Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto
3.4.2019 | Petr Prokopec
Nejprve sovětská a později ruská značka vznikla tak, že v SSSR koupili licenci na Fiat 124 a začali vyrábět legendární žigulík. Teď je to ovšem Lada, kdo poskytuje jiné značce licenci.
V dřívějších letech Mitsubishi dokola potvrzovalo, že opustí prakticky všechny segmenty, které nemají něco společného s písmeny S, U a V. Když se ale zjistilo, že značka podvádí v testech měření spotřeby, rázem bylo po plánech i její samostatnosti. Stala se součástí aliance Renault-Nissan, která kromě jiného sdružuje i Ladu.
Ruská a japonská automobilka měly ovšem už dříve společného více, než by se mohlo zdát. Byla to totiž právě Lada, která ještě samostatnému Mitsubishi v roce 2015 hrozila žalobou kvůli údajně plagiátorství, když před čtyřmi léty tvrdila, že Mitsubishi okopírovalo její styl. Ten se nejprve objevil na koncepčním SUV X-Ray a dnes je vlastní téměř všem vozům značky. V mezičase ale přišlo s velmi podobnou stylizací právě Mitsubishi.
Jestli to byla náhoda nebo skutečný případ kopírování, dnes už nezjistí nikdo. Faktem je, že Thomas Bikvund, který nejprve pracoval pro AvtoVAZ, mohl přinést stejné nápady do designového oddělení Mitsubishi, kde se uchytil posléze. Na soud přesto nedošlo, obě značky jsou nyní pod křídly stejného konglomerátu a nedává smysl, aby si šly po krku. Místo toho se naopak chystají spolupracovat, což je pikantní hned ze dvou důvodů.
Ve hře je totiž vůz, jehož současná podoba byla předmětem oné žaloby. Jak jste možná pochopili z hlavního snímku, Rusové dodají Mitsubishi základ Lady Vesta, ze kterého vzejde další generace modelu Lancer. S jeho designovou přestavbou zjevně nebude mnoho práce, neboť díky shodně vypadajícím čelním partiím bude pomalu stačit vyměnit znak. Dá se však předpokládat, že změn bude více a možná nebudou souviset jen s vizáží.
To je pikantní samo o sobě, druhým pozoruhodným momentem je pak historie samotné Lady. Celá ruská automobilka vznikla kolem licence na Fiat 124 a není přehnané říci, že až donedávna nevymyslela nic pořádně vlastního. Model Vesta je v tomto ohledu přelomový a je vskutku pozoruhodné, že hned ten může být předmětem licencování mnohem věhlasnější automobilkou, než kterou kdy Lada byla.
Na detaily celé kooperace si budeme muset ještě chvíli počkat, rusko-japonská spolupráce je zatím v plenkách. Dosud bylo potvrzeno pouze tolik, že „Mitsubishi koupilo licenci na Vestu“. Vůz pak bude vyrábět přímo ve své továrně v japonské prefektuře Okijama. Nicméně dělníci Lady budou svým kolegům ze Země vycházejícího slunce zpočátku asistovat, i když zatím nebylo upřesněno, do jaké míry.
Na bližší informace si počkáme, zvědavi jsme pak hlavně na to, zda nový Lancer dorazí jen se základními motorizacemi nebo i jako verze Sport. Ta by sice byla ve srovnání s předchozím sportovním derivátem Evolution jen slabý odvar, nicméně často nemusí pršet, jen když kape.
Lada Vesta bude základem...
...pro příští Lancer, respektive nízkonákladový vůz Mitsubishi
To pak sice Lancer nadále prodává, ovšem s přídomkem Grand a jen na čínském trhu. Novinka má být globálním modeleme
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
před hodinou - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 2 hodinami - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 4 hodinami - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 5 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva