Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší potíž elektromobilů paradoxně řeší novinka značky, která elektromobily odmítá
27.1.2020 | Petr Prokopec
Racionální přístup k elektrickým autům nemusí být nutně překážkou snah je posunout na vyšší úroveň. Pohledem toho, co ve spolupráci s MIT realizuje Lamborghini, se to zdá být spíše naopak.
V roce 2017 Lamborghini představilo koncept Terzo Millenio, který byl předobrazem sportovního vozu budoucnosti. Jako takový tedy nespoléhal na spalovací motor, místo toho se o jeho pohon starala elektrická energie. Italové na něm spolupracovali s Massachusettským technologickým institutem (MIT) a při stavbě se vyhnuli největšímu problému současných elektromobilů - bateriím.
Ty mají mizernou energetickou hustotu a vzhledem k velikosti a hmotnosti tedy uchovají omezené množství elektřiny. K tomu jsou drahé, není lehké dostat rychle energii do nich ani z nich a ke všemu nemají neomezenou životnost. To jsou samé neduhy, které se Italové rozhodli obejít použitím tzv. superkondenzátorů, které je mimo jiné možné extrémně rychlé dobíjet a stejně dobré jsou i v případě rychlosti uvolňování energie.
Jak ale nejspíše tušíte, daná technologie má, respektive dosud měla, jistý háček. Uchovat zvládla jen relativně malé množství energie, pročež v posledních letech figurovala hlavně v hledáčku výrobců hybridů. Lamborghini ale právě ve spolupráci s MIT přichází s průlomem, který může za dosud preferovanými bateriemi udělat velkou tečku. Je však třeba dodat, že před institutem i automobilkou leží ještě dlouhá cesta. Na druhou stranu, co ještě před dvěma lety byl jen sen, to se nyní stalo realitou.
Podstatou nové technologie je kovově-organická struktura (MOF neboli Metal-Organic Framework) připomínající mycí houbu s velkými póry. Ta v podstatě nahrazuje dosud využívané karbonem obalené elektrody. Výhodou přitom není pouze to, že hustota energie se v porovnání se stávajícími systémy zvedla o 100 procent, ale zároveň skutečnost, že nová technologie může zaujmout daleko větší plochu než dosud. Nahradit tedy může právě baterie.
Použití MOF není až tak úplnou novinkou, nicméně prozatím bylo považováno za nedostačující vodič. Tým vedený profesorem Mirceou Dincou však vyvinul zcela nový materiál, jenž tuto nevýhodu maže. Bližší podrobnosti v tomto případě nejsou známy, což koneckonců není překvapivé. Pokud kondenzátory zvládnou nahradit baterie, pak jde o stěžejní průlom.
Výsledek spolupráce Italů a MIT do značné míry skutečně otevírá cestu k tomu, aby se zásobníkem energie stala karoserie, respektive povrch pod ní. Lamborghini v kooperaci s MIT realizuje ještě jeden projekt. Ten má pod palcem profesor John Hart z oddělení mechanického inženýrství, kde pracují na nových formách baterií.
Pokud v tuto chvíli máte pocit, že jdou oba projekty proti sobě, je třeba se ponořit do detailů. Ty souvisí s novými materiály, jež umožňují zakomponovat výkonné baterie do samotné struktury vozu. Její součástí pak budou i kondenzátory založené na MOF. Auto tak může mít jak velký dojezd, tak schopnost rychlého dobíjení.
Lamborghini chce první prototyp auta budoucnosti dokončit již letos. Baterie profesora Harta jsou snadno tvarovatelné a zároveň nikterak nesnižují strukturální pevnost. Italsko-americká spolupráce tak dost možná povede k vůbec prvním elektromobilu, jenž by byl adekvátní náhradou vozu se spalovacím ústrojím. Pozoruhodné je, že za vším strojí značka, která sice přišla s oním konceptem Terzo Millenio, ale jinak dosud jakoukoliv elektrifikaci odmítala, neboť nepovažovala za možné postavit elektromobil schopný svými celkovými vlastnosti konkurovat současným konvenčním autům.

Nová metalicko-organická struktura vyvinutá Lamborghini a MIT...
...může koncept Terzo Millenio přetavit v produkční vůz. A zcela tak změnit nadcházející elektrickou éru
Zdroj: Lamborghini
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva