Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá
9.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Sen o létajícím autě čerstvě zhmotnila americká Terrafugia. O něco podobného se ale podle nás nás úspěšněji pokusil i holandský PAL-V.
Americký projekt létajícího automobilu pod jménem Terrafugia Transition jsme si představili včera. Hned jsme ale konstatovali, že jde spíše o letadlo na silnici a to není tak kouzelný koncept jako třeba svého času Fantomasovo „udělátko”. Tak se teď pojďme podívat na konkurenční, poněkud elegantněji vypadající a také více automobilový evropský projekt - nizozemský PAL-V One.
Pokud si ještě vzpomenete na v zatáčkách naklápěcí tříkolku Carver One, tak toto je její potomek. Původní producent (rovněž z Holandska) sice zkrachoval, ale kompletní know-how přebrala společnost Carver Technologies, které se stala partnerem PAL-V Europe při vývoji stejně pojmenovaného létajícího vozu.
Na rozdíl od americké Terrafugie se nejedná o stroj využívající k letu vztlak klasického pevného křídla, ale do vzduchu se dostane pomocí rotujících listů jako vrtulník, který je tlačený vpřed dvoulistou vrtulí.
Abyste se s PAL-V mohli pohybovat ve vzduchu, postačí průkaz na ultralight. One má létat do výšek maximálně 1 200 metrů. Jak rychle? Pokud jde o přípravu na vzlet a transformaci ve vrtulník, tak včetně nezbytných předletových kontrol to trvá asi deset minut. Rychlost samotná činí 180 km/h a podle PAL-V dokáže One vyvinout identické tempo rovněž na silnici.
Nevíme sice, jaký motor se o to postará, ale jeho výkon a podrobnosti o dynamice firma prozradila. Tříkolka One se s pomocí 231 koní dostane na stovku za osm vteřin a v průměru jezdí za 8,3 l/100 km. Dojezd přitom činí velmi zajímavých 1 200 km, což znamená, že za kabinou pro dvoučlennou posádku bude někde ukryta 100litrová nádrž.
Při startu potřebujete dráhu dlouhou 165 metrů a při přistávání stačí jen 30 metrů zpevněného povrchu. Minimální rychlost pohybu ve vzduchu činí 50 km/h. Spotřeba za letu je 36 litrů za hodinu a podle povětrnostních podmínek se akční rádius pohybuje od 350 do 500 kilometrů.
PAL-V uvádí hmotnost pouze 680 kg a maximální vzletová činí 910 kg. One je v silniční konfiguraci dlouhý rovné čtyři metry, šířka a výška činí identických 1,6 metru.
Cena nizozemského létajícího vozu je prozatím neznámá a to z docela prozaického důvodu - One jen nedávno (úspěšně) absolvoval letové zkoušky a na rozdíl od svého amerického konkurenta je považován za vývojový prototyp. PAL-V a především pak majitel firmy Robert Dingemanse momentálně láka investory, kteří by pomohli dotáhnout tento projekt do sériové výroby.









































































Americká firma vsadila na pojízdné letadlo, Holanďané na vrtulníkovou tříkolku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025I ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
19.3.2025Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom