Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky

Tenhle žlutý stroj s kabinou modelu Force má 408 koní, 2 100 Nm, jet ale zvládne jen rychlostí 25 km/h. Bude mít na zádech 50 tun nákladu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky

11.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tenhle žlutý stroj s kabinou modelu Force má 408 koní, 2 100 Nm, jet ale zvládne jen rychlostí 25 km/h. Bude mít na zádech 50 tun nákladu.

Unikátní nákladní vozy, stavěné na zakázku, nejsou nic zas tak výjimečným. Dává to smysl, leckteré fabriky či podobná místa těžkého i lehkého průmyslu potřebují na míru stavěné dopravní prostředky. Podobně smýšlí i Tatra, která nedávno představila největší české auto vůbec - osmnáctimetrový náklaďák s motorem V12, který v Německu dostane vrtnou plošinu jako nástavbu.

Tehdy jsme se dozvěděli, že to není poslední takto unikátní stroj, že značka bude chtít prodat 5 - 10 takových vozidel ročně. A nyní tu máme další, třebaže o něco menší unikátní náklaďák, který rovněž putuje do Německa. Má označení 790R74 12x6.2 a bude tam sloužit v železárnách na přepravu trubek po závodě.

Stroj má být schopný přepravovat trubky dlouhé až 18 metrů, ale sám tak dlouhý není - od kabiny po zadní nárazník má 13 700 mm, široký je 2 550 mm a vysoký „jen” 2 037 mm. Na osobní auto by to byla slušná výška, ale na náklaďák nikoliv. Právě nepříliš velká výška byla jedním z požadavků zákazníka. K tomu mělo auto jezdit rychlostí 25 km/h a uvézt nejméně 45 tun. Jen podvozek s kabinou váží 15 720 kilogramů, celková hmotnost je 66 tun, takže tahle Tatra uveze asi 50 tun.

Motor sedí za kabinou, která tak nemusí být výklopná, a je to standardní jednotka Tatra T3C-928.90 Euro3, která je chlazená vzduchem a nabídne 408 koní a 2 100 Nm. Výkon poputuje na kola přes automatický šestikvalt Allison a jednostupňovou přídavnou převodovku Tatra; poháněná je přední náprava a pak dvě prostřední, které mají dvojmontáž.

Ostatní nápravy nejsou hnány, jsou ale řiditelné, jak vidno i na snímku. Řízení zadních náprav je elektrohydraulické a všechny řízené nápravy mají odpružení vzduchovými vaky. U náprav s dvojmontáží jsou vaky kombinovány s klasickými listovými pery a krajní nápravy dostaly zkrutné stabilizátory. Rozměr pneumatik je také úctyhodný - na řiditelných nápravách je to 445/65 R22,5.

Z Kopřivnice tenhle stroj opět putoval do Německa, byl expedován na začátku září. U německého dealera Tatry bude namontována nástavba pro přepravu trubek a pak vůz zamíří ke koncovému zákazníkovi. Konkrétní cenu neznáme, ale odhadujeme, že se pohybovala v řádu jednotek milionů korun.


Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 1 - tatra force t815 790R74 12x6 01Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 2 - tatra force t815 790R74 12x6 02Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 3 - tatra force t815 790R74 12x6 03Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 4 - tatra force t815 790R74 12x6 04Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 5 - tatra force t815 790R74 12x6 05
Tenhle vůz je necelých 14 metrů dlouhý, převeze ale až 18m trubku

Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 6 - tatra t815-7 16x8 nove 01Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 7 - tatra t815-7 16x8 nove 02Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 8 - tatra t815-7 16x8 nove 03Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 9 - tatra t815-7 16x8 nove 04Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 10 - tatra t815-7 16x8 nove 05Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 11 - tatra t815-7 16x8 nove 06Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 12 - tatra t815-7 16x8 nove 07Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 13 - tatra t815-7 16x8 nove 08Tatra 790R74 12x6.2: další kopřivnický unikát bude vozit trubky - 14 - tatra t815-7 16x8 nove 09
Nové fotky předchozí speciální Tatry určené pro změnu pro převoz vrtné plošiny

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše