Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat Leon SC 2013 odhalen únikem, nabízí víc stylu i kratší rozvor
12.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Vůbec první Leon 3D v historii Seatu nechce mít jen jinou karoserii. Zajímavější má být i jízdní projev, též díky zkrácenému rozvoru náprav.
Před pár dny jsme vás informovali o tom, že Seat přiveze do Ženevy novou karosářskou verzi modelu Leon a včera spolu s první (a zároveň poslední) oficiální upoutávkou přidali rovněž zprávu o jeho plánované virtuální premiéře. Pravděpodobně i pro média se měla odehrát dnes ve tři odpoledne, ale podobné plány automobilek v poslední době častěji nevycházejí nežli naopak. A premiéra Leonu SC není výjimkou - zřejmě veškeré materiály, které měly být uvolněny až dnes odpoledne, se do éteru dostaly už nyní. S menším předstihem se tedy můžeme podívat na to, co nám dnes Španělé tak jako tak chtěli ukázat.
Pochopitelně nejde o úplně přelomovou novinku. Model Leon jako takový se představil už loni a ještě před Vánoci jsme jej pro vás stihli otestovat. Tehdy šlo o výchozí, pětidvéřovou variantu, dnes přichází ke slovu ta třídvéřová. Automobilka ji stejně jako v případě Ibizy říká SC neboli Sports Coupé a snaží se tím naznačit, že by byla ráda, kdyby vůz nebyl vnímán jen jako pětidvířko zbavené dvojice dveří, ale jako separátní model, který hraje na poněkud sportovnější strunu. Na to, jak moc tento úmysl Seatu vyšel v případě Ibizy, asi už názor máte, jak se mu vedlo v případě Leonu můžete posoudit dnes.
V případě vzhledu se prý Španělé snažili, abyste si SC s pětidvířkem nespletli a přišlo vám od pohledu dynamičtější. Do atraktivněji působící souvztažnosti se tak měla dostat délka, výška i převisy náprav, po shlédnutí obrázků si ale můžeme celkem otevřeně říci, že nejvíce designu SC prospěly dva klasické aspekty - pouze dvojice delších dveří, které zároveň posunují sloupek B dále směrem k zádi, a rychleji padající linie střechy ovlivňující i tvar sloupku C, sklon zadního okna (je skloněné o 19° více) a tím vlastně i zádě jako takové.
Nechceme se pouštět do omílání nějakých marketingových frází, ale troufneme si říci, že právě tyto změny podtrhují už tak atraktivní design nového Leonu a přidávají mu trochu více na peprnosti. Jestli dost na to, abyste byli ochotni vzdát se praktičnosti pětidvéřové varianty, to musíte posoudit sami, Seat ale má i další argumenty, proč chtít více třídvířko namísto původní verze.
Automobilka prý chtěla udělat více než jen jinou karosářskou verzi, a tak u designu pouze začala. Za chvíli tedy uvidíte, že o moc dále to nedotáhla a auto nějak zásadně „nepřekopala”, na techniku se ale přece jen sáhlo. Osvědčil se zde hlavně talent koncernové skládačky jménem MQB, která má kolikrát jiný rozvor i pro rozličné motorizace a u Leonu SC jej dovolila citelně zkrátit. Pokud se ptáte, proč, tak krom designových důvodů (opticky menší auto by na dlouhém podvozku nemuselo vypadat dobře) je tu i očekávané jiné využití (obvyklé bude obsazení maximálně dvěma pasažéry) a snaha o dosažení mrštnějšího jízdního projevu.
Jak moc se to povedlo, to uvidíme až časem, vůz s délkou 4,23 metru každopádně podepírají nápravy o rozvoru 2 599 milimetrů, což je hodnota o 35 milimetrů menší než v případě pětidvéřové verze. To samo o sobě by vlka z beránka asi neudělalo, a tak věříme, že Seat sáhl i do naladění podvozku jako takového. Žádnými konkrétními údaji ale sloužit nemůžeme, předem lze jen smést ze stolu doufání, že by SC coby sportovnější verze mohla dostat i pro slabší motorizace víceprvkovou zadní nápravu - nestalo se, multi-link bude i u Sports Coupe vlastní pouze variantám s výkonem vyšším než 150 koní, tedy pouze nejsilnějšímu motoru 2,0 TDI a také 1,8 TSI.
Tím otevíráme druhou, připusťme méně zajímavou část příběhu „co se změnilo”. Dále to totiž už není skoro nic - interiér zůstal krom odlišného řešení zadních partií a částečně možná i zavazadlového prostoru (u třídvířka ale nabízí stejných 380 litrů jako Leon 5D) nedotčen a to samé platí o nabídce motorů. Začínají u benzinového 1,2 TSI s výkonem 63 kW (86 koní) a končí u naftového 2,0 TDI se 135 kW (184 koní) - ten se u nás pro pětidvéřové provedení oficiálně nenabízí, ve Španělsku jej ale vyrábí.
Seat nemá v prví fázi v úmyslu zveřejnit veškerá technická data, a tak nemůžeme sloužit údaji přesnými údaji o hmotnostech a dynamice. Truchlit nad omezenými informacemi v tomto směru ale netřeba - vůz bude oproti pětidvéřové variantě jistě o něco málo lehčí a tudíž i nepatrně rychlejší. Velké rozdíly ale nečekáme, a tak údaje pro Leon 5D budou více či méně platné i pro 3D-verzi.
Co ovšem známe jsou data o spotřebě paliva. V případě naftových motorů je nejúspornějšího základní provedení s jednotkou 1,6 TDI o výkonu 77 kW (105 koní) - ta si má v kombinaci říci jen o 3,8 litru nafty na 100 km (ekvivalent 99 g CO2 na km, jaká náhoda...). O něco málo náročnější je 150koňový 2,0 TDI nedávno testovaný v nové Octavii, který si papírově říká o 4,1 litru nafty „na sto”.
U benzinových jednotek jsou nejskromnějšími 1,2 TSI (v obou variatách) a 1,4 TSI, shodně s normovanou spotřebou 5,2 litru benzinu na 100 km. Vrcholné provedení 1,8 TSI (180 koní, opět známé z Octavie III) bude do prodeje uvedeno později, stejně jako nejsilnější 2,0 TDI (184 koní) a nejslabší 1,6 TDI (90 koní) - jejich parametry se tak dozvíme později.
V případě výbav není co řešit - také pro SC budou k mání provedení Reference, Style a FR jako u 5D-verze přičemž to poslední bude znovu stejně jako u původního hatchbacku charakterizovat menší odlišnosti vnějšího designu. V tomto směru vám budou jistě nápomocny i přiložené snímky, které zachycují právě verze FR (červený vůz) a Style (modrý vůz), ale znovu - tohle není nic nového.
To je vše, co vám pro začátek můžeme říci. Jak už jsme párkrát zmínili, veřejný debut si nový Leon SC odbude v březnu na autosalonu v Ženevě, do prodeje se dostane krátce po té. Před chvíli zmíněné, vesměs vrcholné varianty pak budou k dispozici později v průběhu roku 2013.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.
Nedá se říci, že by Leon SC něčím překvapil, s odlišně tvarovanou karoserií a zkráceným rozvorem se snaží hrát v nabídce Seatu trochu jiný part než pětidvéřový sourozenec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Číňané se snu o dobytí Evropy nevzdají, někde dřív jen elektrické auto teď nabízí i jako spalovací, navíc relativně levně
21.10.2024 - Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024 - Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva