Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou
13.12.2019 | Petr Prokopec
Česká značka se loni vrátila ve velkém stylu a lidé to zjevně oceňují. Z nových modelů jsou dokonce nadšeni tak moc, že šéf Mahindry označuje Jawy za jedinou věc, která jej momentálně těší.
Prakticky přesně před rokem jsme se dočkali návratu slavné české značky. Jedinou stinnou stránkou na znovuzrození Jawy byla skutečnost, že se tak nestalo v domovině tohoto výrobce motocyklů, nýbrž v Indii. Práva na užívání značky totiž odkoupil tamní koncern Mahinda & Mahindra. Již o pár měsíců přitom bylo zjevné, že Indové šli správnou cestou, neboť kvůli obrovskému zájmu musely být zastaveny online objednávky. To ale nakonec příliš nepomohlo, neboť koupěchtiví zájemci pozvolna navyšovali čekací lhůtu skrze dealery.
O to překvapivější jsou aktuální slova šéfa indického koncernu Ananda Mahindry. Ten totiž uvedl, že vstup firmy na pole s jednostopými dopravními prostředky byl chybou. Daná slova je ale třeba vysvětlit, neboť Jawy jako takové se až tak moc netýkají. V případě české značky Indové zažívají pravý opak všech svých dosavadních zkušeností a považují je za jedinou spásu svých motocyklových aktivit. Děje se tak především proto, že její produkty jsou v zemi brány jako prémiové.
Mahindra se ovšem v roce 2008 pokusila dobít tu část trhu, jíž ze dvou třetin ovládají značky Hero a Honda, tedy segment s motorkami a skútry určenými pro denní dojíždění. Kvůli tomu Indové koupili hned několik výrobců, nicméně jejich snahy byly korunovány „totálním selháním“. V zemi se totiž každoročně prodá zhruba 21 milionů takových strojů, ovšem Mahindra za letošek vyexpedovala jen 4 004 motocyklů.
„Náš sen jsme znali velmi dobře a měli jsme k dispozici i ty správné věci, ovšem selhali jsme v tom, kterak zvítězit. Nikdy jsme se neměli zaměřit na denně dojíždějící,“ uvedl k tématu Mahindra. Přitom dodal, že „selhání je vždy velmi těžké akceptovat“. Nicméně firma dle jeho slov prozkoumala veškeré detaily, přičemž šla řádně do hloubky. Z daných poznatků se poučila a rozhodla se jí prémiovou cestou.
Mahindra přitom doufá, že stejný úspěch, jaký potkal Jawu a který se projevil pětiměsíční čekací lhůtou a kultovním statusem, potká také značku BSA, jíž Indové rovněž převzali. Stalo se tak dokonce již v roce 2017, ovšem koncern zjevně nevěděl, jakým směrem se vydat. S Jawou přitom zariskoval, jakkoliv vycházel z historické obliby. Indie se totiž již v minulosti stala pro českou značku druhým domovem.
Uvidíme tedy, s jakými slovy se Anand Mahindra vytasí za rok. To se týká i automobilového byznysu, který se aktuálně v Indii propadá. Firma však počítá s tím, že situace se výrazně zlepší s příchodem jara, kdy její showroomy zavalí zejména farmáři toužící po nových traktorech a zemědělských strojích. Doufejme, že tentokráte již její očekávání budou naplněna, další selhání si Indové nemohou dovolit.
Zájem o Jawu 300,...
...či Pérák je enormní. Česká značka je ostatně jediným výrobcem motocyklů spadajícím pod koncern Mahindra, jenž se dočkal takového úspěchu
Zdroj: The Economic Times
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 3 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 4 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 6 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 7 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.24. 19:14 - HondaMan
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch