Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový obr mezi pick-upy má diesel 6,7 R6 s 1 356 Nm, utáhne i největší mobilní domy
14.1.2019 | Mirek Mazal
Tato auta jsou našimi měřítky obří vždy, některá jsou ale přece jen větší než jiná. Nový Ram HD patří mezi největší stroje svého druhu a jeho technika i schopnosti tomu odpovídají.
Fiat Chrysler Automobiles je i u nás dobře známou automobilkou, ne každý ale ví, že její součástí je také divize Ram Trucks nebo prostě Ram. Ta od roku 2010 samostatně vyvíjí a vyrábí užitkové vozy, které jsou Americe vlastní asi jako Skotsku sukně pro chlapy. Posledním počinem Ramu je kompletně nový pick-up třídy Heavy Duty, který se v jeho nabídce řadí na samotný vrchol.
Automobilka nešetří sebevědomím a hovoří o „nejsilnějším a nejdokonalejším pick-upu v segmentu“. O tom druhém se dá diskutovat, první aspekt je ale zkrátka fakt - nový model Ram Heavy Duty alias HD přichází na trh s turbodieselem Cummins 6,7 s šesti válci v řadě, který pracuje s kolosálním točivým momentem 1 356 Nm.
V této verzi jde vskutku o pojízdné monstrum s výkonem 405 koní (298 kW), které utáhne až 16 tun nákladu. „Majitelé Ramu HD neustále požadují nejvyšší úroveň schopností řešit nejtěžší úkoly a s tažnou kapacitou 16 tun podpořenou točivým momentem našeho motoru Cummins máme v ruce nejvyšší trumfy v segmentu,“ prohlásil ředitel Reid Bigland. Ram hovoří o tom, že vůz dokáže majitele odtáhnout i s jejich domem - na ty cihlové stačit nebude, největší karavany nebo klidně i velké mobilheimy ale zvládne s nadhledem.
Nový naftový řadový šestiválec s vylepšeným blokem, který se chlubí úsporou 27 kilogramů hmotnosti proti předchozím verzím, bude u prodejců k dispozici rovněž ve slabší verzi s výkonem 375 koní (276 kW) a maximem točivého momentu 1 152 Nm. Pohonná jednotka využívá novou litinovou hlavu válců, stejně jako lehčí a silnější písty. Vnitřní modernizace se také dotkla výfukového systému velkého turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek. Modely poháněné tímto motorem budou vybaveny šestistupňovou elektronicky řízenou automatickou převodovkou Aisin, která byla navržena speciálně pro zvládnutí masivního točivého momentu.
U modelů 2500 a 3500 HD je základním hnacím ústrojím HEMI V8 o objemu 6,4 litru s výkonem 416 koní (306 kW) a 581 Nm. Osmiválec spolupracuje s osmistupňovým automatem TorqueFlite 8HP75 vybaveným více než čtyřicítkou individuálních map řazení.
Obecně platí, že vozy typu Heavy Duty mají podvozek předurčený pro neustálé potýkání se s velkým zatížením. Bytelná konstrukce však přirozeně vede k méně komfortní jízdě bez naloženého nákladu. Výrobce se snažil minimalizovat tento negativní efekt instalací tlumení s frekvenční odezvou FRD (Frequency Response Damping) a přidal také progresivní odpružení a přepracované silentbloky. Zadní pneumatický systém s režimem elektronického snížení světlé výšky může zajistit snadnější nakládání na korbu Ramu.
Novinka samozřejmě není ochuzena o množství bezpečnostních prvků. Představený HD se vyznačuje moderními technologiemi, v závislosti na úrovni zvolené konfigurace může být vybaven například automatickým nouzovým brzděním, adaptivním tempomatem, displejem se zobrazením prostoru okolo celého vozu, monitorem tlaku v pneumatikách přívěsu, kritickým brzděním vozíku a v příplatkové výbavě neschází další elektronické pomůcky pro snadnější manévrování v běžném provozu.
Modelová řada HD 2019 bude také k dispozici v provedení Power Wagon, která se prý dokáže schopně předvést v terénu. Off-roadové nástrahy čeká výškově nastavitelný podvozek anebo poctivý zámek předního či zadního diferenciálu. Řidič bude moci v nouzi odpojit stabilizátor, ale pokud ani tento recept nepostačí, poslední záchranou se stane lanový naviják.
Na palubě lze očekávat informační systém FCO Uconnect 4 s volitelnou 12palcovou dotykovou obrazovkou. Displej umožňuje funkci rozdělení na dvě části, kde lze současně zobrazit různé aplikace. Nejvyšší úroveň ozvučení si vzal po kontrolu systém Harman Kardon propojený sedmnácti reproduktory. Před okolním hlukem ochrání akustické sklo tlumící nežádoucí jevy okolí až o 10 dB.
Nová generace HD bude vznikat v závodě Ramu v Mont Blanc v Mexiku a bude se prodávát se zárukou pohonného ústrojí po dobu pěti let nebo ujetí 100 000 mil (161 tisíc kilometrů). Na další detaily si musíme ještě počkat - možná se je dozvíme už po otevření bran autosalonu v Detroitu, kde vůz oslaví svou veřejnou světovou premiéru.
Nový Ram HD je obrem i na poměry amerických pick-upů. Chce nabídnout co nejlepší podmínky pro tahání nákladů o hmotnosti i mnoha desítek tun, nezalekne se ani terénu
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva