Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda 3 2014: uniklo úplně vše o nové generaci trojky
26.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový hatchback slibuje těsnější propojení mezi vozem a řidičem. Přichází i s novým motorem 1,5 Skyactiv-G a mobilní konektivitou.
Tip: Projděte si také živé fotky, videa, pilové diagramy i informace o dalších verzích Mazdy 3, které se objevily po její oficiální premiéře.
Tak Mazda nám nelhala, svůj kompaktní hatchback skutečně plánuje dnes odhalit v Londýně, Petrohradu a Instanbulu. Ani japonská automobilka ale nedokázala zabránit únikům, díky čemuž vám novou trojku můžeme v Praze představit již nyní, hodiny před oficiálním vířením bubnů. K dispozici máme jak fotografie, tak i technická data a vše dále zmíněné můžete brát jako zaručeně skutečné. I když jde o stále předběžná oficiální data, která se do podzimního zahájení prodeje mohou ještě lehce změnit.
Po stránce rozměrů je ale zřejmě již vše dané, počítat tak můžeme se stejnou délkou (4 460 mm) jako doposud. Šířka ovšem narostla na 1 795 mm (+40 mm), zatímco výška poklesla na 1 450 mm (-20 mm). Nejpodstatnější je ale rozdíl v rámci rozvoru, který narostl z 2 640 mm na 2 700. Očekávat lze tak mnohem větší prostor na zadních sedadlech, který souvisí s novou koncepcí kabiny dělící interiér na dvě zóny - účelový kokpit na straně řidiče a uvolněné a klidné prostředí pro spolujezdce. Přičemž posunutí čelních sloupků o 100 mm vzad přispělo také k lepšímu výhledu z vozu.
Souběžně s tím Mazda zapracovala také na sedadlech, která by i přes nižší buclatost měla nabízet více komfortu. Tužší opěradla zároveň mají lépe pohlcovat vibrace, přičemž po stránce čalounění nebude v nabídce kromě standardního látkového potahu chybět i černá nebo krémová kůže s červeným, bílým nebo šedým kontrastním prošíváním. Pocit ještě většího luxusu pak mají zajistit obklady lakované piánovou černí, zatímco praktičnost bude mít na starosti největší šířka v oblasti ramen v daném segmentu a zavazadlový prostor nabízející v základní konfiguraci objem 350 litrů.
Jen s komfortem a pragmatismem se ovšem dnes v automobilovém průmyslu přežít nedá a proto nová Mazda 3 dostala rozsáhlou selekci chytré elektroniky. Head-up-displej zvaný Active Driving Display nabízí řidiči v jeho zorném poli tři nejdůležitější provozní údaje, zatímco upravený otočný ovladač na středové konzoli umožňuje lepší pohyb na středovém 7palcovém dotykovém monitoru. Počítat můžete i s připojením k internetu a e-mailu, jehož obsah je možné stejně jako u SMS hlasitě předčítat. Řadu funkcí, včetně nové navigace s tříletou aktualizací zdarma, pak můžete ovládat hlasem.
Modernizace se samozřejmě dotkla i motorového prostoru, kde od počátku prodeje najdete tři benzinové a jeden dieselový agregát. Tím je 2,2litrový Skyactiv-D s výkonem 150 koní, který dostal vyvažovací hřídel k potlačení vibrací a přeplňování dvěma turbodmychadly. Navíc jako jediný z nabídky plní emisní normy Euro 6, přičemž ve spojení s šestistupňovým manuálem zrychlí z klidu na stovku za 8,1 sekundy (automat je s časem 9,7 s výrazně pomalejší). I přes očekávanou nízkou spotřebu je tedy ze všech dostupných modelů nejrychlejší.
Nejpomalejší je nový základní benzinový motor 1,5 Skyactiv G, který nabízí 100 koní a 160 Nm točivého momentu. Na stovku se totiž rozjede až za 10,8 sekundy a jeho nejvyšší rychlost vrcholí hodnotou 182 km/h (diesel dosahuje tempa 210, respektive 201 km/h). Spíše než na sportovní výkony je ovšem zaměřen na spotřebu, jak dokládá standardní (a podle automobilky nejrychlejší) systém start-stop. Údaje o žíznivosti Mazda zatím bohužel nezveřejnila, v kombinaci s hmotností pouhých 1 190 kg by ale průměr pod 5 l/100 km nemusel být problémem.
O trochu větší spotřebu pak dozajista vykáže dvoulitrový čtyřválec, který byl naladěn na dvě úrovně. Ta standardní slibuje v kombinaci s manuálem 120 koní, 1 205 kg, sprint z klidu na stovku za 8,9 sekundy a nejvyšší rychlost 195 km/h (automat je o 35 kg těžší a o 1,5 sekundy a 1 km/h pomalejší), zatímco vrcholné provedení Skyactiv-G 2,0 High Power se systémem rekuperace brzdné energie i-ELOOP produkuje 165 koní. Stovku tak pokoříte za 8,2 sekundy, přičemž maximálka činí 210 km/h. K mání je přitom pouze manuál, proto hmotnost jen 1 220 kg.
Danou nízkou hmotnost má i přes lehký nárůst rozměrů na svědomí jak karoserie s vyšším podílem vysokopevnostní oceli (tuhost narostla o 30 %, zatímco koeficient odporu vzduchu má činit pouhých 0,275), tak i podvozek Skyactiv-Chassis. I ten dostal lehčí a tužší zavěšení, přesnou míru ovšem značka neudává. Počítat bychom ale prý měli s lepším pohlcením silničních nerovností, zatímco agilita a stabilita budou oproti předchůdci na vyšší úrovni. Vylepšena by měla být i míra odhlučnění, zatímco speciální tvary a spoilery karoserie potlačují turbulence.
Stranou samozřejmě nezůstala ani bezpečnost, která v pasivním případě staví jak na zmíněné tužší karoserii, tak i na větších deformačních zónách, zesílených prazích nebo lepších nosnících. Konstrukce kapoty motoru má pak lépe chránit chodce, zatímco pro pasažéry jsou určeny standardně dodávané čelní, boční a okenní airbagy. V rámci aktivní bezpečnosti pak můžete vsadit na veškeré prvky představené větší Šestkou, díky čemuž tu máme třeba adaptivní tempomat MRCC udržující rychlost i vzdálenost od vpředu jedoucího vozu až do tempa 200 km/h.
Dále nechybí detektor bezpečné vzdálenosti Forward Obstacle Warning, systém preventivního (a případně i automatického) brzdění Smart Brake Support, monitoring slepých úhlů Rear Vehicle Monitoring nebo technologie upozorňující na neúmyslné opuštění jízdního pruhu Lane Departure Warning Systém. Zároveň jsou tu pak i adaptivní světlomety s automatickým přepínám mezi dálkovými a potkávacími světly nebo funkcí natáčení do zatáček.
Ceny a konkrétní výbava pro dané trhy budou samozřejmě známy až blíže k zmiňovanému zahájení prodeje na podzim roku 2013. V případě dalších údajů se asi dá počítat s představením na některém z letních autosalonů v Moskvě nebo ve Frankfurtu. Příchod sportovního modelu MPS by pak mohl být naplánován na Ženevu příštího roku.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013.
První fotografie nové generace Mazdy 3
Nová Mazda 3 pokračuje v designovém jazyku Kodo. Exteriér tak překypuje sportovním šarmem, zatímco interiér byl pozvednut na luxusnější a komfortnější úroveň
Dosud známá technická data
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 6 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 9 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva