Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto

Nejprve sovětská a později ruská značka vznikla tak, že v SSSR koupili licenci na Fiat 124 a začali vyrábět legendární žigulík. Teď je to ovšem Lada, kdo poskytuje jiné značce licenci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto

3.4.2019 | Petr Prokopec

Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejprve sovětská a později ruská značka vznikla tak, že v SSSR koupili licenci na Fiat 124 a začali vyrábět legendární žigulík. Teď je to ovšem Lada, kdo poskytuje jiné značce licenci.

V dřívějších letech Mitsubishi dokola potvrzovalo, že opustí prakticky všechny segmenty, které nemají něco společného s písmeny S, U a V. Když se ale zjistilo, že značka podvádí v testech měření spotřeby, rázem bylo po plánech i její samostatnosti. Stala se součástí aliance Renault-Nissan, která kromě jiného sdružuje i Ladu.

Ruská a japonská automobilka měly ovšem už dříve společného více, než by se mohlo zdát. Byla to totiž právě Lada, která ještě samostatnému Mitsubishi v roce 2015 hrozila žalobou kvůli údajně plagiátorství, když před čtyřmi léty tvrdila, že Mitsubishi okopírovalo její styl. Ten se nejprve objevil na koncepčním SUV X-Ray a dnes je vlastní téměř všem vozům značky. V mezičase ale přišlo s velmi podobnou stylizací právě Mitsubishi.

Jestli to byla náhoda nebo skutečný případ kopírování, dnes už nezjistí nikdo. Faktem je, že Thomas Bikvund, který nejprve pracoval pro AvtoVAZ, mohl přinést stejné nápady do designového oddělení Mitsubishi, kde se uchytil posléze. Na soud přesto nedošlo, obě značky jsou nyní pod křídly stejného konglomerátu a nedává smysl, aby si šly po krku. Místo toho se naopak chystají spolupracovat, což je pikantní hned ze dvou důvodů.

Ve hře je totiž vůz, jehož současná podoba byla předmětem oné žaloby. Jak jste možná pochopili z hlavního snímku, Rusové dodají Mitsubishi základ Lady Vesta, ze kterého vzejde další generace modelu Lancer. S jeho designovou přestavbou zjevně nebude mnoho práce, neboť díky shodně vypadajícím čelním partiím bude pomalu stačit vyměnit znak. Dá se však předpokládat, že změn bude více a možná nebudou souviset jen s vizáží.

To je pikantní samo o sobě, druhým pozoruhodným momentem je pak historie samotné Lady. Celá ruská automobilka vznikla kolem licence na Fiat 124 a není přehnané říci, že až donedávna nevymyslela nic pořádně vlastního. Model Vesta je v tomto ohledu přelomový a je vskutku pozoruhodné, že hned ten může být předmětem licencování mnohem věhlasnější automobilkou, než kterou kdy Lada byla.

Na detaily celé kooperace si budeme muset ještě chvíli počkat, rusko-japonská spolupráce je zatím v plenkách. Dosud bylo potvrzeno pouze tolik, že „Mitsubishi koupilo licenci na Vestu“. Vůz pak bude vyrábět přímo ve své továrně v japonské prefektuře Okijama. Nicméně dělníci Lady budou svým kolegům ze Země vycházejícího slunce zpočátku asistovat, i když zatím nebylo upřesněno, do jaké míry.

Na bližší informace si počkáme, zvědavi jsme pak hlavně na to, zda nový Lancer dorazí jen se základními motorizacemi nebo i jako verze Sport. Ta by sice byla ve srovnání s předchozím sportovním derivátem Evolution jen slabý odvar, nicméně často nemusí pršet, jen když kape.


Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 1 - Lada Vesta 2017 cenik nove 06Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 2 - Lada Vesta 2017 cenik nove 07Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 3 - Lada Vesta 2017 cenik nove 08Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 4 - Lada Vesta 2017 cenik nove 38Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 5 - Lada Vesta 2017 cenik nove 21Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 6 - Lada Vesta 2017 cenik nove 24
Lada Vesta bude základem...

Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 7 - Mitsubishi Lancer 2016 facelift 41Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 8 - Mitsubishi Lancer 2016 facelift 07Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 9 - Mitsubishi Lancer 2016 facelift 08Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 10 - Mitsubishi Lancer 2016 facelift 25Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 11 - Mitsubishi Lancer 2016 facelift 26Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 12 - Mitsubishi Lancer 2016 facelift 28
...pro příští Lancer, respektive nízkonákladový vůz Mitsubishi

Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 13 - Mitsubishi Grand Lancer 2017 prvni foto 01Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 14 - Mitsubishi Grand Lancer 2017 prvni dalsi 01Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 15 - Mitsubishi Grand Lancer 2017 prvni dalsi 02Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 16 - Mitsubishi Grand Lancer 2017 prvni foto 04Lada obrací běh dějin, první světová značka teď bude licenčně vyrábět její auto - 17 - Mitsubishi Grand Lancer 2017 prvni foto 05
To pak sice Lancer nadále prodává, ovšem s přídomkem Grand a jen na čínském trhu. Novinka má být globálním modeleme

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.