Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari F12 Berlinetta: nejrychlejší silniční Ferrari vůbec je tu
29.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zapomeňte na 620, Ferrari dnes po dlouhém napínaní odhalilo model F12 Berlinetta. Jde o nejsilnější a nejrychlejší silniční vůz značky.
Byly to chvíle napjatého čekání pro každého, komu v těle koluje alespoň trocha horké automobilové krve. Modelů značky Ferrari sice v poslední době značně přibývá, odhalení jakékoli novinky je ale pořád velkou událostí. A to zvláště pokud jde o vrcholné dvanáctiválcové modely.
Dlouho jsme vlastně ani nevěděli, na co se máme těšit, neboť maranellská automobilka kolem nástupce současné 599 dlouho mlžila. Leccos napovědělo loňské odhalení verzí SA Aperta a 599XX Evolution, které by se do rolí rozlučkových provedení dobře hodily, jasně ale bylo až začátkem prosince, kdy se do prodeje dostala varianta 599 GTB 60F1, která byla coby rozlučková otevřeně nabízena.
Pak už přišlo jen potvrzení ženevského debutu a trojice oficiálních videupoutávek varujících před tím, že dnes pozná svět „nové dvanáctválcové zlo”. Automobilka kupodivu ustrážila všechny oficiální materiály, dokonce i jméno vozu v tajnosti až do samotného představení a nebýt úniku fotky z některé ze zákaznických prezentací, netušili bychom, která bije. To všechno už je ale historie, nyní už víme, že nové Ferrari nese jméno F12 Berlinetta, a tak se na něj pojďme pořádně podívat.
První pohled na maranellskou novinku je i není překvapivý. Na jednu stranu potvrzuje autenticitu výše zmíněného úniku záběrů jedné z dřívějších evolucí vozu, zároveň ale dosvědčuje, že pravdě byly blíže ilustrace z ní vzešlé. Vůz zepředu sice je designovým mixem modelů FF, 458 Italia a již zmíněné 599, svým hranatým pojetím má ale nejblíže k loňskému FF, a to se některým jistě zamlouvat nebude.
Ať už si o přídi myslíte cokoli, docela jiný pohled nabízí zadní partie, které jsou už více podobné 599. Nejzajímavější částí je ale dozajista neotřelý způsob přechodu linek z koncových světel v zadní difuzor. Na zádi už pak bije do očí jen čtveřice výrazných koncovek výfuků a na boku výrazný prolis přecházející od zadních blatníků v přední. Bez zajímavosti jistě není, že design vozu není bezúčelný - součinitel odporu vzduchu má hodnotu jen 0,299, přítlak vytvářený aerodynamickými prvky pak oproti 599 GTB vzrostl o 76 procent - jako příklad výrobce uvádí 123 kg generovaných při rychlosti 200 km/h.
Rozměry karoserie se oproti 599 změnily dosti výrazně, a to překvapivým směrem - vůz je menší. Přesně řečeno je o 47 mm kratší, 20 mm užší a neuvěřitelných 63 mm nižší. Adekvátně tomu má být upravena i pozice řidiče a také těžiště vozu - podrobnější údaje k rozměrům F12 najdete v přehledu základních technických parametrů v závěru tohoto článku
Interiér nové berlinetty v mnohém připomíná model 458 Italia, i když výdechy ventilace jsou umístěné jinak a nemají ani identický tvar. Nicméně spousta ovládacích prvků byla opět integrována do volantu, takže kromě startovacího tlačítka a přepínače módů Manettino zde najdete ovládání směrovek, stěračů, světel a tlumičů adaptivního podvozku. Pokud bude řidič potřebovat pomoc při parkování nebo přejezdu přes vyšší retardéry, mezi přístrojovým panelem a středovými výdechy najde dvě tlačítka - jedno z nich aktivuje kameru, to druhé částečně zvýší světlou výšku podvozku.
Budíkům, jako u všech pořádných sportovních strojů, dominuje otáčkoměr s indikátorem zařazeného kvaltu. Vpravo objevíte tachometr cejchovaný do 360 km/h a vlevo ještě důležitější teploměry chladicí kapaliny, oleje a poněkud nešikovně zapadlý digitální palivoměr.
Více než vzhled vás ale zřejmě zajímá technika vozu, která je vskutku ohromující. Motor vozu, vpředu podél uložený dvanáctiválec o objemu 6,3 litru, je sice kompletně převzat z modelu FF, v tomto případě je ale naladěn na plných 740 koní dosahovaných v 8 500 ot./min, maximum točivého momentu pak činí 690 Nm při 6 000 ot./min - 80 procent této hodnoty je ale k dispozici již v 2 600 ot./min.
Karoserie vozu je vyrobena z kombinace hliníku a plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, a tak hmotnost zůstává na docela rozumných 1 525 kilogramech. To je o 70 kilogramů méně než v případě 599 GTB, i když automobilka slibuje o 20 procent vyšší torzní tuhost karoserie. Rozložení hmotnosti mezi nápravy činí 46:54 ve prospěch té zadní, Ferrari přitom říká, že s ohledem na lepší rozložení musela upravit umístění převodovky a diferenciálu oproti tomu, co bychom od řešení transaxle automaticky čekali.
Vůz se tak může pochlubit pozoruhodným váhovým poměrem 2,1 kilogramu na koně. S takovými parametry není divu, že i přes pohon pouze zadních kol dosahuje stovky za 3,1 sekundy, působivějším údajem je ale informace o akceleraci z místa na 200 km/h, která se odehraje za pouhých 8,5 sekundy, jak jsme ostatně dříve avizovali. A vůbec nejpůsobivějším čas dosažený na tovární testovací trati ve Fioranu: hodnota 1 minuta a 23 sekund dělá z F12 absolutně nejrychlejší silniční Ferrari všech dob. Maximální rychlost pak pro úplnost činí „více než 340 km/h” a normovaná kombinovaná spotřeba - to už spíše pro pobavení - 15 litrů benzinu na 100 km.
O přenos výkonu se krom zadní osy stará také sedmistupňová automatická převodovka se dvěma spojkami, velmi pravděpodobně tatáž co u modelu FF. Nalézt trakci dále pomáhá známý E-Diff, adaptivní zavěšení kol a pokud se budete chtít podívat z letu k nižším rychlostem, požádejte o asistenci standardně dodávané karbon-keramické brzdy.
To jsou všechny klíčové údaje k novému Ferrari F12, které vám zatím můžeme sdělit. A není jich málo, spolu s přiloženými snímky a technickými specifikacemi jde prakticky o vše, co byste si o novém modelu se vzpínajícím se koníkem ve znaku mohli přát vědět.
Debut jej pochopitelně čeká v Ženevě, do prodeje se ale dostane až začátkem příštího roku. Do té doby snad Lamborghini stihne přijít s Aventadorem SV, neboť pokud tak neučiní, dostane jeho vůz od nového Ferrari ve většině směrů na frak. Na oznámení ceny je zatím brzy, spekuluje se ale o částce okolo 7,5 milionu Kč.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012
Přehled základních technických parametrů Ferrari F12 Berlinetta
Motor
V12 s úhlem rozevření válců 65°
Zdvihový objem: 6 262 cm3
Nejvyšší výkon: 740 koní při 8 500 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 690 Nm při 6 000 ot./min
Rozměry a hmotnost
Délka: 4 618 mm
Šířka: 1 942 mm
Výška: 1 273 mm
Suchá hmotnost: 1 525 kg
Rozložení hmotnosti mezi osy: 46 % přední, 54 % zadní
Poměr hmotnost/výkon: 2,1 kg/k
Výkony
Zrychlení 0-100 km/h: 3,1 s
Zrychlení 0-200 km/h: 8,5 s
Maximální rychlost: přes 340 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva (EU): 15 l/100 km
Kompletní galerie dosud uvolněných snímků Ferrari F12 Berlinetta
První oficiální videa s novým Ferrari F12 Berlinetta
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva