Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče

K aktivaci zadního stěrače bude u britské značky stačit pohled do zpětného zrcátka. Zatím však není jisté, kdy se tato novinka objeví ve výrobě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče

11.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

K aktivaci zadního stěrače bude u britské značky stačit pohled do zpětného zrcátka. Zatím však není jisté, kdy se tato novinka objeví ve výrobě.

Britské automobilky Jaguar a Land Rover v posledních měsících představily hned několik technologických fines, které by měly součástí výbavy budoucích modelů. Zmínit můžeme třeba „průhledné“ sloupky či dotyková okna, na cyklisty pak pro změnu pamatuje systém Bike Sense. Tím ovšem snahy o inovaci zdaleka nekončí, právě naopak - zdá se, jakoby se obě značky teprve nadechovaly.

Nově se ukázalo, že Jaguar si již před dvěma léty nechal patentovat systém, který umožní řidiči ovládat zadní stěrač pouhým pohledem. Jakkoliv se zdá, že tato technologie je průlomová, ve výsledku nejde o nic jiného než o nové využití již známých systémů. Britové již letos odhalili řešení s označením Driver Monitor System (DMS), který monitoruje pohyby hlavy a očí řidiče s cílem včas odhalit, že nevěnuje náležitou pozornost řízení a nebo je unavený. Tento systém je ale možné využít i k pochopení záměrů řidiče ještě dříve, než vydá pokyn k té či oné operaci, třeba uvedení zadního stěrače do chodu.

Britové totiž vychází z premisy, že zadní stěrač nemusí sloužit svému účelu po celou dobu po aktivaci, ale pouze ve chvílích, kdy je to nezbytně nutné. Tedy v moment, kdy se řidič podívá do zpětného zrcátka. V tu chvíli přitom jeho otočení hlavy a daný pohled zaznamenají senzory, které bleskurychle vydají příslušný pokyn zadnímu stěrači.

Právě tuto situaci ale sám patent předem popisuje jako potenciálně problematickou. Při jízdě po velmi mokré silnici se totiž zvlášť u vozů se strměji klesající zádí (kombi, hatchback, SUV) může zadní okno ušpinit velmi intenzivně a velmi rychle a v momentě, kdy se řidič chce podívat za vůz, už může být pozdě stírat. V jiných situacích by toto řešení teoreticky mohlo ušetřit řidiči práci, naše zkušenosti s podobnými prvky příplatkové výbavy nejsou zrovna dobré.

Bližší informace o novince momentálně nejsou k dispozici, samotná podstata systému je ovšem z výše řečeného i níže vyobrazeného více než naznačena naznačena. Nyní tedy nezbývá nic jiného než počkat na tiskovou zprávu, případně pak na oznámení, kdy by daná technologie mohla zamířit do produkce a na kterém modelu Jaguaru se nejdříve objeví. SUV F-Pace by mohlo být první dobrou „obětí”...


Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče - 1 - Jaguar ovladani sterace pohledem DMS patent 01Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče - 2 - Jaguar ovladani sterace pohledem DMS patent 02
Patent Jaguaru může vypadat převratně, využívá ale již zmámého řešení DMS pro trochu jiný účel

Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče - 3 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 039Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče - 4 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 047Jaguar si nechal patentovat ovládání zadního stěrače pohledem řidiče - 5 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 085
Příchod ovládání zadního stěrače za pomoci pohledu by klidně mohl být spojen s odhalením nového Jaguaru XF Sportbrake. Zda se tak ale skutečně stane, to je nyní ve hvězdách

Zdroj: Gizmag přes Daily Mail

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.