Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan je na kolenou, musí propustit tisíce lidí a zavřít továrny, jinak končí
30.1.2020 | Petr Prokopec
Jak domeček z karet se začala sypat pozice Nissanu po poněkud násilném odchodu Carlose Ghosna. Automobilka je na tom stále hůře, a tak sahá po záchranném plánu. Pokud neuspěje, může skončit.
Nissan je na tom opravdu bledě. Japonské automobilce loni klesaly prodeje na všech stěžejních trzích, pročež v červenci přišla s prvním záchranným plánem. Ten stoprocentně nepotěšil zaměstnance značky, neboť počítá s nemalým propouštěním. Vyhazov by totiž mělo dostat 12 500 lidí, kromě toho by však o 10 procent bylo rovněž okleštěno portfolio. Takové kroky by nejspíše mohly zafungovat, nicméně druhá polovina loňského roku byla pro Nissan horší než ta první. Nikoho tedy asi nezaskočí, že ke slovu přichází ještě větší utahování opasků.
Dle agentury Reuters má Nissan připravený nový záchranný plán, kterým už bude hrát vabank. „Situace je závažná. Je to buď, a nebo,“ uvedl pro Reuters zdroj blízký vedení značky. Dle něj tedy Nissan buď implementuje veškerá drastická opatření, nebo se stane minulostí. Problémem však je, že automobilka počítá s rychlým ozdravením prodejů, což je skutečnost, ke které může a nemusí dojít. V takové chvíli ale již pomalu nemá smysl domýšlet, co by následovalo.
Prozatím tedy setrváme u druhé fáze záchranného plánu, jenž kromě již zmíněného počítá s propuštěním minimálně 4 300 manažerů. Uzavřeny rovněž mají být dvě továrny, přičemž dle předchozí strategie ve zbytku podniků dojde také na redukci montážních linek. Automobilka zároveň u každého modelu počítá s okleštěním nabídky a redukovat bude i rozpočet na reklamu a marketing. Díky tomu by si Nissan měl do roku 2023 přijít na minimálně 480 miliard yenů (cca 100,82 miliard korun).
Daná suma rozhodně není malá, nicméně na samotné úspory z ní připadá „jen“ 300 miliard yenů (63,01 mld. Kč). Zbývající suma jde právě na konto nově představených aut. Nissan tedy evidentně sází na opětovný růst prodejů, což se ovšem nemusí odehrát. Je totiž třeba dodat, že několikaměsíční snahy o restrukturalizaci jsou neustále narušovány bojem automobilky s jejím bývalým šéfem Carlosem Ghosnem. Nissan přitom v této záležitosti vystupuje jako ta zlá strana.
Japonci naznačují, že současné problémy jsou i důsledkem Ghosnovy expanzivní politiky, právě ta ale dosud Nissan držela nad vodou. Někdejší šéf totiž během své vlády enormně rozšířil portfolio značky a zároveň rozšířil i její zásah na nové trhy. Dokud byl Ghosn u kormidla, přinášel tento přístup zisk, později ale vše narušila značná neefektivita továren Nissanu, neboť většina podniků je nevyužitá či jede hluboce pod maximem své kapacity.
Dokládá to pohled na statistiky, kdy v roce 2018 Nissan měl ve své nabídce 69 modelů a celkově prodal 5,2 milionů aut. Jakkoliv se tedy v průměru počítalo se 75 tisíci aut na jednu linii, což je značně neefektivní stav, automobilka hodlala své portfolio navýšit do konce roku 2022 na 73 modelů. Tyto záměry jsou ale v rámci restrukturalizace minulostí, nově se naopak počítá s redukcí na 62 modelových linií, což by mělo zvednout prodejní průměr na 87 tisíc kusů na model.
Jak jsme tedy zmínili již v úvodu, Nissan je na tom opravdu velmi bledě. Útěchou je sice poměrně velká hotovost, kterou měla značka ještě loni na podzim k dispozici, nicméně ta se rozplývá jako pára nad hrncem. Další vývoj tedy bude opravdu zajímavý a skutečně může vést i k vážnému ohrožení existence nyní druhé největší japonské automobilky. Zda ale takový černý scénář bude naplněn, jistě ovlivní i chování aliančního partnera, Renaultu, v němž se ujme vlády Luca de Meo, bývalý šéf Seatu. S jakými nápady přijde, se ukáže nejdříve v červenci, kdy bude formálně jmenován generálním ředitelem firmy.


















Nissan již začal modernizovat své portfolio, přičemž nová Sentra má zabodovat hlavně ve Státech, kde americké značky segment sedanů opouští. Jestli mu ale zrovna toto pomůže...
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025Šéf BMW Oliver Zipse skončí, jeho kontrakt už nebude obnoven
24.1.2025Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025Zkrachovalý dealer Maserati rozprodává zbylá skladová auta. Pryč půjdou za téměř jakoukoli cenu
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva