Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar C-X16: britský popravčí malých Porsche je na světě
7.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(49 foto, video) Jaguar opět vycenil své tesáky. Nejnovějším dílem hodlá škodit v teritoriích hájených sportovními modely značky Porsche.
Na příchod dravce můžete být připraveni jak chcete, beztak vám vždy, když skutečně přijde, dokáže pořádně zvýšit tep. Stejně je tomu i v případě Jaguaru a jeho předprodukčního konceptu C-X16 - příchod této novinky byl nedávno avizován prostřednictvím oficiální upoutávky, jeho dnešní odhalení nám ale přesto dokázalo řádně rozbušit srdce. Vypadá totiž hodně zajímavě a jeho technika za prvním dojmem nikterak nezaostává. Pojďme se tedy pořádně podívat, co za kočku se nám to bude příští týden potulovat frankfurtským výstavištěm.
Jak už to u většiny Jaguarů bývá, dokáže i tento zaujmout již na první pohled. C-X16 nepřichází s ničím vyloženě novým, je spíše tou správnou kombinací linií reprezentovaným současnými modely XK nebo XF a těch, jenž jsme mohli vidět na loňském konceptu C-X75. Ostatně, o design se opět postaral Ian Callum, který má na svědomí všechny nové Jaguary posledních let, a tak není divu, že se drží toho, za co byl doposud chválen.
Příď vozu je tak jakousi modernější interpretací současného XK, když sází na dvojici kapkovitých světlometů shora posazených na kraje předního nárazníku. Ten se vyznačuje velkým oválným otvorem pro přívod chladícího vzduchu a několika dalšími, menšími otvory po krajích plnících stejný účel. Záď si naopak svou širokou a nízkou stavbou zaobalenou do o poznání hranatějších tvarů bere inspiraci v konceptu C-X75. Samotná koncová světla ale připomenou i dnešní sériový model XF, pro nějž je vzadu stejně jako pro CX-16 typické doplnění jinak úzkých, protáhlých světel o jakýsi kruhový motiv.
Ani interiér nepředstavuje šílenou designovou studii a potvrzuje dřívější slova Jaguaru, že tento vůz brzy uvidíme v nevýznamně odlišné podobě v sériové výrobě. Mohl by se vyrábět klidně v tom provedení, v jakém jej před sebou vidíme na přiložených snímcích. Nebo snad někdo má něco proti? V samotném interiéru snad dojde jen na eliminaci poněkud divoké kombinace materiálů (černá alcantara, červená kůže a „karbonové” doplňky vytváří na „civilní” auto snad až příliš křiklavý dojem), architektura a řešení jednotlivých částí vnitřku je velmi podobná tomu, co známe z dnešních britských šelem a nepředpokládáme, že by v tomto ohledu prošel vůz cestou k sériové výrobě k zásadní proměnou. Zmizet by nemělo ani nepřehlédnutelné červené tlačítko na volantu, k jeho funkci se ale ještě dostaneme.
Již v předchozím článku o C-X16 jsme zmiňovali, že toto auto půjde po krku hlavně sporťákům od Porsche, nevěděli jsme ale, kterému z nich. Hovořilo se jak o větším modelu 911, tak menším Caymanu, zdá se ale, že tenhle kocour si chce dát k večeři oba. Už velikostně je někde mezi nimi, i když svým vnitřním uspořádáním má blíže Caymanu. Jde pouze o dvoumístný vůz (podle výrobce má dokonce koncepci 1+1 ...), který je díky svým rozměrům vůbec nejmenším Jaguarem od časů modelu XK120 z roku 1954. Stojí na zkrácené platformě budoucího XK a měří 4 445 mm na délku, 2 048 mm na šířku a 1 297 mm na výšku. Rozvor náprav má hodnotu 2 622 mm. Pro srovnání, Cayman je o 104 mm kratší, 237 mm užší a 9 mm vyšší (rozvor pomíjíme, oba vozy mají zcela jinou koncepci), posazení C-X16 mezi Cayman a 911 je tedy alespoň rozměrově prakticky dokonalé.
Na podobnou strunu hraje i volba pohonného ústrojí C-X16, které se se stuttgartským krokodýlem příliš kamáradit nebude, má totiž mnohem blíže k modelu 911. Stará se o to třílitrový, Rootsovým kompresorem přeplňovaný šestiválec, jenž při kompresním poměru 10,5:1 nabízí výkon až 280 kW (380 koní), točivý moment 450 Nm. To vše míří na kola zadní nápravy přes osmistupňovou automatickou převodovku.
Že vás to nedojímá? Ono to není vše - součástí automatické převodovky je též elektromotor plnící též funkci generátoru, který ze sebe dokáže dostat dalších až 70 kW (95 koní) a i když to nebude na dlouho (akumulátory o kapacitě 1,6 kWh vydrží opravdu jen chvíli, automobilka hovoří o maximálně 10 sekundách), udělá z C-X16 téměř pětisetkoňové monstrum. A to je něco, co Cayman nemá ani zdaleka.
Tím se dostáváme zpět i k onomu červenému tlačítku. Právě po jeho zmáčknutí ze sebe výše zmíněný elektromotor „vypumpuje” dodatečný výkon, aby po vyčerpání dostupné „šťávy” opět sbíral energii jinak zmařenou brzděním, jakkoli (už vzhledem ke konstrukci celého řešení) zdaleka ne všechnu. Ačkoli se vám toto novum nemusí zdát být pro klasickou britskou značku zrovna šik a patrně na tom nic nezmění ani fakt, že systém je ve své podstatě velmi podobný tomu, co dnes používají vozy Formule 1, jsme přesvědčeni o tom, že pokud pro nějaký vůz má podobný hybridní pohon smysl, je to právě sporťák. Jen s tím se hodně brzdí a je co rekuperovat, podrobněji jsme se tomuto tématu věnovali v nedávném představení BMW i8.
I přes složitější pohonné ústrojí není C-X16 až tak těžký, jakkoli za lehký jej rozhodně označit nemůžeme, a to zvláště ve srovnání s vyzvanými německými rivaly. Výrobce díky hliníkové konstrukci slibuje hmotnost do 1 600 kilogramů a její rozložení mezi nápravy v optimálním poměru 50:50. Takto disponovaný vůz má podle Jaguaru zrychlit na stovku za 4,4 sekundy a dosáhnout rychlosti až 299 km/h. Působivé je i pružné zrychlení z 80 na 120 km/h, tedy nejtypičtější „předjížděcí akcelerace”, jenž novinka zvládne za 2,1 sekundy.
Ačkoli je (díky bohu) hybridní pohon automobilkou prezentován primárně jako skutečně efektivní řešení, vyhoví i evropským regulacím. Vůz totiž dokáže bez zapojení spalovacího motoru jet rychlostí až 80 km/h a to mu před zvrácenou metodikou eurotestů pomůže k mnohem nižší normované spotřebě. Jaguar mluví o emisích CO2 ve výši 165 g/km, tedy kombinovaném apetitu přibližně 6,6 litru benznu na 100 km. To bude mít s realitou společného asi tolik jako příběh Stanislava Grosse o zázračném zbohatnutí na prodeji akcií, ale v tomto případě se nemáme proč zlobit - znamená to jen 35 g CO2 nad limit normované spotřeby vyjádřené touto metrikou platný pro příští roky, tedy relativně malé pokuty směrem k EU (cca 80 000 Kč), které si budeme muset v ceně vozu zaplatit, pokud si jej budeme chtít pořídit.
Kolik bude ale vůz vlastně stát je zatím neznámou, stejně jako to, kdy by se mohl dočkat svého sériového provedení. Neoficiální zdroje zatím hovoří o základní ceně okolo 50 000 liber (cca 1,4 milionu Kč) a dostupnosti na trhu na konci příštího roku. Více na toto téma nám Jaguar jistě řekne na autosalonu ve Frankfurtu, kde bude hlavní hvězdou jeho stánku. O důvod víc se těšit do Německa...
Kompletní galerie snímků předprodukčního konceptu Jaguar C-X16
První oficiální video s Jaguarem C-X16
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 2 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 5 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva