Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Velké motory nejsou mrtvé, obří benzin 7,3 V8 je jedním z největších v historii
5.2.2019 | Petr Prokopec
Doba objemným motorům nepřeje a obvykle jen čekáme, kdy ten či onen definitivně skončí. Je tedy velkým překvapením, že Ford přichází zrovna nyní s takovým benzinovým monstrem.
Objemným pohonným jednotkám s mnoha válci víceméně odzvonilo. Je sice pravdou, že ještě pár let ze světa nezmizí, nicméně stále větší tlak na snižování emisí vede i ke snižování jejich objemu a počtu válců. Dnes jsme zmiňovali, co čeká objemné motory v Evropě už příští rok a zbude zřejmě jen pár úzkoprofilových automobilek, které si takové agregáty budou moci dovolit udržet v nabídce. Za této situace se zdá být nereálné, aby dnes masová automobilka přišla s novou a pomalu historicky největší jednotkou, jakou kdy nabízela, přesto se to právě dnes stalo.
Řeč je o Fordu, který vyrukoval s faceliftem své vrcholné řady F-Series Super Duty. Za tímto názvem se skrývají modely F-250, F-350 a F-450, které bylo dosud možné osadit 6,2litrovým benzinovým osmiválcem či 6,7litrovým osmiválcovým turbodieselem. Už tyto motory byly neskromné a lidem z Bruselu musí jen jejich představa způsobovat špatné spaní, přesto teď budou ještě větší. Zmíněné modely totiž bude nově pohánět benzinový motor o objemu 7,3 litru.
Ford bohužel zatím o agregátu mluví pouze obecně, nikoliv detailně. Víme tedy, že sice půjde o „nejvýkonnější benzinový motor ve své třídě“, počet koní a Newtonmetrů však zůstává zahalen tajemstvím. Stejně jako jízdní dynamika či spotřeba. Nicméně jelikož 6,2litrová jednotka dává k dobru 390 koní, je jisté, že Ford stoprocentně překročí čtyřsetkoňovou hranici. Doplnit by ji pak mělo více než 700 Nm, na konkrétní data ale musíme vyčkat.
Aktuálně tak jen dodáme, že motor dostal litinový blok kvůli maximální odolnosti a spolehlivosti. Chlubit se pak může kupříkladu kovanou hřídelí, variabilní olejovou pumpou či variabilním časováním vačkových hřídelí, jenž jsou navíc integrovány do bloku, což snižuje nárok na rozměry motoru. Ačkoliv se tedy jedná o největší jednotku ve svém segmentu, Ford nemusel v rámci motorového prostoru provádět žádné výraznější modifikace.
Osmiválec však není jedinou zásadní novinkou, zmínit jedním dechem musíme rovněž s ním spojený desetistupňový automat. Ten nahrazuje předchozí šestistupňovou převodovku, oproti níž se neliší rozměry, v rámci hmotnosti však shodil 1,6 kilogramu. Navíc kromě tradičních jízdních režimů Normal, Eco, Slippery, Deep Sand a Snow nabízí také mód Tow/Haul, se kterým by mohutné pick-upy Fordu měly překonat konkurenci i při tahání přívěsů.
S touto převodovkou přitom bude možné osadit nejen všechny varianty série Super Duty, ale rovněž doplní všechny tři agregáty. Ten dieselový navíc prošel úpravami, jenž mu dodaly vylepšený palivový systém, přepracovanou geometrii turbodmychadel či nové písty snižující tření. Výsledkem by tak měl být vyšší výkon i točivý moment, ovšem rovněž v tomto případě Ford o přesných datech mlčí. Dosud agregát produkoval 456 koní a enormních 1 272 Nm.
Benzinový 6,2litrový osmiválec pak zůstává v nabídce beze změn, pročež se můžeme přesunout k vizuálním modifikacím. Ty se soustředí hlavně na přední partie, které ozdobila vůbec poprvé v historii Super Duty nová maska s unikátně navrženými kanálky pro zlepšení chlazení motorů i předních brzd. Se stejným cílem Ford přistoupil také k úpravě čelního nárazníku, LEDková světla pak dostala do vínku odlišnou grafiku.
Novinky najdeme rovněž na zádi, přičemž v těchto partiích je možné kromě nového nárazníku a lamp počítat také s asistenční službou Pro Trailer Backup usnadňující manévry s velkými přívěsy s omezeném prostranství. Dále se pick-upy pyšní modemem 4G LTE umožňujícím připojení k internetu až pro deset zařízení, či bezdrátovým dobíjením mobilů. Změn doznala rovněž nabídka čalounění a dřevěných či kovových dekorů.
Tím však Ford ještě neskončil, automobilka totiž zapracovala i na rozšíření bezpečnostní výbavy. Ta proto nyní může zahrnovat monitoring jízdních pruhů i slepých úhlů, stejně jako autonomní brzdy s detekcí chodců. Série Super Duty přitom všechny tyto prvky má již ve standardu, s výjimkou základní výbavy XL. Na ceny je ale ještě brzy, vozy totiž k dealerům dorazí až na podzim. Na odhalení chybějících dat tak značka má ještě dost času.
Novým 7,3litrovým motorem V8...
...a desetistupňovým automatem...
...stejně jako modernizovaným 6,7litrovým turbodieselem...
...bude možné osadit Ford F-250...
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
2.12.2024 - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ve VW zastavilo práci skoro 100 tisíc lidí. Činí tak ale pod taktovkou špatných lidí za špatné věci, nálada průmyslu je u dna
před 3 hodinami - Žába už nesedí na prameni, a tak má v koncernu Stellantis dostat průchod dosud tajný vývoj nových motorů V8
včera - Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit
včera - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
včera - Končící manažer VW jasně ukazuje, jak odtržené od reality dnešní vedení automobilek je
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva