Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto je nový luxusní tahač Volva. Bez nadsázky skrývá malý hotel na kolech
3.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dlouhých 15 let museli truckeři čekat na zcela novou řadu luxusních tahačů Volvo VNL. Teď je tady a nabízí vážně hodně komfortu, ne však pro Evropu.
Na poli tahačů jsou mezi Amerikou a Evropou snad ještě větší rozdíly, než na poli osobních aut - to proto, že na severoamerickém kontinentě jsou jiná omezení délky soupravy a také delší vzdálenosti, které kamiony běžně musí ujet. Volvo je jednou z automobilek, která vyrábí tahače pro Evropu i Ameriku - a právě tam odhalila novou generaci své vlajkové lodi VNL.
Ta dosavadní byla s facelifty na trhu od roku 2002 a konkurenci přestávala stačit, proto Volvo představilo nový tahač, který je pochopitelně ve všech ohledech lepší než ten předchozí. A největší důraz byl kladen na kabinu, aby řidič měl co nejvíce pohodlí jak při řízení samotném, tak i při odpočinku.
Jak vidno i na obrázcích níže, sloupek řízení je nastavitelný v několika různých osách tak, aby se každému držel volant příjemně. Na volantu je soustředěno co nejvíce ovládacích prvků, aby z něj řidič musel sundávat ruce co nejméně. K dispozici má dva držáky nápojů, které si může přemístit v podélné ose, jak potřebuje, a za nimi je krabice na neotevřené lahve.
Nový je i odkládací prostor na vrchu středové konzole - prý je tu proto, že řada řidičů chce některé věci ukládat právě nahoru na palubní desku. Vanička je pogumovaná, aby v ní věci v zatáčkách příliš necestovaly. Za zmínku stojí také nový přístrojový štít, který není celý digitální, ale pro důležité informace má velký centrální displej. Ty nejdůležitější, jako rychlost, otáčky a různé tlaky a teploty, ale zůstaly na analogových budících.
Nový je také infotainment, jehož funkčnost prý byla výrazně rozšířena. Na obrázcích vidíme systém Apple CarPlay a od Volva víme, že k dispozici je i Android Auto. Sedačky, samozřejmě s vyhříváním i chlazením, mají lepší odpružení a větší ovládací táhla a tlačítka pro snazší použití.
Prostor pro odpočinek je vybaven dvěma postelemi a i člověk s výškou 186 cm má na horním lůžku dost místa nad hlavou, když sedí s nohama svěšenýma dolů. Ve výbavě je i televize, lednička - mezi tahači se 70" (178 cm) dlouhými spacími kabinami je prý největší - a mikrovlnná trouba. A u postelí je dostatek odkládacích prostor na všechno, co by jeden či druhý řidič mohli potřebovat.
Také přibyly zásuvky USB a 12 V pro různé nabíječky a minimálně z dolního lůžka lze kabinu zamknout či odemknout, ovládat ventilaci a klimatizaci a také spustit alarm v případě nouze. Kabina na videu patří verzi VNL 760, spací část je dlouhá právě 70 palců. K mání by měla být ještě verze VNL 860 se 77palcovou (196 cm) dlouhou spací částí, která už poslouží i docela vzrostlým šoférům. Označování interiéru nového Volva VNL za malý hotel na kolech vážně není příliš přehnané.
Ve standardní výbavě je systém autonomního brzdění a zvenčí byla o něco vylepšena aerodynamika. Díky tomu by měla klesnout spotřeba paliva o 1 %. Pod kapotou je motor Volvo D13, řadový šestiválec, který lze mít v různých variantách od 380 do 507 koní výkonu a od 1 966 do 2 508 Nm točivého momentu. Využívá tzv. složeného turbodmychadla - výfukové plyny po roztočení turbíny klasického dmychadla otáčejí ještě jednou turbínou, která je ozubenými koly spojena s klikovou hřídelí motoru. Tento systém jen sám o sobě prý přidává 50 koní a stará se o generování maxima točivého momentu už v 950 otáčkách.
K mání bude i slabší motor D11 anebo silnější Cummins X15, který nabídne až 572 koní. Všechny motory můžou být spojeny s jednou ze tří verzí robotizované převodovky Volvo I-Shift o 12, 13 nebo 14 rychlostech, anebo se šestistupňovým automatem americké značky Allison, a budou k mání v konfiguracích podvozku 4x2, 6x2 a 6x4. Že zůstane jen v Americe, je nepochybné, bohužel. Ale dívá se na něj hezky i těm, kterým tahače zase tak moc neříkají...



















































Ve Volvu 760 VNL nebude řidiči chybět skutečně vůbec nic, komfort na palubě je pozoruhodný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 8 hodinamiKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 2 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 4 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 5 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
před 7 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:22 - stst2
- Rychlodotazy 04.18. 18:02 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 17:37 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom