Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rinspeed Etos: přepracované BMW i8 má heliport pro drony
15.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švýcarský koncept dostal do vínku novou karoserii, přepracovaný interiér a řadu technologií, s nimiž váží 1 585 kg. Stovka pak pokoří za 4,4 s.
Společnost Franka M. Rinderknechta nás každou svou novinkou více než překvapí. Po stránce designové je totiž vždy alespoň trochu extravagantní, pod kapotou pak nikdy nechybí technologie budoucnosti, tedy alespoň možné budoucnosti. Tu v poslední době představuje elektrické hnací ústrojí a autonomní řízení, tedy prvky, bez nichž se neobejde ani nový koncept Σtos. Jakkoliv přitom jeho název svádí k výslovnosti „etos“, ve skutečnosti je první písmeno odkazem na řeckou Sigmu.
Tato novinka nebude překvapivě debutovat v Ženevě, kde jsme koncepty Rinspeedu vídávali v posledních letech, nýbrž již v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Frank M. Rinderknecht na jejím vývoji spolupracoval s pětadvaceti dalšími společnostmi, přičemž lví podíl na vzniku modelu Σtos má BMW. Jeho hybridní model i8 je totiž jejím základem, přičemž k modifikaci pohonného ústrojí nedošlo.
I nadále tedy můžeme počítat s kombinací 1,5litrového tříválce TwinPower Turbo a elektromotoru, které souhrnně produkují 362 koní. S tímto výkonem se švýcarský koncept rozjede z klidu na stovku za stejných 4,4 sekundy jako dárcovský vůz, s ohledem na lithium-iontovou baterii o kapacitě 7 kWh pak Σtos zvládne rovněž 37 kilometrů ryze na elektřinu. Tím nám však podobenství končí.
Zvenčí již nezůstal kámen na kameni, pročež tu máme zcela novou karoserii užívající keramický a metalický kompozit či 20palcová odlehčená kola Borbet. Za pozornost ovšem stojí hlavně zadní část vozu, která se proměnila na heliport pro drony. Vyrobena je přitom stejně jako střecha z tenkého skla Gorilla, jenž se používá na výrobu mobilních telefonů. O zábavu pro oči se pak stará 12 000 diod, které mohou formovat různé obrazce či vzkazy.
Přesunout se můžeme do kabiny, kde najdeme zcela novou architekturu palubní desky. Ta počítá se dvěma zaoblenými 21,5palcovými displeji a především skládacím a zatahovacím volantem ZF TRW, díky němuž má řidič během fáze autonomního řízení dostatek prostoru kupříkladu na čtení. Autopilot přitom pracuje na bázi výstupů osmi kamer, které monitorují celé prostranství vozu.
Při vjezdu do garáží je automaticky aktivován systém zvaný Curb View, který monitoruje obrubníky, zatímco za jízdy jsou sledovány veškeré podrobnosti ve vašem okolí od stromů přes autobusové zastávky až po budovy. Systém navíc dále monitoruje řidičovy oči, načež ví nejen o všem, co jste viděli, ale především, co jste přehlédli. Na základě tohoto zjištění se pak na displejích objevují varování.
Koncept dále dostal do vínku dálkové ovládání skrze chytré hodinky, mobil či specifický klíček, přes které si můžete nastavit kupředu ohřev nebo ochlazení kabiny. Opomenout pak nesmíme indukční dobíjení mobilních telefonů nebo rozhrání komunikující s ostatními vozy i okolím. Skrze vůz tak kupříkladu můžete zaplatit parkovné, aniž byste se museli obtěžovat k automatu.
V neposlední řadě pak můžeme zmínit hodinky Patravi Traveltec od značky Carl F. Bucherer, které se automaticky po nastoupení do vozu vysouvají z palubní desky. Zasazeny jsou přitom do speciálního mechanismu, jenž má na starosti jejich natahování. Ve výsledku tak Rinspeed Σtos zařídí prakticky vše za vás, přičemž schopný má být také na závodním okruhu.
Tomuto tvrzení bychom s ohledem na test zmiňovaného BMW i8 příliš věřit neměli, nicméně švýcarská společnost souběžně s odlišnými koly přišla také s větším rozměrem pneumatik (245/45 vpředu, 275/40 vzadu). Lepší trakci než dárcovský vůz by tak Σtos nabídnout mohl, i přes přítomnost všech výše zmiňovaných technologií pak váží 1 585 kg.
Oficiální fotogalerie Rinspeedu Σtos











































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
V další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 3 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 5 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva