Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny
5.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tohle vozítko vzniklo v Praze, zvládne maximálku 55 km/h a ujede prý až 200 km na 9,6kWh baterii. Je to ideální městské miniauto, říká autor.
Sdílíte-li názor, že do města je ideální malý elektromobil, můžete si koupit třeba Renault Zoe. Nebo počkat, jestli dojde sériové výroby projekt, který je pro nás docela překvapením. Jmenuje se 4ekolka a je to elektromobil vzniklý v Praze. Jeho autorem je architekt a designér Petr Chládek a při stavbě prototypu, na který se můžeme podívat níže, využil i 3D tiskárnu.
„Základní myšlenkou projektu bylo, že všechny současné způsoby dopravy osob po městě nejsou dobré,” říká autor a dále svá slova vysvětluje: MHD jezdí jenom někam a jenom někdy, taxi je na každodenní dojíždění drahé, motorka není použitelná po celý rok, bicykl také ne a upocený cyklista není vhodný partner např. pro obchodní jednání. K autu říká, že většinou v něm jezdí jen jedna osoba a ptá se, zda musí 100kg člověk pořád tahat s sebou 1000kg stroj.
Proto navrhl a postavil 4ekolku, malý městský elektromobil, jehož dojezd je „až 200 km” s 9,6kWh akumulátorem. Podle různých výzkumů cca 80 % běžných motoristů ujede denně kolem 50 km, a to zejména při cestách do práce a zpět. „Do města tedy potřebujeme něco malého, levného, bezpečného, celoročně použitelného, maximálně pro dvě osoby, s maximální rychlostí 55 km/h,” říká Chládek.
Ptáte-li se, kde přišel zrovna na 55 km/h, když zrovna kolem Prahy je hromada silnic, kde se jezdí i rychleji, odpovíme - 4ekolka zvládne právě takovou maximálku. To např. znamená, že na dálnici vůbec nesmí a že všude, kde je dovolená sedmdesátka, bude brzdou provozu. Vysoké rychlosti nicméně nebyly cílem, důraz byl na co nejnižší hmotnost a nejmenší spotřebu energie; na kilometr jízdy prý 4ekolka spotřebuje cca 100 Wh.
Podle Chládka je 4ekolka plně dostačující jako městské vozítko a i přes vyšší pořizovací cenu se vynaložené peníze za pár let vrátí nejen v uspořeném palivu, náklady mají ve srovnání s klasickým vozem zhruba třetinové, a v Praze i v parkování. Elektromobily mají v tzv. modrých zónách nárok na parkování zdarma nebo za symbolický poplatek, registrují-li se na úřadě.
Pokud, jako u každého elektromobilu, čekáte na informaci o extrémní ceně, zklameme vás. Náklady na stavbu prototypu byly podle autora zhruba 300 tisíc korun. Samozřejmě to neříká, za kolik se bude 4ekolka prodávat zákazníkům, pokud k tomu někdy dojde; v plánu to prý je. A konvenční městská supermini pořídíte o 80 - 100 tisíc levněji, ať jsou od Citroënu, Volkswagenu nebo Škody, můžete s nimi na dálnici a v případě potřeby převezete čtyři lidi a nějakou tu bagáž.
Pokud ale vidíte v elektřině cestu, 4ekolka může být zajímavým způsobem, jak s ní u sebe doma začít. Samozřejmě, máte-li ji kde nabíjet, překousnete-li design a nejezdíte-li do práce denně po dálnici. Tomuto projektu jakožto českému nápadu fandíme, máme ale obavu, že podobně jako spousta dalších podobných skončí v propadlišti dějin dřív, než dosáhne valného komerčního úspěchu.





Fotografií zatím k 4ekolce moc není, to podstatné ale ukazují
Zdroj: Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Rychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraZkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom