Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU nařídila sledovat už od roku 2020 spotřebu každého řidiče, někteří na to doplatí
9.12.2019 | Mirek Mazal
Hon EU na minimalizaci spotřeby resp. emisí CO2 jednoho každého auta nezná mezí, a tak už za měsíc přijdou další obstrukce. Každý nový vůz bude individuálně monitorovat vaši spotřebu.
Smutná očekávání se naplnila, je čas smířit se s dalším ekologickým nařízením přicházejícím z Bruselu. Po zavedení měření spotřeby cyklem Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) v září 2018 na trhu skončila řada zajímavých modelů, které bylo vzhledem k jejich okrajovému zaměření příliš drahé novým měřením „protáhnout”. A letos je v menší míře následovaly další, neboť druhá fáze implementace WLTP zkoušku doplnila o povinný test odpařování paliva EVAP trvající 48 hodin. To homologace dále zkomplikovalo a některým specifickým verzím aut opět vystavilo stopku.
WTLP tedy nyní přesněji zjišťuje reálný apetit zkoušených vozidel, některým je to ale pořád málo. Evropská unie si tak vymínila právo sledovat reálnou spotřebu každého nového auta, které se od roku 2020 objeví na trhu. Brusel zatím neupřesnil, jak si sledování spáleného paliva představuje, v autě ale musí být instalováno řešení oficiálně nazývané FCM (Fuel Consumption Monitor), které něco takového fyzicky nebo vzdáleně dovolí.
Data z provozu tedy budou muset být ukládána v paměti a později budou zatím blíže neupřesněným způsobem vyhodnocována. Litry prohnané výfukem by měly ideálně co nejvíce odpovídat katalogovým specifikacím, aby EU mohla prohlásit, že zajistila produkci dokonale hospodárných vozidel. Elektronika by měla umět dozorovat konvenční pohonné jednotky i elektromobily, v jejich případě ale pochopitelně nepůjde o litry paliva, nýbrž o spotřebované kilowatthodiny.
Od 1. ledna 2020 se povinnost evidovat skutečnou spotřebu dotkne každého nově homologovaného vozidla, současně pak začne platit dvanáctiměsíční přechodné období pro auta, která se na trh dostala dříve. Od roku 2021 ale budou jakékoliv úlevy zrušeny a všechna nově zaregistrovaná auta budou muset umět odhalit informace o spotřebě.
V této souvislosti bude upřesněno fungování palubních počítačů, neboť odchylka od reality bude moci činit nanejvýš pět procent. Systém už dnes zapisuje skutečnou spotřebu, která je dostupná přes konektor OBD, ale s údaji nikdo hromadně neoperuje a ni je nemá právo zjišťovat. Od 1. ledna se to změní. Byrokraté zatím nevymysleli přesný způsob získávání zaznamenaných dat, ve hře je ale leccos od jejich nahrání během STK až po přenos za jízdy v reálném čase u automobilů permanentně připojených k internetu (např. nová Škoda Octavia, nový VW Golf a další vozy).
K čemu budou získaná data použita, zatím nepadlo, nápady EU jsou ale známé. Nejčastěji směřují k nové dani za emise CO2 (jimž je spotřeba paliva přímo úměrná) vypuštěné každým řidičem, a tak by někteří na novinku jistě doplnili. Lidé s vyšší spotřebou by posílali do společné kasy víc peněz, protože více zatěžují planetu bez ohledu na důvod. Více by nejspíše platili nejen fanoušci okruhového ježdění, ale i rodiny s naloženými kombíky na cestě za odpočinkem.
Sledování skutečné spotřeby by mohlo být problematické hlavně u tzv. plug-in hybridů, které papírově jezdí klidně jen za 1 až 2 litry paliva, ve skutečnosti je ale jejich spotřeba dlouhodobě prakticky stejná jako u konvenčních aut, zvláště pokud elektřinu přestaneme vnímat jako vzduch. Studie v jednotlivých evropských zemích ukázaly, že mnoho lidí si koupilo plug-in hybridy především kvůli vysokým dotacím a nabíjecí kabel zůstává v kufru jejich auta bez opakovaného využití, což dělá i z na oko dvoulitrové spotřeba ryzí iluzi. Podfuk EU s vypočítáváním spotřeb podobných aut by se tak rychle provalil, on ale Brusel jistě najde cestu, jak se domoci svého bez podobných rizik.
Od Nového roku začne EU sledovat spotřebu všech nově homologovaných a od roku 2021 všech nově prodaných aut, některé to může vyjít draho
Zdroje: Focus, Mercedes-Benz
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva