Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Interiéry jsou nové bitevní pole luxusních značek, Audi z nich odstraní tlačítka
26.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Audi chce více odlišit své modely. V interiérech zmizí tlačítka, změní se i karoserie. A přijdou elektrická turba.
Exteriérový design luxusního vozu, ať už kupé nebo limuzíny, je samozřejmě důležitý, jenže pro vás jako pro majitele takového stroje je možná ještě podstatnější ineriér, protože v něm sedíte. Marc Lichte, šéfdesignér Audi, se na losangeleském autosalonu nechal slyšet, že právě k interiérům by se v budoucnu mohl přesunout souboj prémiových značek na poli luxusu.
Ne že by tam v současnosti vůbec nebyl, z evropských automobilů je to právě Mercedes třídy S, který v posledních dekádách často přišel s nějakou novinkou nejen na poli bezpečnosti, ale i výbavy interiéru a ta si postupně nacházela cestu do nižších tříd. Podle Marca Lichteho však bude zejména interiérový design v několika následujících letech hlavním komunikačním prvkem mezi prémiovými německými automobilkami, ale nejen německými.
Jak by to mohlo u čtyř kruhů vypadat, jasně naznačil koncept Prologue. Na jeho palubní desce budete skutečná tlačítka hledat jen stěží, téměř všechna totiž nahradily dotykové panely. To je směr, kterým se Audi chce ubírat, a to i podle Ulricha Hackenberga, šéfa technického vývoje u Audi. „Myslím, že přijde i den, kdy bude počet fyzických tlačítek nulový,” uvedl Hackenberg. „Dnešní zákazník je na dotykové obrazovky zvyklý,” dodal.
K takovýmto posunům je však potřeba přistupovat s rozvahou. Například Ford se některých dotykových ovládacích prvků zbavil, protože s nimi zákazníci nebyli spokojeni. A takové ovládání oken či jiné věci, na které se nedíváte, když je v autě používáte, nevidíme jako vhodné místo pro instalaci dotykových „tlačítek”.
„Co je ale důležité pro Audi, je, že všechny obrazovky jsou integrované v architektuře palubní desky,” komentoval interiér Prologue Lichte. Naznačil tak, že se automobilka odkloní od obrazovek na vrchu palubní desky, které v současnosti dominují. „Je to náš další velký cíl,” dodal. Koncepční rozdíly uvidíme také mezi jednotlivými modely v nabídce Audi; podle Hackenberga budou palubní desky modelů jako TT či R8 silně orientované na řidiče, který bude mít všechno u sebe, zatímco auta, ve kterých se očekává „naplnění dětmi a manželkou a dalšími pasažéry”, budou mít jakousi formu centrálního displeje.
Nejen interiéry vozů Audi se ale budou více odlišovat. Posledních pár let bylo pro neznalé oko téměř nemožné rozeznat A8 od A4, dokud nestály vedle sebe, protože si jednotlivé modely byly až na velikost podobné jako vejce vejci. I to se má podle Marca Lichteho změnit, design nové A8 bude například částečně inspirovaný představeným konceptem Prologue. Pokud tedy doposud Audi vzhled své nabídky sjednocovalo, začíná ho nyní opět odlišovat. Přední maska „single frame” zůstane, ale bude na různých autech různá i proporčně. Modely A8, A7 a A6 tak budou mít výrazně odlišné designové charakteristiky.
Budoucnost Audi ale netkví jen v designových posunech, nýbrž také v nových technologií. Ulrich Hackenberg uvedl, že pod kapotami nadcházejících strojů se čtyřmi kruhy máme očekávat elektrická turbodmychadla, jak ukázal prototyp Audi RS5 TDI. Jejich primární účel a výhoda oproti klasickým turbům má být v eliminaci prodlevy. V souvislosti s tím dostanou nová Audi 48V elektrický systém, který bude fungovat jako mild hybrid a bude na palubě jako dodatek ke klasické 12V soustavě.
Nové generace modelů A8 a Q7 by měly být první Audi, která budou takto fungovat, elektrická turbodmychadla však nemáme očekávat ve všech strojích v nabídce. Kam se pravděpodobně nepodívají, jsou základní a tedy nejlevnější motorizace a také plug-in hybridní varianty jednotlivých modelů. V prvním případě zůstanou klasická turba kvůli udržení ceny na uzdě (přiměřeně normám Audi, pochopitelně), v druhém případě má prodlevu eliminovat elektrický pohon, takže elektro-turbo nebude zapotřebí.
Ulrich Hackenberg se rozhovořil také o autopilotech, kterým Audi říká Piloted Driving. Tyto systémy se nedávno představily na palubě RS7 při kole s nijak dokonalým časem na Hockenheimringu. Co Audi podle Hackenberga v současné době řeší, je, že od chvíle, kdy auto zahlásí problém a nutnost předat otěže člověku, může trvat až deset vteřin, než bude onen člověk připraven řídit. To znamená, že senzory by měly být schopny předvídat problém deset vteřin dopředu pro zajištění bezpečnosti provozu, kterou se proponenti autopilotů tak rádi ohánějí. Řešením, které Audi testuje, jsou dvě nezávislé řídící jednotky autopilota, které vyhodnocují situaci a porovnávají své výsledky a pokud se neshodují, předají kontrolu řidiči.
Přesné termíny žádné z popsaných změn na stole zatím nejsou, nejvzdálenější se zdají být autopiloty dostatečně schopné samočinné jízdy, aniž by musely každých pár kilometrů na něčem jiném než dálnici odevzdávat kontrolu člověku. Audi bude svět pravděpodobně zásobovat novinkami na různých autosalonech, detaily se tedy budeme dozvídat postupně.














Koncept Audi Prologue ukázal mimo jiné, kam se budou ubírat interiéry čtyř kruhů





































Nová a větší fotosada ukázala osmiválcové Prologue i na denním světle
Interiér dynamičtěji ukázalo i oficiální video
Zdroje: Car Advice, Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 8 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 10 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 11 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
