Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford šlápnul vedle s novinkou pro SUV Edge. Tenhle volič automatu je nesmysl
11.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford představil novinky pro jedno ze svých SUV. Doplnění nabídky o verzi ST lze kvitovat, nový volič automatu s už teď kritizovaným designem nikoli.
Prakticky každá novinka modrého oválu označená písmeny ST by měla být vítána bouřlivým potleskem. Zvláště ve chvíli, kdy nejde jen o výbavou linii, která se pyšní pouze přiostřeným vzhledem, nýbrž o plnohodnotný model divize Ford Performance. Tentokrát je ovšem aplaus jen vlažný - automobilka vyrukovala se sportovní verzí SUV Edge a nezůstala jen u obvyklých úprav. Nové provedení je součástí celkové modernizace tohoto modelu, která nepřináší jen pozitiva.
Začněme ale u příjemnějších uměn. Edge se po přepracování pyšní přepracovanou přídí, lehce upravenou zádí i novinkami pod kapotou. Zde sice u standardních variant najdeme opětovně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jeho výkon však nově narostl na 253 koní. Oproti minulosti to představuje posun o pět koní, přičemž přenos celého stáda již nemá na starosti automat šestistupňový, nýbrž osmistupňový.
S větším počtem rychlostních stupňů dorazila i kontroverze v podobě kruhového voliče automatické převodovky. To je jedno z nejhloupějších představitelných řešení, neboť možnosti volby stupňů nic nepřidává a leccos jí bere. Každá volba vyžaduje vizuální kontrolu, neboť kruhový ovladač nemá žádné specifické pozice a pohybuje se pouze dvěma směry. Efektivně navíc znemožňuje manuální volbu stupňů, kterou by jakýkoli volič měl dále zvládat - „pádla” pod volantem jsou pěkná věc, kdo ale vůz s automatem kdy intenzivně používal, ví, že jsou situace, kdy jsou pádla mimo dosah (například ostrá, pomalá zatáčka) a klasický volič se rázem hodí. U Fordu žádný není - jen otáčením dokolečka dokola volíte režimy a zmáčknutím přepínáte na startovní mód.
Můžete říci, že podobné řešení ve svých vozech používá Jaguar a Land Rover. Jednak to ale neznamená, že je to kvůli tomu dobře, jednak je ale také třeba dodat, že jej Britové používali. U posledních novinek se však vrací k tradičním voličům, neboť na ty kruhové mířila nemalá kritika. Ford tak znovu šlape vedle, zvláště když s tímto prvkem páruje i zmíněné ST, pro které je to řešení mimořádně nevhodné.
Sportovní variantu přitom pohání 2,7litrový šestiválec twin-turbo, který již užívá Edge Sport. V jeho případě je ovšem možné počítat „pouze“ s 320 koňmi a 475 Nm točivého momentu, které zajišťují sprint z klidu na stovku za 5,7 sekundy a na čtvrtmíli za 14,3 s. ST vůči tomu dostane koní 340, točivý moment pak naroste na 515 Nm. Očekávat lze tedy působivější dynamiku, konkrétní data ale Ford nezveřejnil.
Víme ovšem, že kromě navýšení výkonu došlo také k přenastavení odezvy plynového pedálu. Upraveno je rovněž brzdění motorem, specifický je tón výfuku i software převodovky a nepřekvapivě dorazil také sportovní podvozek či standardní pohon všech kol. V rámci vzhledu pak nechybí agresivnější bodykit nebo 21palcová litá kola, za nimiž se skrývají větší brzdy, což je u velkého SUV dobrá volba.
Uvnitř se novinka pyšní sportovními sedadly s výraznějším bočním vedením, vedle toho ST přebírá i novinky určené pro celou modelovou řadu. Máme tu tedy nový multimediální systém, rozšířena byla také bezpečnostní technika, do které se začlenil třeba přednárazový systém nebo monitoring jízdních pruhů. Více bude oznámeno v Detroitu, kde inovovaný Edge bude mít výstavní premiéru.
Inovovaný Ford Edge dostal do vínku novou převodovku s kritizovaným kruhovým voličem
Disponovat jím bude jak sportovní varianta ST...
...tak standardní provedení, které bylo ukázáno ve výbavě Titanium
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie včera 10:00
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 21.12.2024
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech 20.12.2024
Nejnovější články
- Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
včera - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
včera - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.22. 22:38 - Zajda
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.22. 19:31 - řidičBOB
- Onboard videa 12.22. 15:05 - brnenska.odchytova
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.22. 14:49 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.22. 14:47 - pavproch
- Chlubítko univerzální 12.22. 14:38 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.22. 13:40 - řidičBOB