Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Protoscar Lampo3: spousta výkonu, ale stále málo elektřiny v zásobě
23.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Lampo3, sportovně zaměřený elektromobil, je další z prototypů snažících se prošlapat cestu tomuto pohonu. Stejně jako u jiných je jeho limitem dojezd.
Funkční elektromobil je dnes svatým grálem automobilového průmyslu. Každý ho hledá, ale vždy, když se zdá, že už je na dosah, narazí na velkou bariéru, kterou představuje kapacita dnes dostupných akumulátorů. Různou cestou tak vznikají prototypy i sériově vyráběná vozidla, která mají ukazovat cestu dalšího vývoje. Přesto se nelze ubránit dojmu, že se stále jedná o slepou uličku.
Prozatím nejčastějším způsobem, jak vytvořit elektromobil, je vzít model s konvenčním pohonem a ten nahradit elektromotorem a sadou baterií. Asi každému je jasné, že toto nebude ten nejlepší přístup. Druhou možností je vyvinout zcela nový model, ovšem podle starého střihu. O takových ale pak i bossové automobilového průmyslu říkají, že za moc nestojí. Poslední, asi nejlepší možností je vzít to od píky a kolem elektrické soustavy a jejích komponentů postavit auto. Prozatím takto vznikají jen malá městská vozítka, která pak musí státní aparát dotovat, protože jinak jsou komerčně neuplatnitelná, a sportovně zaměřené vozy, u kterých lze očekávat, že si je jako image vytvářející prvek pořídí movitější zákazník jako doplněk své, normálními auty naplněné garáže.
Švýcarská společnost Protoscar, která je subdodavatelem dílů pro zavedené výrobce, zvolila ten poslední přístup a představila už třetí prototyp plně elektrického sportovního kupé Lampo3. Jeho základem je ocelový tubus umístěný ve středu vozidla, ve kterém jsou ukryty aktivně chlazené Li-Ion baterie. Na něj je pak připojena karoserie z kompozitních materiálů. Auto dostalo zajímavě uspořádanou pohonnou soustavu, kterou tvoří tři elektromotory. Jeden je umístěn na přední nápravě, dva vzadu. Výsledkem je jak pohon všech kol, tak možnost vektorování výkonu na zadních kolech, což vylepšuje ovladatelnost. Celkově tak Lampo3 disponuje výkonem 420 kW (570 k) a 900 N.m točivého momentu.
Běžné sportovní auto s podobným výkonem zrychlí na 100 km/h za 3,8 s a „umí” až 315 km/h. Lampo3? 4,5 s a 220 km/h. Na mysl se mi vkrádá otázka, kde se veškerý ten výkon ztrácí. Že by Protoscar používal PR techniky, které známe od některých tradičnějších výrobců, totiž že papír snese vše? Na rozdíl od časů a maximální rychlosti je totiž měření výkon motorů značně problematičtější. Zvlášť, když jsou 3.
Lampo3 má být schopen na jedno nabití svých 32 kWh baterií (ekvivalent cca 12,5 litru benzinu) dojet až 200 km (jak rychlá jízda to bude si s pomocí předchozího čísla dovodíte sami) a je vybaven nabíjecí technologií firmy ABB, která během 10 minut doplní energii potřebnou pro dalších 100 km. Ta spočívá ve využití stejnosměrného proudu, smůla ovšem je, že i ta existuje pouze v jediném kousku, konkrétně v Davosu. Lampo3 je samozřejmě možno nabíjet i z normálních zásuvek, je natolik chytré, že dokáže „schroustat” jakékoliv dostupné napětí i proud.
Lampo3 je stále jen koncept, přesto jeho výrobce tvrdí, že je v případě zájmu schopen zahájit kusovou výrobu pro běžný provoz. Pro jistotu ale neuvádí cenu takové silniční verze. Myslím si totiž, že by si většina normálních smrtelníků pomyslela cosi o legraci a cestě do patřičných míst...










Protoscar Lampo3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
včera14 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
včeraFaceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” pohonem, jeho největší dnešní problém je jinde
včeraDrsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.12. 03:31 - Lachende Bestien
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.11. 22:41 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.11. 20:00 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.11. 16:56 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB