Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Těžká rána pro elektromobily, slavný vynálezce s nimi i po utracení 73 miliard končí
11.10.2019 | Petr Prokopec
Těžko hledat jasnější důkaz, že na elektrických autech dnes nelze vydělat. Sir Dyson říká, že radši zahodí investici 73 miliard, než aby riskoval další ztráty.
Sir James Dyson patří mezi nejvýznamnější britské vynálezce. Známý začal být již během svého studia na Královské umělecké akademii, kde jako student pomáhal navrhovat obojživelná plavidla. Ještě více ale svět ohromil ve chvíli, kdy se na sklonku 70. let minulého století vrhnul na inovování vysavačů. V té době jej ze svého platu podporovala jeho manželka, zatímco většina britských firem výrobu bezsáčkového stroje odmítla. To jej však nezastavilo, svůj sen tak nakonec realizoval skrze vlastní továrnu.
Od té doby Dyson rozšířil svůj repertoár také o pračky, fény či vysoušeče rukou. Pokaždé přitom šel jinou než konvenční cestou, svým produktům zároveň dodával nezaměnitelný design. Tyto invence byly korunovány úspěchem, díky nimž se dnes dvaasedmdesátiletý vynálezce dočkal majetku ve výši 13,9 miliardy dolarů (cca 326 miliard korun) a mnoha titulů udělených britskou královskou rodinou včetně toho nejvýznamnějšího. Říkat si tedy může Sir, v rámci reputace pak jeho jméno dokonce překonává značku Aston Martin.
Ve svých snahách o inovace Dyson nepřestává, ostatně jen v roce 2017 jeho firma utrácela 7 milionů liber (204,37 mil. Kč) týdně za vývoj nových produktů. Zároveň bylo oznámeno, že britský miliardář se chystá vstoupit do světa aut, a to skrze vlastní elektromobil, který by měl zamířit do výroby v roce 2020. Danému úkolu se věnoval tým zhruba pěti set lidí, kteří měli po proinvestovaných 2,5 miliardách liber (asi 73 miliard Kč) uspět a postavit zajímavý prototyp, který má dokonce používat baterie s pevným elektrolytem.
O to překvapivější je tedy včerejší oznámení, dle kterého Dyson s projektem s okamžitou platností končí. „Nejde o selhání produktu nebo týmu, jenž bude tyto novinky asi velmi těžko vstřebávat. Během vývoje jsme se snažili opravdu tvrdě, nicméně jednoduše nevidíme způsob, jak tento projekt učinit komerčně úspěšným,“ uvedl k tématu Dyson. Diplomaticky dodal, že z vývoje by měly čerpat jiné výrobky a oněm 500 lidí se pokusí najít práci v jiných odděleních firmy, s auty je ale navzdory obří investici amen.
Pro elektrickou mobilitu a její rozvoj je to těžká rána. Ne až tak kvůli autu samotnému, byť skutečně mohlo být zajímavé, ale spíše tím, co zpráva jasně potvrzuje - že vydělat na elektromobilech je dnes nemožné. Když ani jeden z nejvýznamnějších vynálezců nevidí možnost, jak z nich udělat ziskové zboží, kdo by toho měl být schopen? Elon Musk? Ten ziskovou Teslu sliboval už dávno a i když dnes prodává mnohonásobně více aut, je pořád miliardy v minusu. Volkswagen? Pokud předem počítá s tím, že ztrátový bude i prodej Porsche Taycan za miliony, jak by vydělal na modelech ID za statisíce? VW má jistě větší šanci na úspory z rozsahu, lidé z oboru ale říkají, že ty u elektrických aut až tak nefungují kvůli akumulátorům a jejich vlivu na celkové náklady.
Právě v jejich případě tyto subjekty - a jistě i Dyson - počítali s tím, že kolem roku 2020 budou baterie podstatně levnější než před pár léty. To se ale nestalo a stát v dohledné době ani nemá. Tohle je zásadní limit pro jejich rozvoj a krok britské firmy jen potvrzuje, že automobilky držící se původních plánů musí počítat se ztrátami. Říkáme to již poněkolikáté, ale automobilové firmy čekají v dohledné době těžké časy, které mohou pro některé z nich znamenat úplný konec, nebo ztrátu samostatnosti.
Sir James Dyson ukončil projekt vlastního elektromobilu, aktuálně totiž něco takového nemůže skončit jinak než ve ztrátě
Chystané auto jsme mohli vidět zatím jen na patentových nákresech, pokud ale vznikl funkční prototyp, dříve nebo později se vynoří
Zdroj: Dyson
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis