Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 208 GTi: sériová verze je venku, je lehká a výkonná
3.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hatchback slibuje s hmotností 1 160 kg, výkonem 200 koní a rozšířeným rozchodem kol vpředu i vzadu skutečné řidičské zážitky. Splní je?
Pamatujete na leden letošního roku? V té době vyšla velmi smutná tisková zpráva oznamující konec aktivit Peugeotu v závodní sérii Le Mans. Důvodem nebyl ani tak nedostatek schopností speciálu 908 HDi, nýbrž přesměrování finančního toku francouzské automobilky směrem k hybridním a elektrickým modelům. Úředníci z Bruselu tomuto rozhodnutí jistě aplaudovali, pro nikoho jiného však tato zpráva kladný význam neměla. Naštěstí Francouzi do hybridů a elektromobilů nevrazili všechno a na domácí autosalon přivezou docela konvenčně vypadající 208 GTi. Ten jsme v podobě konceptu už vidět mohl, teď je tu sérová verze.
Patřičně ostrý model má být reinkarnací legendární ikony Peugeotu 205 GTi, ovšem něco takového francouzská automobilka slibovala také u modelové řady 206 a 207. Ty sice dorazily s vyšším výkonem a nějakým tím optickým „tuningem“ oproti standardu, po stránce řidičské ale dokázaly uspokojit maximálně někoho, kdo při cestě do nákupního centra projede trochu rychlejším tempem kruhový objezd.
Kritiky, na které se dalo stavět, měla tedy automobilka dostatek. A patrně si jí byla vědoma již v době příprav standardního modelu. Ten se totiž pyšní nižší hmotností než Peugeot 207. V případě verze 208 GTi tak mohly ručičky vah poklesnout na pouhých 1 160 kg, což znamená, že oproti předchozí generaci GTi je novinka o podstatných 165 kg lehčí.
Aby toho nebylo málo, Peugeot prohlašuje, že 208 GTi je dokonce o 80 kg lehčí než Renault Clio RS, jenž je mnohými považován za lídra ve svém segmentu. Není ale pochyb o tom, že novinka další francouzské značky by se mu ráda postavila. A to patřičně agresivně, jak naznačuje rozchod kol rozšířený vpředu o 10 mm a vzadu dokonce o 20 mm.
Oproti standardní třídveřové verzi, na které je 208 GTi založena, přibyly také klenuté lemy blatníků a mohutnější boční prahy. Na sloupku C se objevují znaky GTi, kterým společnost dělají 17palcová litá kola Diamond Carbon s pneumatikami o rozměru 205/45 R17. Za nimi se vpředu skrývají brzdné kotouče o průměru 302 mm, k nimž by chladný vzduch měly přivádět speciálně designované šachty.
Peugeot 208 GTi také oproti standardní verzi poklesl o několik milimetrů k zemi, ačkoliv přesnou cifru značka neuvádí. Dodává ale, že novinka se má pyšnit sportovnějšími pružinami, překalibrovanými tlumiči a stabilizátory připomínajícími spíše paže dospělého muže než prstíčky dítěte. Poladěny by rovněž měly být i přední vzpěry MacPherson, zadní torzní příčka a elektrický posilovač řízení.
Výrazné změny ovšem nečekejte v motorovém prostoru. V souladu s mezinárodní automobilovou asociací FIA, která chce z čtyřválce o objemu 1,6 litru udělat mezinárodní závodní motor, byl za pohonnou jednotku zvolen agregát 1,6 THP známý třeba z Peugeotu RCZ. I zde nabídne 200 koní, které s nakrátko zpřevodovaným šestistupňovým manuálem mají zajistit zrychlení 0-100 km/h za 7 s.
Zajímavé je rovněž pružné zrychlení, neboť podle Peugeotu by 208 GTi měl akcelerovat na pátý rychlostní stupeň z 80 km/h na 120 km/h za méně než sedm sekund. Předjížděcí manévry by tak měly být bezpečné i pro ty, kteří jsou liní řadit. Nejvyšší rychlost sice značka nepotvrdila, předpokládá se ovšem, že novinka by měla překročit metu 225 km/h. Zároveň by přitom měla i ladně znít, neboť upraven byl výfukový systém.
Uvnitř se pak ostrý model pochlubí koženým čalouněním, sadou hliníkových pedálů, sportovními sedadly či hliníkovou hlavicí řadicí páky. S odstínem karoserie (v Paříži se novinka má představit v této unikátní červené) by pak měly souviset doplňky na klikách dveří, středové konzoli a přístrojovém štítu.
Prodej má začít na jaře příštího roku za cca 630 000 Kč. Tím se ovšem novinka dostane do teritoria, kterému aktuálně kraluje Opel Astra OPC. Jsme tedy zvědavi, zda odkaz na legendární Peugeot 205 GTi bude modelu 208 GTi stačit k pokoření tak povedeného auta, jako je nejnovější OPC.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Peugeot 208 GTi vychází ze třídveřového modelu, oproti kterému nabízí snížený a přitvrzený podvozek i širší rozchod kol. Pod kapotu se nastěhoval 1,6litrový motor naladěný na 200 koní, akcelerace z klidu na stovku tak má proběhnout za 7 sekund
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 3 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 4 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 6 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 7 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva