Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu

(+ videa) Nápad řešit hromadnou dopravu tak, že autobusy budou jezdit nad ostatními auty, se zdál bláznivý až nereálný. Jenže v Číně je možné vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu

3.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nápad řešit hromadnou dopravu tak, že autobusy budou jezdit nad ostatními auty, se zdál bláznivý až nereálný. Jenže v Číně je možné vše.

Čínský „obkročný autobus”, o kterém jsme psali před pár měsíci, se zdál být bláznivou ideou, jak levně zrychlit dopravu ve městě. Vznikl sice funkční zmenšený model a autoři „vyhrožovali” tím, že reálný prototyp uvidíme ještě letos, příliš jsme tomu ale nevěřili. Mýlili jsme se, jak vidno - bizarní kombinace autobusu a tramvaje se poprvé ukázala v životní velikosti ve městě Čchin-chuang-tao, a to dokonce i za jízdy.

Zkouška to byla vcelku krátká a stroj, který dostal nově název Transport Elevated Bus, TEB, se pohyboval jen velmi pomalu. Pod ním ale byla auta a vůz skutečně přepravoval cestující, jak vám ukáží fotografie níže. Oproti modelům, představeným před několika týdny, je reálný TEB třetinové délky, tedy po srovnání měřítek, pochopitelně.

Rozměry jsou obecně trochu jiné. Světlá výška činí rovné dva metry, výška celého stroje je 4,8 metru. To je jen o kousek víc než patrové autobusy v Číně a je to proto, aby TEB mohl podjíždět stávající mosty bez úprav. Jeho šířka je 7,8 metru a délka 22 metrů. Pojme 300 lidí a soudě podle fotek kabiny i s relativním nadhledem.

Nastupování a vystupování v musí obstarávat vyvýšené peróny, pochopitelně, přímo u země jsou jen kol a se schody či výtahy se nepočítá. Hmotnost vozu neslo 16 klasických kol s pneumatikami jako u autobusu, jinak jej ale vedou koleje jako tramvaj. Při zkoušce, kterou si můžete prohlédnout níže na fotkách, vozidlo ujelo asi 300 metrů a velmi pomalu. Reálná rychlost by se jinak měla pohybovat mezi 40 a 50 km/h.

Zajímavostí jsou světla v rozích, která vypadají jako semafor. Je možné, že v ostřejších zatáčkách a při odbočování bude z bezpečnostních důvodů provoz aut pod TEB zastaven, k čemuž můžou sloužit tyhle semafory. Také by mohly zastavit provoz, pokud by byl daný autobus vybaven sklopnými schody či výtahy pro nastupování, ale to už spekulujeme.

Při prezentaci v životní velikosti měl stroj původně ujet 1 km, ovšem vzdálenost byla zkrácena na již zmíněných 300 metrů. Vidíme však, že by to mohlo fungovat, přes zjevnou monstróznost samotného stroje. Nápad je to pořád zajímavý, i když má své nevýhody, a stále existují velké otazníky. Těmi hlavními jsou již zmíněné zatáčky a také provoz aut vyšších než dva metry - uvidíme, kam bude vývoj směřovat dále.


Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 1 - transport elevated bus prototyp zkouska 01Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 2 - transport elevated bus prototyp zkouska 02Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 3 - transport elevated bus prototyp zkouska 03Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 4 - transport elevated bus prototyp zkouska 04Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 5 - transport elevated bus prototyp zkouska 04aAutobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 6 - transport elevated bus prototyp zkouska 05Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 7 - transport elevated bus prototyp zkouska 06Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 8 - transport elevated bus prototyp zkouska 07Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 9 - transport elevated bus prototyp zkouska 08Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 10 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 01Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 11 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 02Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 12 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 03Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 13 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 04Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 14 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 05Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 15 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 06Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 16 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 07Autobus jezdící přes auta je skutečný a funkční, podívejte se na jeho první jízdu - 17 - Transport elevated bus prototyp prvni jizda 08
Jízda prvního prototypu byla spíš testem, zda TEB může fungovat

Zdroj: China Xinhua News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše