Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
18.4.2024 | Petr Prokopec
Novinka měla být v prodeji už příští rok, snaha nabídnout takové auto jen s elektrickým pohonem se ale dalece nesešla s technickou realitou. Vývojáři se tak vrací skoro až na začátek a nové Quattroporte dřív než v roce 2028 nedorazí.
Šéfa koncernu Stellantis Carlose Tavarese lze popsat jako člověka s rozdvojenou osobností. Na jedné straně se vehementně vymezuje proti politickému tlaku tlačící výrobce do elektrických aut a říká, že EU vybrala špatnou technologii se všemi následky, které to bude mít. Na straně druhé jsou to však právě jím spravované značky, které se elektrickým směrem řítí s maximální možnou razancí. Anebo řítily? Nakonec sám Tavare říká, že se Stellantis ke spalovacím autům snadno vrátí.
Na stejné lodi se ocitlo Maserati, které mělo kompletně na elektromobily přejít do roku 2028 a o tři léta dříve měl být bateriový vůz součástí nabídky každého modelu. Už k druhému zmíněnému kroku má ale automobilka velmi daleko, a to se píše rok 2024. V řádu několika málo měsíců by tedy Maserati mělo přijít s celou řadou elektrických novinek. Přičemž ještě poměrně nedávno Italové prohlašovali, že třeba takové Quattroporte dorazí jen s bateriovým pohonem. Debutovat pak mělo právě příští rok, z těchto záměrů ale už sešlo, a to až do té míry, že se s vývojem musí vrátit skoro na začátek, jak informuje Drive.
Značka se totiž rozhodla, že prioritou je pro ni jak vyšší dojezd, tak nižší hmotnost. Z toho důvodu prostě dnes nemůže elektrické Quattroporte nabídnout a doufá, že tak učiní až s novou generaci baterií za čtyři roky. Máme zde tedy tříletý skluz, což je skutečně doba, během které lze vyvinout nové auto skoro od prvního do posledního šroubku.
Technický ředitel pro modely Quattroporte a GranTurismo Davide Danesin potvrdil, že vývoj prvního zmíněného vozu byl již „z poloviny hotov“. Nyní se ale Italové znovu vrací až skoro k rýsovacím prknům. Otázkou však je, zda u nich vůbec může dojít k nějakému posunu, neboť elektromobilita stojí a padá s bateriemi. A v jejich případě se toho během příštích tří let mnoho nezmění, to víme skoro stoprocentně.
„Quattroporte je pro Maserati zásadním problémem. Musí se totiž ve všech ohledech jednat o něco výjimečného, ať už jde o vzhled, architekturu či výkon. V budoucnu dorazí mnoho zlepšení vyplývající z elektrického vývoje. Lepší musí být hlavně nový cíl, co se týče dojezdu. V současné době je 600 km považováno za dostatečně dobrý parametr, ale pro nové Quattroporte bychom chtěli ještě víc,” uvedl Danesin.
Ačkoli to odmítl potvrdit, předpokládáme, že vůz bude stát na platformě STLA Large, v jejímž případě se počítá s pakety o kapacitě 101 až 118 kWh. Něco takového odpovídá 25,9litrové až 30,2litrové nádrži na naftu. Dnešní šestiválcové Quattroporte přitom váží zhruba dvě tuny, budoucí elektrická varianta tedy rozhodně pod 2 500 kg nezamíří - spíš se bude pohybovat blíž třem tunám. V takové chvíli si ale reálně řekne minimálně o 25 kWh/100 km, spíš ještě o víc energie i při velmi pomalé jízdě. Dojezd 600 km je tak utopií.
Danesin sice zkouší mlžit, když uvádí, že o architektuře ještě nebylo rozhodnuto, nicméně STLA Large byla pro Maserati potvrzena již dávno. A tato platforma je připravena i pro nasazení spalovacích motorů, což bude podle nás nakonec to, čemu se nové Quattroporte nevyhne. Jedině tehdy bude tím, čím chce, aby Maserati bylo. Na realitu si ale budeme muset ještě pár let počkat.
Stávající Quattroporte přišlo o osmiválce a podle původních měla nová generace už příští rok přejít na elektrický pohon. Nestane se to, nové Quattroporte bude až za 4 roky a skoro bychom se vsadili, že bude také spalovací. Foto: Maserati
Zdroj: Drive
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 5 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před hodinou - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 3 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 4 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 5 hodinami - Hertz se narychlo zbavuje dalších 10 000 elektromobilů poté, co ho poslaly do kvartální ztráty převyšující 10 miliard
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.02. 15:21 - petr_riha
- Volkswagen obecne 05.02. 14:36 - denis
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 12:18 - M.Z.
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.30. 14:54 - jarka
- BMW Divize 04.30. 14:15 - pavproch
- Politický koutek 04.29. 21:51 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.29. 21:15 - rutak11