EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala

Tak trochu jako v aréně před Caesarem si musí připadat auta, jsou-li hodnocena optikou Bruselu. Palec nahoru nebo palec dolů? Může to dopadnout jakkoli, jak se to zrovna „vrchnosti” hodí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala

4.3.2019 | Petr Prokopec

EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tak trochu jako v aréně před Caesarem si musí připadat auta, jsou-li hodnocena optikou Bruselu. Palec nahoru nebo palec dolů? Může to dopadnout jakkoli, jak se to zrovna „vrchnosti” hodí.

Podle Evropské unie se zjevně neprodává dostatek elektromobilů. Co na tom, že jsou příliš drahé a zejména za současného stavu vývoje akumulátorů a rozvoje infrastruktury obtížně prakticky využitelné pro vše, na co jsme dnes zvyklí, že konvenční auta s lehkostí zvládají. Jednou zkrátka bylo v Bruselu rozhodnuto, že elektromobilita je to nejlepší pro lidstvo, a proto je třeba kýžený produkt dotlačit zákazníkům až pod nos. Nicméně i v takovém případě existovalo riziko, že by někdo mohl tuto strategii prohlédnout a začal používat vlastní hlavu. Proto odstartoval nový program Green NCAP, který má Evropany přesvědčit o tom, že se spalovacími motory nelze klimatickým změnám nikdy zabránit.

Na první pohled samozřejmě vše vypadá jako iniciativa, v jejímž důsledku bychom se skutečně měli dočkat pouze zlepšení životních podmínek. Nicméně ve skutečnosti nejde prakticky o nic jiného než o lobbování za elektromobily a zašlapávání všech ostatních řešení, která byla klidně ještě před rokem či dvěma prezentována jako ekologická

Test každého vozu je rozdělen do dvou částí - ta první se skrývá pod názvem Index čistého ovzduší, druhá pro změnu pod názvem Index energetické efektivity. A jakkoliv nový program uvádí, že si bere za úkol „odhalit mezery mezi tvrzením výrobců a reálným provozem“, na silniční testy dochází pouze v první části.

Něco takového by samozřejmě nemuselo vadit, pokud by k této skutečnosti bylo přihlédnuto při závěrečném účtování, kdy by na realitu byl kladen větší důraz. Nicméně Green NCAP udílí hvězdy stejně kontroverzně jako mateřská organizace Euro NCAP, od které dnes nejvyšší hodnocení nezískáte, pokud nemáte ve standardu autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů. Nejde tedy o reálnou bezpečnost vozů při nehodě, ale spíše o jejich teoretickou a v praxi nezřídka nefunkční schopnost nehodě zcela zabránit.

Podobně je to v případě nového programu, kde ve výsledku nezáleží na tom, jak moc efektivní je vůz na silnici. Pokud špatně dopadne laboratorní test vedoucí ke zjištění Indexu energetické efektivity, zamíří dolů i celkové hodnocení. A je jasné, že benzinové a dieselové vozy v této kategorii nemohou nikdy excelovat - jednoduše proto, že momentálně se veškeré testy soustředí jen a pouze na provoz, navíc v rámci této kategorie pouze simulovaný.

Co přesně to znamená? Především tolik, že kupříkladu u elektromobilů není nikterak započítávána do výsledných hodnot výroba energie. Tak tomu sice není ani u paliva pro vozy se spalovacím motorem, nicméně tady se bavíme o výrobě suroviny, nikoli samotné energie a přeměna ropy na benzin je nepochybně ekologičtějším procesem než výroba elektrické energie třeba spalováním uhlí. Prostor, kde konvenční vozy mohly získat nějaké kladné body, byl tedy zcela anulován. Místo toho tu máme pouze elektrická pozitiva, i když často jen virtuální.

Ve výsledku tedy vlastně nepřekvapí, že pět hvězd dostaly pouze dva vozy, elektromobily BMW i3 a Hyundai Ioniq. Co ovšem již překvapit může, to je čtyřhvězdičkové hodnocení Volkswagenu up! GTI. Zvláště když Green Car zmiňuje, že při vysoké náloži se již přeplňovaný tříválec projevuje zhoršenými emisemi. Nicméně prakticky ve všech ostatních laboratorních testech německý prcek exceluje.

O něco hroší verdikt dostaly dieselové BMW X1 18d a benzinový Mercedes A200. I v jejich případě byla laboratorně naměřena vysoká dálniční spotřeba, jež poslala výsledné hodnocení dokonce jen na tři hvězdy. Zajímavé přitom je, že zatímco u X1 je 16procentní nárůst dálniční spotřeby vůči průměru vnímán jako negativum, u i3 je 29procentní zvýšení v téže oblasti hodnoceno pozitivně. To jsou ale také jediné alespoň nějak úspěšné vozy.

Všechny diesely krom zmiňovaného BMW X1 dopadly v novém testu katastrofálně. Audi A7 získalo pouze jednu hvězdičku, Volkswagen Golf 1,6 TDI pak dokonce žádnou - za obojím má stát příliš mnoho NOx. Dvouválce a tříválce pak - znovu krom VW up!- pohořely též. Před pár léty by vám přitom v Bruselu vyprávěli, jak jen diesely a downsizingem lze zachránit svět.

Výsledky jsou navíc v přímém rozporu s nedávným zjištěním německého autoklubu ADAC, který otestoval nejmodernější diesely a ve všech ohledech zjistil vyhovění oficiálním požadavkům. Ba co více, diesely na tom často byly lépe než benziny, v případě některých byla produkce emisí NOx dokonce nulová. K testům přitom docházelo pouze v reálném prostředí, i tak ovšem byly často překonány i nižší limity pro laboratoře.

Vše tedy opravdu jen naznačuje, že program Green NCAP je evropská aktivita, jež má zlepšit image elektromobilů a co nejvíce poškodit auta se spalovacím ústrojím. Z pohledu čistě zákaznického přitom nemá zrovna valnou váhu, zvláště když se soustředí jen na určité aspekty. Politikům to ale jistě nevysvětlíme, ti jej naopak budou brát spíše za bernou minci. Tlak na eliminaci spalovacích motorů tedy ještě více naroste, byť to životní prostředí nezlepší a ekonomice pomůže ještě méně.

Přehled výsledků prvního kola testů programu Green NCAP


EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 1 - Green NCAP 2019 prvni kolo 01EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 2 - Green NCAP 2019 prvni kolo 02

Záběry z testování prvních dvanácti automobilů

EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 3 - Green NCAP 2019 prvni kolo 03EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 4 - Green NCAP 2019 prvni kolo 04EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 5 - Green NCAP 2019 prvni kolo 05EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 6 - Green NCAP 2019 prvni kolo 06EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 7 - Green NCAP 2019 prvni kolo 07EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 8 - Green NCAP 2019 prvni kolo 08EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 9 - Green NCAP 2019 prvni kolo 09EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 10 - Green NCAP 2019 prvni kolo 10EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 11 - Green NCAP 2019 prvni kolo 11EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 12 - Green NCAP 2019 prvni kolo 12EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 13 - Green NCAP 2019 prvni kolo 13EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 14 - Green NCAP 2019 prvni kolo 14EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 15 - Green NCAP 2019 prvni kolo 15EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 16 - Green NCAP 2019 prvni kolo 16EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 17 - Green NCAP 2019 prvni kolo 17EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 18 - Green NCAP 2019 prvni kolo 18EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 19 - Green NCAP 2019 prvni kolo 19EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 20 - Green NCAP 2019 prvni kolo 20EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 21 - Green NCAP 2019 prvni kolo 21EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 22 - Green NCAP 2019 prvni kolo 22EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 23 - Green NCAP 2019 prvni kolo 23EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 24 - Green NCAP 2019 prvni kolo 24EU začala aktivně diskreditovat pohony aut, které ještě před pár léty podporovala - 25 - Green NCAP 2019 prvni kolo 25

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.