Home > Rubriky a sekce > Představení, Zajímavosti > Článek
Tradiční automobilky jsou u konce s dechem, můžeme skončit jako Nokia, říká šéf VW
18.1.2020 | Petr Prokopec
Herbert Diess nemluví o jiných, mluví i o samotném Volkswagenu. Podle něj není dostatečně rychlý v adaptování se na nový svět a pokud ni nezmění, může se stát minulostí jako Nokia.
Svět se mění a automobilový segment není jedinou výjimkou. Ford tak kupříkladu chystá Mustang, který nemá osmiválec a pouze dvoje dveře, místo toho jde o elektrické SUV. Koncern General Motors pak začal mluvit o vzkříšení značky Hummer, která by se ovšem vrátila jako výrobce elektrických off-roadů. Google pak již nepracuje pouze na vyhledávání slov na internetu, ale rovněž na voze osazeném autonomním řízením. Vlastně se proto nemůžeme divit šéfovi VW Group Herbertu Diessovi, že považuje „éru tradičních automobilek za ukončenou“.
Diess rovněž dodal, že Volkswagen se musí velmi rychle přizpůsobit nové době, jinak bude následovat příkladu Nokie. Finská společnost přitom svého času dominovala trhu s mobilními telefony. Dnes ale řadě lidí již její název nic neřekne. Stejně tak nemusí za pár let štěknout pes ani po VW, pokud nedojde na stěžejní změny. „Pokud budeme pokračovat současnou rychlostí, bude to pro nás velmi těžké,“ dodal Diess. Nezůstal však pouze u kritiky a stížností, zároveň oznámil, že má plán, jak neklesnout ke dnu.
Stěžejní je v tomto ohledu navýšení tržní kapitalizace koncernu ze současných 91 miliard Eur (cca 2,29 bilionu korun) na 200 mld. Eur (5,03 bil. Kč). Tohoto cíle má VW Group dosáhnout za pomoci redukce nákladů, snížením komplexity svých aut a investicemi do nových technologií. Těmi přitom nejsou míněna pouze samořiditelná či elektrická auta, ale rovněž lepší konektivita. Jinými slovy, z vozů Volkswagenu se skutečně mají stát mobily na kolech, u nichž zážitky z řízení již nebudou prioritou.
Z toho důvodu se ovšem německá automobilka musí soustředit zejména na vývoj nového softwaru a elektroniky, tedy na tu oblast, ve které momentálně není zrovna silná v kramflecích. To bylo ostatně patrné v minulých měsících, kdy se mluvilo o zpoždění Volkswagenu Golf osmé generace a problémech elektrického hatchbacku ID.3. V obou případech jsou totiž nesnáze s navýšením konektivity, která vyžadovala stovky milionů řádků kódů namísto předchozích desítek.
Tyto nesnáze ovšem přichází v době stále přísnějších emisních limitů. To ovšem znamená, že VW musí na jedné straně utrácet jako zběsilý a na druhé ponižovat svůj zisk, neboť pokud nebude elektromobily prodávat pod cenou, nikdo si je nekoupí. A v takové chvíli značce hrozí pokuty o takové výši, že přijatelnější pro účetní oddělení jsou ony ztrátové prodeje. Jakkoliv se tu samozřejmě nebavíme o drobných, nýbrž o několika miliardách korun.
„Suma sumárum je to pravděpodobně ta největší výzva, jaké kdy Volkswagen čelil,“ popsal situaci koncernový šéf. Dle něj tak nastal čas, aby se automobilky přestaly zabývat objemem registrací, ale místo toho aby upřednostnily zisk. „Vemte si třeba Bentley, které prodává 10 tisíc aut ročně. To by bylo působivé, kdyby zisková marže byla vyšší než nula. Pokud tedy mám být upřímný, byl bych raději za 5 000 prodaných exemplářů s více než 20 procenty zisku.“
Situace tedy skutečně není růžová, a to pro žádnou automobilku. Skutečně se tedy během velmi krátkého časového horizontu staneme svědky mnohem větších změn, než jaké proběhly za uplynulé století. Těšit by se na ně neměli především Němci, neboť Diess naznačil, že redukovat se bude hlavně v domovině Volkswagenu. Kromě toho oznámil i snížení investic do vodíkové elektromobility s tím, že minimálně po příští dekádu bude preferována ta bateriová.
Právě tato slova přitom naznačují, že jakkoliv se automobilový segment dočká radikálních změn, životní prostředí z toho příliš profitovat nebude. Pokud vůbec. Už jen negativa spojená s těžbou vzácných kovů totiž zastíní pozitiva spojená s bezemisním provozem. S tím ale výrobci aut příliš dělat nemohou, čas na vzpouru vůči nesmyslným politickým rozhodnutím je ten tam. Automobilky si jej přitom nechaly ujít jen proto, že od změn čekaly pozitiva, ty ale evidentně nejsou na skladě.



Šéf VW Group Herbert Diess oznámil, že éra klasických automobilek je u konce. Nyní nás čeká věk samořiditelných elektromobilů, u nichž budou jiné priority než potěcha řidiče
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva