Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes CLS Shooting Brake: kombi s kufrem plným stylu
30.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(80 foto, video) Už o něm víme vše. Mercedes se po včerejším úniku mnoha snímků odhodlal k oficiálnímu odhalení svého nového kombi CLS.
Byl to celkem obvyklý příběh. Němci nejprve v roce 2010 odhalili koncept Shooting Break jakožto předobraz praktičtějšího a přitom stále vrcholně stylového provedení modelu CLS. Už ve své tehdejší podobě neměl daleko k výrobě, a tak snad ani nepřekvapilo, že se prototypy sériové verze objevily na silnicích již minulý rok. Byli jsme přesvědčeni, že premiéra produkční verze musí být za rohem, nakonec ale trvalo ještě něco déle než půl roku, než automobilce unikly patentové nákresy i první oficiální fotky, které byly jasným znamením brzké premiéry.
Tu si automobilka připravila jako součást víkendového programu ve čtvrtek započatého festivalu rychlosti v Goodwoodu, a tak jej před pár hodinami oficiálně odhalila. Snímky, které provázely včerejší únik, byly pochopitelně autentické, o tom snad ani nebylo pochyb, včera dostupné informace ale byly zčásti nepřesné či neúplné. A tak se dnes budeme soustředit hlavně na jejich zpřesnění a doplnění.
Začít ale musíme u jména, které nakonec zní skutečně Shooting Brake a nikoli Break, jak se jmenoval původní koncept. Automobilka tomu věnuje poměrně významnou část tiskové zprávy, my se asi spokojíme s tím, že obě slova považuje za homonyma (zatvrzelí anglofilové možná nebudou souhlasit), a tak změna nemá žádný podstatný faktický význam. Možná bylo slovo Brake kratší, nebo někomu ve Stuttgartu přišlo zajímavější, kdo ví...
Mrknout se musíme i na design vozu, který si pár řádek určitě také zaslouží. Že z něj jde leckomu trochu hlava kolem naznačují znovu tiskové materiály, automobilky, podle nichž je auto „docela jasně kupé, ale s pěti dveřmi a střechou, která se prolíná do zádi”. To je interesantní tvrzení, my se ale spokojíme s marketingovými zájmy nedotčenou frází, že se jedná o kombík s dosti specificky střiženými zadními partiemi.
Vůz je totiž až po sloupky B vizuálně úplně shodný se sedanem CLS a přidává mu právě jinak pojatou záď. Ta se podepsala i na prodloužení délky o 16 mm na výsledných 4 956 mm a paradoxně snížení výšky o 2 mm na konečných 1 413 mm. Šířka zůstala totožná (1 881 mm) stejně jako rozchod (1 595 mm a 1 625 mm) a rozvor (2 875 mm). Pro samotnou záď je pak typické ostře skloněné sklo pátých dveří či páté dveře jako takové a stejně jako u sedanu hodně do rohu umístěná koncová světla, jenž vůz vizuálně opticky rozšiřují. A jak za chvíli uvidíte, vstup do zavazadlového prostoru poměrně citelně zužují. Ve výsledku jde každopádně o patrně nejstylovější kombi Mercedesu všech dob a o to tu asi šlo.
Dozajista vás nepřekvapí, že změna zádě se odrazila i na podobě interiéru. Jeho přední část je totožná jako u sedanu, vzadu už je ale standardně prostor pro pětici cestujících, kterým čtyřdvéřová verze nedisponuje. Za zády zadních pasažérů pak najdeme zavazadlový prostor o objemu 590 až 1 550 litrů, což nejsou špatné hodnoty, vedle spřízněné tříd E ale až tak nezáří (695 až 1 950 litrů). Na druhou stranu, toto auto zkrátka není stěhovák a koresponduje s tím i nepříliš velký (zejména ve spodní části) vstup do celého zavazadelníku nebo třeba příplatkové dřevěné provedení podlahy „kufru” - na to si asi cihly na stavbu pokládat nebudete.
Přesuneme-li se k technice, pak v tomto ohledu nabídne vůz o něco více, než jsme včera zmiňovali na základě tehdy dostupných údajů, tedy alespoň z globálního hlediska. Za zmínku jistě stojí, že po vzoru konkurenčního Jaguaru XF Sportbrake je vůz standardně vybaven aktivním vzduchovým odpružením zadní nápravy, vás ale jistě více zajímají dostupné motorizace a jejich parametry.
Je-li tomu tak, pak vězte, že k dispozici budou celkem čtyři motory (alespoň pro začátek), všechny spojené se sedmistupňovým automatem 7G-Tronic Plus, systémem start and stop a pohonem zadních nebo všech kol. Základem jest verze CLS 250 CDI s dvoulitrovým (2 143 cm3) biturbo dieselem o výkonu až 150 kW (204 koní) posazeným do 4 200 ot./min, s nímž se vůz rozjede na stovku za 7,8 sekundy a dosáhne rychlosti až 235 km/h.
Pokud byste chtěli více, můžete sáhnout po opět naftovém CLS 350 CDI s třílitrovým šestiválcem, nejvýše 265 koňmi výkonu v 3 800 ot./min, akcelerací na stovku za 6,6 sekundy, maximální rychlostí elektronicky omezenou na 250 km/h a kombinovanou spotřebou rovných 6 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Verzi CLS 350 můžete mít i bez CDI, pak dostanete benzinový šestiválec s třemi a půl litry objemu, 306 koňmi výkonu v 6 500 ot./min a mírami 6,7 s, 250 km/h a 7,3 l/100 km.
Na vrcholu nabídky pak stojí provedení CLS 500 s benzinovým osmiválcem s objemu 4,6 litru, přeplňováním dvěma turby a výkonem až 408 koní posazeným do rovných 5 000 ot./min. Akcelerace na 100 km/h za 5,3 sekundy vypadá dobře, maximální rychlost 250 km/h standardně a kombinovaná spotřeba 9,2 litru benzinu trochu neuvěřitelně.
To jsou čtyři dostupné agregáty, verzí bude přesto k mání šest. Motorizace 350 CDI a 500 totiž lze kombinovat i s pohonem všech kol, který se dynamický parametrů prakticky nedotýká, spotřebu paliva ale zvyšuje v případě obou verzí o šest deci paliva na 100 km.
Pro rok 2013 Mercedes přislíbil i nový, vrcholný Shooting Brake od divize AMG, který ponese označení CLS63 AMG. Stejně jako sedan nabídne motor 5,5 V8, nakonec s výkonem až 537 koní a zřejmě dynamikou velmi blízkou čtyřdvířku (0-100 km/h za 4,5 sekundy). Na přesné specifikace si zde ale ještě musíme počkat.
Ceny vozu zatím neznáme, počítejte ale s poměrně značným příplatkem za styl oproti kombi třídy E. Veřejná premiéra čeká tento výstřelek na zářijovém autosalonu v Paříži, do prodeje by se pak mě dostat během letošního podzimu.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Kompletní galerie uvolněných snímků Mercedesu CLS Shooting Brake
První oficiální video s Mercedesem CLS Shooting Brake
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel