Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia 1300 Concept 2014: legenda se vrací, prozatím ale ne na silnice
6.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Jeden z tvůrců koncepční Dacie Duster navrhl luxusní sedan, který staví na historických kořenech. K výrobě však zřejmě nedojde.
Dacia 1300 měla být původně vůbec prvním modelem rumunské automobilky. Na sklonku 60. let minulého století však značka ještě neměla připravenou výrobní linku, nakonec tak přednost dostal model 1100. Tedy klon Renaultu 8, jehož se od roku 1968 do roku 1972 vyrobilo 44 tisíc exemplářů. Jen pár měsíců po zahájení jeho montáže, konkrétně 23. srpna 1969, však již dorazil nový model, který pro změnu využíval základů Renaultu 12. Jeho název přitom odkazoval na 1,3litrový objem motoru, z něhož na přední nápravu proudilo 55 koní.
V průběhu let byla samozřejmě pohonná jednotka mnohokrát modernizována, s čímž se měnil také název vozu. Měli jsme tu tak modely 1310 či 1410 Sport, přičemž poslední z nich (vyrobeno bylo 1 959 730 kusů) sjel z výrobní linky až 21. července 2004. Tedy měsíc před oslavou pětatřicátých narozenin, přičemž nahrazen byl dnes již mnohem známější Dacii Logan. Nyní se ovšem zdá, že Rumuni by svou slavnou legendu mohli vzkřísit.
Nic prozatím není oficiální, neboť s nápadem přišel Alexandru Bogdan Maris, student univerzity v Brasově. Ten se ovšem již v roce 2009 podílel na koncepční Dacii Duster, která se posléze stala realitou. K rumunské automobilce má tak velmi blízko a jeho design by produkční verzi klidně mohl předcházet, zvláště když staví na historických kořenech.
Na druhou stranu, sám Maris dodává, že design je hotov z nějakých 85 procent. Na dodělávku však nebyl čas, neboť na řadu přišel nový projekt. Je tak mnohem pravděpodobnější, že novodobá Dacia 1300 zůstane pouze u počítačových ilustrací. Koneckonců, model luxusnější než ty, za kterými stojí mateřská značka, by se asi Renaultu příliš do krámu nehodil.
Ať však již budoucnost Dacie 1300 bude jakákoliv, my dokončíme popis přítomnosti. Ta počítá s 5,1metrovou délkou a dvoumetrovou šířkou, přičemž originálu skládá poctu chromovými doplňky, tvarem čelní masky a světlomety na obou koncích. Uvnitř pak nabízí pouze čtveřici sedadel, ty však mají poskytovat absolutní komfort.
Pod kapotou by pak Maris ideálně viděl osmiválcový motor, jenž by svou sílu přenášel na zadní kola. To je však s ohledem na snahu značky (a hlavně mateřského Renaultu) o co nejnižší emise naprosto nereálné, mnohem pravděpodobnější by tak byla přítomnost elektromotoru. Máme ovšem za to, že ani k tomuto kroku nakonec nedojde a v tomto případě zůstane jen u snění...
Alexandru Maris se již podílel na oficiálním konceptu Dacie Duster. Nyní neoficiálně vzkřísil legendární model 1300
Zdroj: Facebook Alexandru Bogdan Maris
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
před hodinou - Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 4 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva