Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lexus GS 2012: nová generace plně odhalena
19.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Po úterním úniku prvních snímků Lexus konečně plně odhalil svou nejdůležitější letošní novinku - nový model GS. S čím přichází?
Až dosud bylo v Evropě zvykem posuzovat úspěch generační obměny nejlepších vozů vyšší střední třídy podle BMW řady 5, Mercedesu třídy E a Audi A6. Lexus se ale domnívá, že je na čase, aby zavedená pravidla doznala změn, on chce být nyní tím, kdo bude udávat směr. Že přijde s novou a zásadně pozměněnou generací sedanu GS nám dával najevo již pěkných pár měsíců, v posledních týdnech ale jeho aktivita značně nabrala na intenzitě. Po prvním oficiálním videu a první fotce produkční verze sice drama trochu pokazil únik snímků zcela nemaskovaného provedení, ale tento faux-pas bude po dnešku zcela jistě zapomenut. Nový GS je tu v plné parádě, a tak se s ním pojďme pořádně seznámit.
Jak bylo možné předvídat, novinka svým designem navazuje na studii LF-Gh, kterou jsme měli možnost poprvé spatřit na letošním autosalonu v New Yorku. Pozorné oko by ve hře „najdi deset rozdílů“ objevilo spoustu drobných změn na náraznících, masce chladiče nebo podbězích, ale v zásadě vše podstatné zůstalo na svém místě. Výsledek (a hlavně silueta z profilu) poněkud připomíná mix předchůdce a minulé bavorské pětkové řady (E60), s předním nárazníkem lehce říznutým M3, ale dost možná to uvidíte jinak. Rozhodně ale nelze popřít, že Lexus GS teď vypadá odvážněji.
Automobilka představila svůj nový model zatím pouze ve verzi GS 350, ale slibuje, že ještě ke konci roku můžeme očekávat hybrid (pravděpodobně označený 450h) a ostřejší provedení F Sport. V druhé polovině příštího roku by pak mělo dojít i na dieselovou verzi. Zatím jediná dostupná pohonná jednotka pochází z menšího Lexusu IS. Má objem 3,5 l, čtyři ventily na válec, variabilní časování ventilů a maximální výkon 310 koní při 6 400 ot./min. Nejvyšší točivý moment 375 Nm přenáší kliková hřídel na šestistupňovou sekvenční automatickou převodovku při 4 800 ot./min. Odtud putuje za zadní nebo všechna čtyři kola, podle toho, které variantě vozu dáte přednost. Bez upřesnění verze zvládne GS akceleraci na 60 mil/h (96 km/h) za 5,7 s a pružné zrychlení z 50 na 80 km/h by mělo trvat pouze tři vteřiny.
Lexus dále uvádí, že převodovka bude standardně vybavena manuální volbou převodových stupňů pomocí pádel pod volantem a také že přebírá některé technologie osmikvaltu IS-F. Míní tím schopnost zkrátit čas potřebný k přeřazení, rychlejší zamykání hydrodynamického měniče nebo indikátor změny převodových stupňů. Součástí je rovněž centrální ovladač tzv. Lexus Drive Mode selector, který kromě režimu Normal nabídne módy ECO (změní mapu odezvy plynu, omezí vyhřívání sedadel i výkon klimatizace), Sport S (zrychlí řazení a odezvy na plyn) a Sport S+ (přepne adaptivní podvozek, řízení a elektroniku kontrolující stabilizační systém do sportovního režimu).
Typ GS stojí podle tvrzení automobilky na nové platformě s rozvorem 2 850 mm, což je docela zvláštní, protože naprosto stejný rozvor byl uváděn také pro předchůdce. Proto je dost možné, že jde o to samé ale pravděpodobně masivně upravené šasí. K tomuto základu je připojeno nezávislé hliníkové zavěšení (vpředu s většími silentbloky a vzadu nově navrženým pomocným rámem a multi-linkem) a podle výbavy 17" až 19" kola. Lexus nezapomněl připomenout, že se jeho konstruktérům povedlo významně zvýšit torzní tuhost a tím i odolnost vůči kroucení, přesnými čísly se ovšem nepochlubil. Tvrdí pouze, že některá více exponovaná místa karoserie (třeba kolem úchytů tlumičů) byly speciálně zesilovány laserovými svary. Díky tomu a rozchodu kol rozšířenému o 40 mm vpředu a 50 mm vzadu v kombinaci s nově naladěným zavěšením Lexus slibuje v skvělou ovladatelnost v zatáčkách, ale na potvrzení tohoto tvrzení si s dovolením počkáme až do prvního svezení.
Když se začtete do tiskové zprávy k modelu GS, padne vám do očí neustálé zdůrazňování lehkosti, snížení neodpružené hmoty a dokonce použití lehčího oleje v tlumičích. Zní to trochu směšně, ale pouze do chvíle, než se podíváte na udávanou hmotnost - podle předběžných, nicméně oficiálních údajů činí pouze 1685 kg, což je ve srovnání s německou prémiovou trojkou skoro až raritní číslo.
Navzdory zmiňované identické délce rozvoru Lexus říká, že posádka dostane více prostoru vpředu i vzadu a řidič se může těšit na palubní desku orientovanou hlavně na něj. Kabina je osvětlena bílými LED a o posádku se postará deset airbagu včetně kolenních pro ty vpředu. K ohromné baterii moderních technologických prvků patří například systém nočního vidění, head-up displej, 835wattové audio Mark Levinson se 17 reproduktory, monitorování mrtvého úhlu, aktivní posilovač se schopností zasahovat drobnými zásahy do řízení nebo systém varování před neúmyslným vybočením z pruhu. Přednárazový systém zase umí pomocí infrakamery monitorovat oči řidiče, a pokud hrozí kolize (což zaznamená pomocí radaru), elektronika spustí varovný alarm, případně zasáhne do brzd. Ty mimochodem nově sestávají z většího množství hliníkových dílů, které se starají o snížení hmotnosti neodpružených hmot. A konec konců ani větrané kotouče na všech kolech s čtyřpístkovými třmeny na těch předních nejsou k zahození.
Jak hodnotíte šance nového GS na úspěch na trhu, to necháme pro tuto chvíli na vás. Rozhodne o nich jistě do značné míry i cena, o které zatím nemáme jasnější představu - tu bychom si ale měli udělat nejpozději na konci letošního roku, kdy by se vůz měl dostat do prodejů na trzích, které jsou pro Lexus nejatraktivnější (rozumějte ve Spojených státech). První vozy by pak měly být zákazníkům dodány v únoru roku 2012.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis