Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů
8.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzi chtějí být nadále vládci komfortu. Ovšem za pomoci levnějších a běžnějších komponentů, jež navíc nakoupí od subdodavatelů.
Jedním z možná největších přínosů značky Citroën automobilovému světu byl, tedy stran pohonu předních kol, který ovšem daleko více zpopularizoval Sir Alec Issigonis a jeho Austin Mini, hydraulický podvozek. Ten se stal jednou z hlavních deviz původní limuzíny DS, přičemž kombinoval hydraulickou pumpu s dusíkem plněnými pneumatickými koulemi. Ty se nacházely nad každým kolem, kdy zajišťovaly vrcholnou míru komfortu, zejména pak v letech 1955 až 1975, kdy byla původní „bohyně“ vyráběna.
I díky hydraulickému podvozku se z Citroënu DS stal naprostý bestseller, po kterém za oněch dvacet let sáhlo 1 455 746 zákazníků. Jedním z nich se stal i tehdejší francouzský prezident Charles de Gaulle, který vrcholné technologii dokonce vděčí za svůj život. Jeho nepancéřový vůz se totiž v roce 1962 stal terčem atentátníka Jean-Marie Bastien-Thiryho, který Citroënu DS prostřelil pneumatiky a chtěl prezidenta zabít zblízka. Vůz však i díky hydraulickému podvozku dokázal z místa činu ujet.
Navzdory těmto kreditům je ovšem osud daného systému zpečetěn, neboť padne za oběť snižování nákladů. Tomu se ovšem nemůžeme divit, neboť momentálně používá hydraulický podvozek pouze Citroën C5, kterého bylo loni po celém světě prodáno pouze deset tisíc kusů. Jakmile tedy bude výroba druhé generace „cé-pětky“ ukončena, dojde zároveň i ukončení jedné éry, která francouzskou automobilku do značné míry definovala.
Namísto hydrauliky vyvíjené a vyráběné pod vlastní střechou se Citroën uchýlí ke komponentům od subdodavatelů. To je ostatně i případ stávající vlajkové lodi DS5, která je osazena tlumiči PLV (Preloaded Linear Valve) dodávanými německou společností ZF. Tento podvozek má totiž zaručovat stejný komfort jako ten hydraulický, zároveň však stojí i za lepší ovladatelností a především je k mání za mnohem nižší cenu.
Zdroj z automobilky pak jen dodal, že „stále chceme být nejlepší v rámci komfortu, nicméně v budoucnu toho dosáhneme za pomoci jiných technologií než hydropneumatiky“. Příkladem má přitom být třeba adaptivní podvozek DCC od Volkswagenu. Nic dalšího však zmíněno nebylo, neboť konkrétní produktové plány značky jsou tajné.
Stejně tak není aktuálně jisté, zda výroba pneumatických koulí v továrně v Caen bude zcela ukončena, či zda dané opatření souvisí pouze s modely Citroënu. Na montážních linkách totiž vznikají i části podvozku pro Rolls-Royce. Pokud ovšem bude platit první zmíněná varianta, pak se Britové nejspíše budou muset poohlédnout po novém dodavateli.
Druhá generace Citroënu C5 bude nejspíše posledním vozem značky, který se pyšní hydraulickým podvozkem
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 43 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva