Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní
14.11.2020 | Petr Miler
Auto, kam až oko dohlédne, tato slova nejlépe definují největší český vůz, který může na silnice. Je to pořádné monstrum, šest z jeho osmi náprav je řiditelných a přes obří rozměry není úplně pomalé.
Monstrózní automobily nevznikaly jen v dobách studené války v Sovětském svazu, jako třeba MAZ-7907, který měl za úkol přepravovat největší rakety nesoucí jaderné hlavice. Pár takových vyrobila i kopřivnická Tatra a ten úplně největší v českých dějinách není dílem centrálně plánovaného hospodářství. Vznikl v roce 2015 a primát si drží dodnes.
Ne nadarmo. Měří osmnáct metrů na délku a jeho hmotnost včetně nástavby, kterou ovšem neměla na starosti Tatra, činí 90 tun. Přímo v tomto provedení vznikl v jediném exempláři na objednávku zákazníka z Německa. Výroba trvala půl roku a byla skutečně zakázková, žádný jiný úplně stejný vůz Tatra nevyrobila.
Stroj vychází z modelu T815-7 a svého času přišel kupce na 10 milionů korun, což vzhledem k velikosti a technické výjimečnosti není zase tak bláznivá cena. Má 8 náprav, z čehož je 6 řiditelných a standardně je hnáno 8 kol ze 16. Pohon zbylých osmi je možné přiřadit.
Výkon na ně posílá také pořádný macek, vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o 32 litrech objemu. Disponuje 1 132 koňmi a 5 143 Nm, které jsou ale primárně potřeba k pohonu vrtné plošiny z dílen jiného dodavatele. Výkon motoru putuje dále přes šestistupňový automat Allison 8610MR s retardérem do přídavné převodovky, která ji směruje buď na vrtnou plošinu, nebo na kola - kdy je výkon motoru omezen zhruba na polovinu.
Ani tak na silnici tohle auto není úplně pomalé, třebaže rychlosti Veyronu s podobným výkonem samozřejmě nedosahuje. Jeho maximální rychlost je 60 km/h, což na tak velký vůz skutečně není málo - onen zkraje zmiňovaný MAZ jel jen 25 km/h, a to i při použití plynové turbíny. Jak jsme již zmínili, výkon motoru je pro silniční provoz omezený „jen” na 600 koní. Hodnotu točivého momentu pro toto využití neznáme, ale počítejte i v takovém případě s něčím blízkým lokomotivě osobního vlaku.
Dodejme, že v rámci Evropské unie je výroba podobných automobilů zcela unikátní, v Evropě jako takové je nabízí jen ruské a běloruské automobilky. Jejich stroje jsou ale pro silnice EU příliš široké, a tak se tu nemohou standardně pohybovat v provozu, Tatra má standardní silniční homologaci.
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 1 - tatra t815-7 16x8 nove 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 2 - tatra t815-7 16x8 nove 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 3 - tatra t815-7 16x8 nove 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 4 - tatra t815-7 16x8 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 5 - tatra t815-7 16x8 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 6 - tatra t815-7 16x8 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 7 - tatra t815-7 16x8 03a](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 8 - tatra t815-7 16x8 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 9 - tatra t815-7 16x8 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 10 - tatra t815-7 16x8 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Tatra T815-7 je historicky největší český silniční automobil. V tomto provedení vznikl v jediném kuse a nasazení se dočkal v Německu. Foto: Tatra
Zdroj: Tatra
Bleskovky
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
včeraNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025
Nejčtenější články
Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
13.1.2025Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025Kdysi jedno z nejošklivějších aut vyráží sebrat zákazníky Škodě Kodiaq jako krasavec. S jeho cenami to může mít snadné
13.1.2025Porsche nafouklo nabídku elektrických modelů o 100 %, jejich celkové prodeje ale o 4 % klesly, je to další fiasko
13.1.2025Nová Dacia Sandero zůstane sama sebou. Nepřijde o spalovací motory a nezmění typ karoserie, prozradil šéfdesignér
13.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva