Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU
5.10.2023 | Petr Miler
Překvapení to bude jen pro ty, kteří nesledují dění v oboru a nechali se opít laciným rohlíkem dřívějších růstů. Je to jeden z mnoha dalších důkazů o tom, že elektrická auta neprodává primárně zájem zákazníků o ně, ale hlavně zájem o dotace s nimi spojené.
Upřímně řečeno jsme na dnešní den dlouho čekali, neboť na něj bylo naplánováno zveřejnění dat o prodejích nových aut v Německu za letošní září. Za normálních okolností by nebyl důvod upínat k čerstvým statistikám více pozornosti, tentokrát se ale stalo něco zcela mimořádného. Od 1. září totiž u našich západních sousedů skončily dotace na elektromobily pro firemní zákazníky, a to bez jakýchkoli výjimek. Vzhledem k tomu, že elektrické vozy tam kupovaly právě hlavně firmy a jde o vůbec největší trh s elektromobily v Evropě, dal se čekat velký otřes. A přesně ten nastal.
Naposledy jsme před ním varovali v průběhu měsíce, kdy jsme kritizovali senzacechtivé prezentování výsledků prodejů elektromobilů v Evropě za srpen. Nebyl totiž primárně dán ničím jiným než právě tím, co přijde v září v Německu - spousta firem si ještě zaregistrovala nové elektromobily s vidinou zisku dotací, což tamní i celoevropský odbyt řádně nafouklo. V září pak logicky nemohlo přijít nic jiného než kruté vystřízlivění.
Právě před sebou máme čerstvá čísla německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) a jsou ještě tristnější, než se čekalo. Německý trh jako takový problém nemá, s 224 502 prodanými vozy je víceméně na úrovni loňského roku (-0,1 %). Obrovské výkyvy se ale odehrály v zastoupení pohonu jednotlivých prodaných aut, které jdou přesně opačným směrem, než by podle kazatelů čistě elektrické budoucnosti automobilů měly být.
Na trhu znovu jasně vládnou benzinové vozy s 78 979 prodeji následované benzinovými hybridy (pořád fakticky benzinová auta) s 57 795 prodeji. Poté tu máme diesely s 39 900 kupci a až pak elektromobily s 31 714 prodanými auty. To znamená meziměsíční pokles o ohromujících 73,4 % a meziroční o 28,6 %. Dobíjecí hybridy s 15 383 vozy jsou pak meziročně o 45,7 % níž, také jejich dotace dříve skončily. Vidí tu někdo postupný přesun zákazníků k elektrifikovaným vozům, jaký je nám pravidelně líčen jako jediný možný?
Nic takového se pochopitelně neděje a nebýt dotací a dalších výhod, elektrická auta by v Německu stěží dosáhla na jakkoli vyšší tržní podíl. Současný stav přitom pořád zdaleka nereflektuje otevřený trh - dotace zůstávají soukromým kupcům, firmy mají různé daňové výhody, jsou tu uměle zdražovaná fosilní paliva atd. Přesto se jen s koncem dotací pro firmy obraz elektrifikace německého autoparku takto změnil.
Neexistuje lepší důkaz o tom, že většina lidí v podobě elektromobilů nekupují primárně ona auta, ale jen dotace s nimi spojené - mají pocit, že dostávají něco zadarmo. Jakmile tohle změní, party je u konce. Ostatně stav českých prodejů těchto aut maluje podobný obrázek též. Jsme zvědavi na vývoj ve zbytku roku, analytici ale očekávají pokračující výrazný pokles odbytu, který stáhne dolů i prodeje napříč celou EU. Nedá se říci, že bychom očekávali něco jiného.






Auta jako Škoda Enyaq jsou předražený nesmysl, který bez dotací osloví jen pár nadšenců. Vývoj v Německu tuto tezi jen potvrzuje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
před hodinou
Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
před 3 hodinami
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před 4 hodinami
Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
před 6 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
