eur tedy 725 tisíc Kč. To není z českého pohledu žádá nádherná suma, auta jsou ale u našich západních sousedů o něco dražší, a tak tam Golf 2,0 TDI startuje na 30 625 Eur, tedy podstatně, konkrétně o 2 725 Eur (asi 70 tisíc Kč) výše než e-Golf. To by podle popsaných očekávání mělo znamenat raketový vzestup zájmu o elektromobil, jenže neděje se nic.

Němečtí dealeři hlásí, že na omezeném zájmu o e-Golf tento stav nezměnil prakticky nic, protože i když je e-Golf levnější, pořád jej trápí výše popsané - je jednoduše nekonkurenceschopný. O situaci informují kolegové z magazínu Focus, kteří říkají, že i když má elektrický Golf podle relativně realistického cyklu WLTP dojezd 232 km, ve skutečnosti s ním i pomalu ujedete 170 až 230 km. To je vzdálenost, kterou Golf 2,0 TDI zvládne na rezervu, posledních 8 litrů nafty v nádrži.

To je pro elektrickou alternativu pochopitelně dehonestující a nakonec ani její dynamika není ohromující - stovka pod 10 sekund je ještě v pořádku, maximálka 150 km/h ale na Autobahn vážně není to pravé. Výkonem to přitom není, 136 koní elektrické verze by snadno stačilo na více jak 200 km/h, jde opět o limit akumulátorů. A je celkem jedno, pokud to nástupce v podobě modelu ID3 posune dojezd na 350 nebo 400 km, je to pořád zlomek toho, co dokáže diesel po pár minutách tankování bez půltunové baterie v podlaze.

Popsaný stav jen dokládá, jak moc složité bude prodat za současné situace elektrická auta - lidé nejsou hloupí a pokud nové elektrické modely nebudou vyhovovat způsobu používání, na který jsou ze svého konvenčního automobilu zvyklí, za horším dobrovolně nepůjdou. Dle norské zkušenosti cesta k větší oblibě elektrických aut existuje, ale to jen v případě, kdy si za cenu Golfu koupíte Teslu, pochopitelně lepší auto. To je ale dáno jen extrémním přerozdělováním a dopady tohoto experimentu známe sami.


VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 1 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 01VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 2 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 02VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 3 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 03VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 4 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 04VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 5 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 05VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 6 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 06VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 7 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 07VW dostal cenu elektrického Golfu pod cenu dieselu, ani tak o něj lidé nestojí - 8 - VW e-Golf 2017 facelift prvni foto 08
Elektrická verze Golfu je pro zákazníky tak nezajímavá, že zájem o ní zásadně nezvýšilo ani zlevnění výrazně pod úroveň v mnohém srovnatelného Golfu 2,0 TDI. A to v domácím Německu, kde je Golf podobnou modlou, jako u nás Škoda Octavia

Zdroj: Focus

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.