Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dědic Fiatu chtěl moderní poklonu tomuto turbínovému autu, od konkurence ji dostal
15.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ptáte se, co by Ferrari neudělalo pro jednoho ze spolumajitelů kdysi mateřské firmy? Třeba tohle, zjevně. Lapo Elkann se musel obrátit na konkurenční Pagani.
Lapo Elkanna nejspíše nemusíme nějak zvláště představovat. Je to jeden z dědiců italského automobilového impéria a do historie se zapsal řadou výstřelků spojených především s alkoholem, drogami a různými perverznostmi. Také se ale podepsal pod vznikem zakázkové divize Ferrari Tailor Made, navíc založil vlastní tuningovou firmu Garage Italia Customs. Ani jeden z těchto subjektů ale zjevně nebyl dost dobrý, aby naplnil poslední Lapovu automobilovou ideu, třebaže Garage Italia Customs v tomto případu figuruje jako zákazník.
Nevíme, jestli byl jeho nápad moc šílený na to, aby se jej ujalo dnes částečně osamostatněné Ferrari (kontrolní balík akcií v něm ale stále drží majitelé Fiatu, tedy i Lapo Elkann), nebo je Lapo uražený nedostatkem pochopení zbytku rodiny pro jeho excesy, na každý pád se ale v tomto případě spojil s automobilkou Pagani. A právě ta mu pod názvem Lampo (aby se to nepleto...) postavila zakázkovou Huayra, která je poklonou konceptu Fiat Turbina z roku 1954.
Toto kupé se vyznačovalo dvoubarevným červeno-bílým lakem doplněným chromovými dekory, drátěnými vyplétanými koly a výraznými křidélky na zadních náraznících. Pohon vozu pak měla na starosti, jak již naznačuje samotný název, plynová turbína.
Po technické stránce Huayra nemůže být odlišnější, svým vizuálním pojetím se ale na Fiat Turbina snaží co nejvíce odkázat. A dát tomuto spojení pořádně vyniknout. Kde tedy Turbina disponovala jednovrstvým lakem, tam Pagani přivádí do hry karbonová vlákna, která mají zaručit, že barva „bude vždy živelná a pronikavá“. Na povrchu je několik vrstev transparentního laku, po jehož aplikaci přišla řada na různé detaily, jako je třeba italská vlajka na zadních blatnících. Obdobný prvek zdobil i Turbinu.
Původní plynovou pohonnou jednotku nahradil agregát pro model Huayra zcela typický, tedy přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec z produkce AMG. Disponovat by měl zhruba 764 koňmi, jež na zadní kola přenáší sedmistupňový automat. Ráfky jsou, stejně jako ty přední, vyvedeny ve zlaté barvě, jež má připomenout, že Fiat použil zlato i na znak konceptu. Za deseti paprsky najdeme mohutné karbonové kotouče od Bremba.
Huayra Lampo má ve výbavě také paket Pacchetto Tempesta, respektive některé jeho komponenty. Dále byla ovlivněna verzí BC, z karbonu je i pomocný rám a čelní porty, jež přivádějí více vzduchu k mezichladičům. Specifický design má i čelní mřížka, kde pozměněný tvar výpletu napomohl navýšit průchodnost vzduchu o nemalých 5,35 procenta.
Uvnitř se vyřádila hlavně turínská firma Foglizzo, která vozu dodala ručně prošívanou hnědou kůži. Společnost ji pak dělají prvky z anodizovaného hliníku. Změn je tedy ve výsledku hodně, byť jsou spíše menší a skryté ve stínu extravagantního dvoubarevného laku. Ve výsledku se tak vlastně ani nelze divit faktu, že Lampo vznikalo dva roky a jde o jeden z nejdéle trvajících projektů automobilky Pagani.
Horacio Pagani říká, že práce tomto voze byla opravdovým potěšením a dodává, že „šlo o nádhernou a velmi zajímavou zkušenost, díky které jsme byli odtrženi od každodenní praxe a mohli jsme objevovat nové obzory, jak se ostatně neustále snažíme. Naneštěstí je tato cesta u konce, neboť vůz je hotový a my vám jej můžeme představit. Už se ale těšíme, až začneme s dalším projektem.“
Výsledek si pak pochvaluje i Lapo Elkann, dle kterého „Pagani Automobili reprezentuje vrchol v ruční výrobě automobilů, působivý mix stylu, elegance a technologie. Všechny své vozy přitom značka pojmenovává po větrech. My pro novou kreaci zvolili název Lampo (v překladu z italštiny blesk - pozn. red.), což je další element, který odkazuje na něco neočekávaného a přitom vždy tak trochu magického.“ A svou roli jistě hrálo i to, že jde o „Lampo for Lapo”, i když Elkann celou spolupráci využívá pro propagaci své již zmíněné tuningové firmy...

Pagani Huayra Lampo představili jeho tvůrci naživo...
...stejně jako na oficiálních fotkách
Toto je předobraz vozu, koncept Fiat Turbina z roku 1954
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 7 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 3 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 4 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 6 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 7 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok