Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 3 2020: bude to ještě trojka, jak ji známe?
26.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ne, opravdu jsme se nezbláznili. BMW sice právě představilo šestou generaci své trojky, již nyní se ale ví leccos o tom, jaká bude ta sedmá.
Trojka s interním kódem F30 je ještě panensky nová a jen co jsme ji stihli rozebrat do posledního šroubku, přichází britský Autocar s odhalením, jak bude vypadat její nástupkyně, sedmá generace v roce 2020. Tou dobou budou muset automobilky respektovat nové limity EU, které jsou pro CO2 nastavené na hodnotu 95 g/100 km. Což je ekvivalent spotřeby cirka 3,8 litru benzinu na 100 km.
Také proto je docela možné, že BMW řady 3 sedmé generace bude používat především přeplňované tříválce, které se v F30 patrně ještě neobjeví. Aby měli řidiči k dispozici alespoň krátkodobě nějaké to „Freude am Fahren“ a ne jen dlouhodobé „Freude am Sparen“, spalovacím agregátům budou pomáhat baterky napájející elektromotor. Autocar si myslí, že BMW bude na sebe sebemrskačsky přísnější a půjde na hodnotu 77 g/km a v roce 2025 dokonce na 70 gramů CO2. Zároveň ale tvrdí, že z výroby zcela vypadnou naftové motory, což je hodně odvážná myšlenka především proto, že BMW patří posledních patnáct let leaderům vznětového spalování. To by mělo být nahrazeno buď přímým vstřikováním kombinovaným se zapalováním laserovými svíčkami anebo technologií řízeného samovznícení benzínu - v Mnichově se prý s ní již experimentuje.
Velký důraz bude kladen na aerodynamiku. Například motorový prostor má být kompletně uzavřen a přístup vzduchu potřebného k spalovacímu procesu a k ochlazování jednotky má být řízen elektronicky. To je docela možné. BMW má již nyní v plánu místo celkové izolace stěn motorového prostotu udělat tepelné stínění přímo na agregátu, což jednak sníží hmotnost izolace a zároveň by to umožnilo lépe pracovat s kontrolou přítoku vzduchu i termoregulace. Tím by se otevřela cesta také pro nové sendvičové materiály, které využívají voštinovou konstrukci z recyklovaného papíru zpevněného z obou stran karbonovým kompozitem. BMW je má kvůli zpřísňujícím se podmínkám na ochranu chodců hotové už nyní a kromě přední kapoty z nich dokáže vyrábět i kostry extrémně lehkých sportovních sedadel. Tepelné záření od výfukového systému, turbodmychadel nebo samotného motoru by papíru uvnitř karbonu asi moc nesvědčilo, ale s izolací přímo na jednotce by to asi nemusel být problém. Na druhou stranu je tady ale vždycky možnost použít uhlíková vlákna vyztužená plastem, což by uvedený problém asi značně zredukovalo.
V zájmu dalšího snížení aerodynamických odporů má budoucí trojka dostat úplně plochou podlahu a k omezení turbulencí mají sloužit například speciálně navržené podběhy kol (to už dnes není taková novinka) a ramena zavěšení s průřezem o stejném tvaru jako mají křídla letadla nebo dnešní monoposty F1. Součástí tohoto programu budou rovněž kola s aerodynamicky optimalizovaným tvarem.
K detekování okolního provozu včetně chodců a cyklistů bude sloužit soustava laserových čidel, které ve spojení s aktivním řízením budou do volantu pouštět impulzy „napovídající“ řidiči, jak se například vyhnout nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Realitou by měly být už i laserová světla, která jsme si rozebírali minule a nová konstrukce brzdového systému. Jeho chlazení na přední nápravě by mělo být vyřešeno výlučně samostatnými kanály v přídi, i když je otázkou, jak by se odbourávalo odpadní teplo z brzdových kotoučů po zastavení vozu po větším namáhání. Odpověď asi bude ukryta v současných vozech formule 1, které ochlazují své brzdy v podstatě stejným způsobem.
Pozoruhodně vypadá rovněž nápad s brzdovým obložením, které se občas může nechtěně otírat o brzdový kotouč. Přestože vypočítávat takovou ztrátu energie u konkrétního auta vypadá jako zbytečnost, konstruktéři BMW to prý vidí jinak. Nová technologie by odtahovala destičky na větší vzdálenost a pomocí snímání pohybu nohou řidiče by predikovala potřebu zpomalení a obložení automaticky přibližovala ke kontaktní ploše kotoučů.
V roce 2020 má BMW (ve spojení s novou generací navigačního systému) významně rozšířit funkce head-up displeje. Na předním skle budou zobrazovány údaje o rozhlasové stanici, prostorové šipky napomáhající navedení řidiče do požadovaného směru, online výstražné informace z provozu, o klimatických podmínkách a vzájemné komunikace mezi auty, pokud budou navzájem kompatibilní. V praxi to pak může znamenat, že pokud stabilizace některého vozu zaznamená silnici s nízkou přilnavostí, vyšle signál o zhoršených podmínkách jiným řidičům. Jako značná ztřeštěnost pak vypadají doporučené povely navigace, která bude cestou hledat silnice se spádem, aby auto mohlo v maximální míře využívat gravitaci a volnoběh ke snížení spotřeby. Takže to sice bude eko, ale zkratkou o kus delší. Stejně (environmentálně) orientovaná pak bude i devítistupňová automatická převodovka, výškově stavitelný podvozek, který snížením šasi zredukuje odpory a vztlak.
Trojka z roku 2020 bude chtít snížit náklady na vývoj a výrobu vynecháním dveřních klik, které nahradí inteligentní klíče a dotykové senzory, a ve svých útrobách bude mít variabilní konstrukci na různé balíčky akumulátorů. Při využití plného prostoru jako plug-in hybrid bude mít energii na 40 km v čistě elektrickém režimu a pro nesmyslný test EU nachystané emise jen 43 g/km. To se v roce 2025 sníží až na 37 g/km, čímž se trojka svou produkcí oxidu uhličitého vyrovná běžícímu člověku a hodně vzdálí tomu, jak ji známe dnes. Pak se uvidí, jestli EU nezačne zdaňovat i nás…
Laminátové vinuté pružiny, uhlíková vlákna vyztužená plastem, hliníkové dveře nebo papír zpevněný karbonem v konstrukci kapoty a sedadel - to je snižování hmotnosti podle BMW
Laserová světla by měla být v roce 2020 realitou
Laserová čidla společně s aktivním řízením pomůžou udržet auto v úzkém prostoru
Elektromotory s baterkami budou i v případě BMW nahrazovat výkon a chybějící počet válců. Převodovky budou devítistupňové a brzdy budou schopné předvídat chování řidiče.
Head-up displej bude zobrazovat více informací a společně s online navigací informovat o aktuálním dění v provozu
Zdroje: Autocar, BMW, Jon Sibal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 10:38 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB