Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci rozjeli novou dieselovou revoluci, benzinové motory nahrazují naftovými
17.4.2019 | Petr Prokopec
Diesely měly být touto dobou pomalu mrtvé, nahradit je měly benziny a další alternativy. Děje se ale pravý opak a jde o paradoxní dopad kauzy Dieselgate.
V posledních třech letech docházelo k démonizaci dieselů, zejména ze strany evropských politiků a aktivistů. Ti po vypadnutí několika kostlivců ze skříně Volkswagenu a dalších automobilek s hrůzou zjistili, že tyto pohonné jednotky sice produkují méně emisí CO2 než jejich benzinové protějšky, ovšem zároveň mají na kontě také více emisí NOx. Na jedné straně tedy z hlediska delší časové perspektivy potenciálně prospívají, na druhé bezprostředně jistě škodí. Odstartoval proto hon na čarodějnice, zejména pak v sousedním Německu, které zřejmě chce vehementní snahou zakrývat fakt, že problémy s diesely v něm odstartovaly.
V reakci na Dieselgate byly akcelerovány i legislativní kroky v podobě přísnějších emisních norem, a tak výrobci začali od dieselových motorů upouštět, tedy alespoň v některých segmentech trhu. Malý vůz si tak už s „producentem sazí“ prakticky nekoupíte a pokud ano, jeho cena je kvůli mnoha anti-emisním systémům výrazně vyšší, než je tomu v případě benzinového ekvivalentu.
Zákazníci tak začali preferovat benzínová auta, což ale přineslo nárůst emisí CO2. Pro automobilky je to v podstatě pohroma, neboť průměr emisí CO2 bude stěžejní pro to, zda budou nebo nebudou pokutovány Evropskou unií. Politici samozřejmě předpokládali, že absence dieselů bude vykompenzována nárůstem zájmu o elektromobilitu, v tomto ohledu se však šeredně sekli. V neprospěch elektroaut stále hovoří mnoho věcí od vysoké ceny přes omezenou využitelnost až po špatnou infrastrukturu.
Je navíc třeba si uvědomit, že ke změně v tomto ohledu hned tak nedojde, jen málokterá země si totiž může dovolit takovou podporu jako Norsko (vlastně ani nemusí dotovat, jen zbavuje elektromobily extrémního daňového zatížení), kde elektrická auta stojí často i méně než ta benzinová nebo dieselová. To by ovšem znamenalo, že výrobci jsou zvyšováním emisí reálně ohroženi. Proto se vrací k jedinému možnému řešení tohoto problému, k dieselům, a v čele této nové vlny stojí německé automobilky.
Snad nejvíce jsou tyto změny patrné u koncernu VW, zejména pak u Audi. Značka se čtyřmi kruhy v únoru představila nový model SQ5, který se pyšnil působivými 347 koňmi a 700 Nm točivého momentu. Benzinový šestiválec nabízený na mimoevropských trzích však nahradila třílitrová turbodieselová jednotka. Ta se navíc dočkala elektrického kompresoru, který kromě lepší odezvy napomáhá ve snižování spotřeby a emisí.
Tentýž motor o pár týdnů později putoval pod kapotu modelů S6, S6 Avant a S7 Sportback, přičemž jeho naladění zůstalo víceméně stejné. Pouze s tím rozdílem, že výkon vzrostl na 349 koní. Mild-hybridní technika ovšem zůstala zachována, spotřeba se tak ani v těchto případech nedostala přes 7 litrů na sto kilometrů. To šlo ale pořád o nové modely, nyní se stejný diesel - a v případě EU jen diesel - dostává i pod kapoty modelů, které dosud byly k mání jen s benzinovými pohonnými jednotkami. Řeč je o novém provedení Audi S5 Coupe a S5 Sportback. I ty bude od nynějška pohánět třílitrový V6 TDI, ovšem znovu jen v Evropě.
Pohonná jednotka se u nich vrací k 347 koním, točivý moment 700 Nm však opětovně zůstal zachován. S5 TDI Coupe zvládá stovku za 4,8 sekundy, zatímco Sportback je o desetinu pomalejší. Tak jako již odhalená čtveřice pak má i tato dvojice nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. Totéž platí i o mimoevropských verzích, jež pokračují s benzinovým šestiválcem, 354 koňmi a sprintem na stovku lepším o čtyři desetiny sekundy.
Zdá se tedy, že diesely jsou zpět. Jen již nebudou primárně sloužit ke snižování spotřeby v mainstreamu, nýbrž se postarají o nižší emise u pseudo-sportovců. Tedy alespoň na starém kontinentu, kde Audi není jediným znovuzastáncem dieselů. Podobně je na tom třeba i takové BMW, u kterého si SUV X5 s benzinovým osmiválcem nekoupíte ani omylem, i když v USA ano. A to samé platí i řadě 5, která pozbyla verze M550i. Varianty M50d osazené čtyřikrát přeplňovaným turbodieselem ovšem k dispozici dále jsou.
Ve výsledku však nejde pouze o Evropu, ale prakticky o celý svět. Diesely jsou stále častější na mnoha asijských trzích, opravdu hodně s nimi začínají koketovat i američtí výrobci. Platí to zejména o Fordu, GM a FCA, jejichž vrcholné pick-upy jsou stále častěji pořizovány s dieselovým ústrojím. Na to již zmíněné automobilky zareagovaly tak, že je ještě dále vylepšily. Lidé je tak kupují mnohem více, navzdory faktu, že jde vlastně o rodiště kauzy Dieselgate.
I z jednání dalších výrobců začíná být nad slunce jasné, že Amerika nemá vůči dieselům takovou averzi jako Evropa, ačkoliv se zde vždy krčily spíše na okraji zájmu. Tamní motoristy spíše než cokoliv jiného vydráždilo pouze tolik, že Volkswagen podváděl. Samotná nízká spotřeba jim ovšem nevadí, což je voda na mlýn Mazdy, která konečně po letech slibů přivede do země dieselové jednotky. Představit je hodlá již zakrátko v New Yorku.
My se pak jen v rychlosti můžeme vrátit k nové dvojici S5 TDI Coupe a S5 TDI Sportback, jež kromě dieselového motoru spřáhnutého s osmistupňovou automatickou převodovkou dostanou dále do vínku 18palcová litá kola, čtveřici koncovek výfuku nebo vyhřívaná sportovní přední sedadla. Dále jim nebude chybět kůží obšitý volant, za nímž se nalézá 12,3palcový virtuální kokpit. Ten je však již příplatkovou záležitostí, tak jako audio Bang & Olufsen.
Ceny na německém trhu startují na částce 65 300 Eur (cca 1 672 430 Kč), za kterou lze pořídit každou z novinek. Objednávkové knihy se otevřou v květnu, u nás pak lze očekávat menší zdržení. Zvědavi přitom nejsme ani tak na zájem o sportovní dieselové deriváty, jakožto spíše na to, kde dále se elektrickým kompresorem přeplňovaný diesel ještě objeví. Tipujeme však, že toto není jeho poslední zastávka, s faceliftem modelu A4 jej čekejme ve variantách S4 a S4 Avant. Kdo by kdysi řekl, že kauza Dieselgate, která měla naftové motory zabít, povede oklikou k jejich renesanci, navíc takto svérázné.
Oficiální fotogalerie Audi S5 TDI Coupe
Oficiální fotogalerie Audi S5 TDI Sportback
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva