Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je nové nejlépe zrychlující auto světa. Stovku dá za 2,3 s, staví se na zadní
12.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Čekali jsme, že Dodge Challenger SRT Demon bude extrémní, realita ale dokáže vzít slova z úst. Zapomeňte na Teslu i Bugatti, toto je teď král sprintů.
Nejlepší „odpal” z místa má Porsche 911 Turbo. Nejlepší akcelerací na stovku disponuje Tesla Model S. A oběma se výhledově může rovnat snad jen brutálně zrychlující Bugatti Chiron. Tohle všechno platilo ještě včera, teď už to neplatí. Místo všech těchto tří aut zaujal kandidát docela nepravděpodobné značky a docela šíleného jména - Dodge Challenger SRT Demon. A svým označením výjimečně nepřehání.
Američané jej odhalovali měsíce nespočtem rozličných upoutávek. Bylo jich tolik, že už jsme je přestali sledovat a pouze je čas od času shrnuli, přesto musíme uznat, že třešinka na vrcholu tohoto upoutávkového dortu je velmi lahodná. Vůz sice nemá až přes 1 000 koní výkonu, jak naznačoval poslední únik, až na pár rozdílů v číslech byl ale docela přesný. Co ovšem ani ten nehádal, byla dynamika, jakou všechny provedené úpravy vozu dají.
Nechoďme už kolem horké kaše a vybalme základní stavební kámen toho všeho - výkon. Demon má skutečně tři výkonové hladiny, jen posazené o trochu níže. V základu nabízí 507 koní, s použitím zvláštního klíče se tohle číslo posune na 819 koní a pokud vozu dopřejete závodní 100 a víceoktanové palivo, dostane se s hodnotou výkonu až k hranici 852 kobyl. To je pořádná porce, o kterou se stará podle očekávání motor 6,2 V8 s kompresorem z verze Hellcat, který dostal nová palivová čerpadla, používá větší, 2,7litrový kompresor, generuje plnící tlak až 1 bar a dokáže točit až 6 500 ot./min.
Auto bylo pro co nejlepší zrychlení také výrazně odlehčeno. Celkem šla hmotnost dolů o 105 kg, rozšíření vozu ale 8 kg přidalo, takže celkově se bavíme o 97kilogramové dietě. Padlo ji za oběť vše, co si dovedete představit - šetřilo se na čemkoli myslitelném od parkovacích senzorů přes elektrického nastavení řízení, odlehčovacích materiálů či audiosystému až po brzdy a sedadla. Demon standardně nabízí jedno jediné, to řidičovo, pokud byste ale toužili po dalších, Dodge vám jej dodá. Za 1 dolar můžete mít to spolujezdcovo, za 1 dolar můžete mít zadní lavici a za... ano, 1 dolar lze mít i jinak též odstraněné polstrování zavazadlového prostoru. Doporučujeme je vzít - za 3 dolary nevyjdou draho a vymontovat je pak můžete stejně...
Pochopitelně, proměnou prošel i přenos výkonu. Vedle nezbytného posílení všech dotčených komponent dostal vůz modifikovanou převodovku TorqueFlite 8HP90, tedy 8stupňový automat (manuál nebude, prý je pomalejší a nezajistí konzistentní časy), který dále pracuje se zkráceným stálým převodem 3.09:1 místo 2.62:1. Dokáže pracovat s vyššími otáčkami motoru a tedy vyšším výkonem při rozjezdu a zajišťuje rychlejší řazení než tatáž skříň v Hellcatu. Posledním, ne však nejmenším dílkem mozaiky jsou pneumatiky Nitto NTO5R 315/40R18 určené pro sprinty, které jako takové nejsou nové, byly ale speciálně upraveny pro Demon, aby zajistily až třikrát větší tření než u Hellcatu.
Výsledky zmíněných úprav jsou ohromující. Spekulovalo se o tom, že by Demon mohl dát stovku pod 3 sekundy, on ji (60 mph, tedy 97 km/h, abychom byli přesní) ale drtí v čase 2,3 sekundy. Jde stále o auto plně homologované pro silniční provoz, takže jde skutečně o nejlépe zrychlující produkční vůz planety, navíc jeho představení nekončí jen touto kejklí. Při akceleraci vyvine přetížení až 1,8 g, 400metrový sprint zvládne v čase 9,65 sekundy s koncovou rychlostí 225,3 km/h a je to jediný sériový vůz, který se dokáže při akceleraci postavit na zadní. Dokonce už za to má zápis v giunessovce (viz galerii) - 89 centimetrů po startu umí jet po dvou kolech.
O tomto autě bychom mohli mluvit ještě hodiny, tak moc bere dech, tak moc je na něm zajímavých detailů. Přidejme už jen pár: umí zablokovat přední kola a řízeně pálit zadní pneu (ve jménu rychlejších sprintů, samozřejmě), standardní přední pneumatiky mohou být nahrazeny ultra-úzkými (jako na dragsterech, jak jinak), které jinak poslouží jako rezervy (který vůz má dvě rezervy...) a Dodge předem počítá s tím, že dva roky 25 techniků strávených vývojem tohoto auta se nikdy nezaplatí - toto auto nevzniklo kvůli tomu, aby si na sebe vydělalo jako takové, ale podpořilo image značky. A to podle nás dělá dokonale.
Pochopitelně si jej ale budete moci i koupit, jakkoli zatím není jasné, za kolik. Láci nelze čekat, letos vznikne pouhých 3 300 aut a dá se očekávat, že američtí nadšenci do sprintů je vykoupí skoro za jakoukoli cenu. Divit se jim nebudeme, toto je skutečně jedinečné monstrum...
Kompletní galerie fotek a videí s Dodge Challenger SRT Demon
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 30 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 31 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins