Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní

Nebudeme si nic nalhávat, francouzská auta neplatí za nejspolehlivější, ať už právem nebo ne. Vale převodovkám Aisinu tak vyvolává rozpaky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní

13.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nebudeme si nic nalhávat, francouzská auta neplatí za nejspolehlivější, ať už právem nebo ne. Vale převodovkám Aisinu tak vyvolává rozpaky.

S ohledem na mnohaleté životní cykly automobilky nemění své klíčové dodavatele často, nicméně u jedné firmy ani v případě konkrétních komponentů obvykle nezůstávají věčně. Přesto málokterý výrobce vzbudil během podobné rošády takové pozdvižení jako nyní koncern PSA sdružující značky Peugeot, Citroën, DS a nyní i Opel. Francouzi se totiž rozhodli, že již nebudou používat automatické převodovky renomované japonské společnosti Aisin. Místo toho budou od roku 2022 výlučně spoléhat na služby a produkty značky Punch Powertrain.

Pokud vám jméno této firmy nic neříká, nemusíte se tím trápit, my jsme na tom ještě před pár dny byli stejně. Punch Powertrain skutečně nemá ve světě aut vybudovanou žádnou reputaci, ostatně před pár desítkami let šlo o přidruženou divizi nizozemské automobilky DAF. S příchodem nového milénia bylo toto oddělení separováno a zaměřilo se na dodávky převodovek Číňanům. Ti byli s jeho službami natolik spokojeni, že firmu koupili.

Punch Powertrain je tedy nyní ryze čínskou společností, přestože centrála zůstává nadále lokalizována v Belgii a vývojová centra lze nalézt také v Nizozemí či Německu. V loňském roce pak firma otevřela tři nové továrny (dvě v Číně, jednu v Íránu) a zároveň oznámila, že dosáhla dvoumilionového milníku v dodávkách automatických převodovek CVT - jen v roce 2017 jich bylo vyrobeno 750 tisíc.

Loňský rok byl ostatně pro firmu nadmíru důležitý, představena byla i nová sedmistupňová dvouspojková převodovka D1. Ta dostala soustavu planetových spojek, díky kterým jsou tři rychlostní stupně v podstatě virtuální. To umožnilo využívat pouze jednu stranu hřídele, což pro změnu vedlo ke zmenšení velikosti a hmotnosti automatu. Snad nejpodstatnější na celé věci je ovšem redukce nákladů.

Právě tato převodovka oslovila koncern PSA natolik, že byla uzavřena dohoda o spolupráci. Punch Powertrain ostatně kvůli tomu zakoupil firmu Apojee, která se specializuje na vývoj elektroniky a dodávky komponentů týmům Formule 1 a Formule E. Od roku 2022 pak bude pro Francouze montovat dvouspojkový automat.

Souvisí to s plánem PSA od roku 2025 začít náležitě „zelenat“. Kompletní portfolio koncernu mají tvořit pouze elektromobily, plug-in hybridy a mild hybridy, u nichž dojde na využití 48voltového elektrického okruhu a integrovaného startéru/generátoru. Právě ten bude součástí nového dvouspojkového automatu DT2. Kromě toho ovšem Francouzi budou mít přístup také k dalším firemním automatům, konvertorům a variátorům.

Pochopitelně, krok PSA vyvolal obavy ze spolehlivosti. Převodovky Aisinu platí za velmi spolehlivé a obvykle jsou označovány za jeden z těch lepších kusů techniky, které PSA používá. De facto čínská náhrada nezní jako krok správným směrem, proto vyvolala rozpaky, ale nepředbíhejme událostem - teprve čas ukáže, co tato změna skutečně přinese.


Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 1 - PSA a Punch Powertrain oznameni spoluprace 01Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 2 - PSA a Punch Powertrain oznameni spoluprace 02
Čínská firma Punch Powertrain bude od roku 2022 dodávat novou dvouspojkovou převodovku pro mild hybridy koncernu PSA. Francouzi budou dále odebírat i klasické automaty, konvertory a variátory, a to na úkor japonských převodovek od Aisinu

Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 3 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 01Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 4 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 02Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 5 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 03Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 6 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 04Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 7 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 05Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 8 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 06Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 9 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 07Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 10 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 08Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 11 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 09Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 12 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 10Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 13 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 11Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 14 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 12Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 15 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 13Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 16 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 14Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 17 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 15Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 18 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 16Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 19 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 17Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 20 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 18Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 21 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 19Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 22 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 20Peugeot a Citroën končí s renomovanými japonskými převodovkami. Náhrada je kontroverzní - 23 - Peugeot 508 2018 novy Zeneva 2018 zive 21
Nový Peugeot 508 by měl mít ještě převodovku Aisinu, u budoucích modelů Peugetou a Citroënu už to očekávat nelze. Jak se změna dotkne Opelu, teprve uvidíme

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.