Audi si patentovalo elektrické quattro a zvláštní kola s žaluziemi

V budoucnu se u čtyř kruhů dočkáme zadní nápravy poháněné elektromotory. Kola pak dostanou žaluzie, jež se s narůstající rychlostní uzavřou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi si patentovalo elektrické quattro a zvláštní kola s žaluziemi

10.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi si patentovalo elektrické quattro a zvláštní kola s žaluziemi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V budoucnu se u čtyř kruhů dočkáme zadní nápravy poháněné elektromotory. Kola pak dostanou žaluzie, jež se s narůstající rychlostní uzavřou.

S obchodním názvem „quattro“ přišla německá automobilka v 80. letech minulého století. V té době ještě používala mechanický středový diferenciál počítající se stálým pohonem všech kol. Po roce 1987 již přišla technologie Torsen, která začala řešení oné permanence měnit, dokonal ji ale až částečný přestup na systém Haldex, který primárně upřednostňuje přední nápravu a tu zadní připojí až teprve ve chvíli, kdy kola vpředu začnou ztrácet přilnavost.

Nově by ovšem německá automobilka měla opustit i tuto technologii, ačkoliv do značné míry z ní její nový systém 4x4 vychází. V budoucnu bychom se totiž pod názvem „quattro“ měli dočkat takového pohonu, kdy spalovací pohonná jednotka zásobuje výkonem kola přední, zatímco ta zadní si bere na starosti elektromotor. Audi ovšem dodává, že nejprve je třeba patentovat software počítající se senzory, které by dokázaly detekovat ztrátu přilnavosti na daném kole. Důležité je to hlavně kvůli systému regenerativního brzdění, který by při nedostatku energie v bateriích mohl kolo přibrzdit až moc a tím snížit adhezi.

Na základě tohoto systému by tak Audi přišlo s variabilní rekuperací brzdné energie, která vychází z aktuálních silničních podmínek. A co víc, daný pohon 4x4 by na základě výpočtu koeficientu tření kol a silničního povrchu dokázal v reálném čase detekovat jemné nuance v rotaci přední a zadní nápravy. Ačkoliv by tak byl primárně určen pro hybridy, jednalo by se o nejinteligentnější a nejrychleji reagující pohon všech kol vůbec.

Otázkou je, kdy se daného systému dočkáme - i Audi připouští, že se nejedná o nic jednoduchého. Daleko dříve se tak realitou stane druhá myšlenka počítající s unikátním designem litých kol. Ty by totiž nově měly používat žaluzie, které se s narůstající rychlostí zcela zatáhnou. Na konci procesu tak stojí kompletně zakryté kolo, jež přispívá ke zlepšení aerodynamiky.

Také v tomto ohledu však Audi eviduje jisté překážky, a to hlavně v možnosti nárůstu teploty. Samotné žaluzie by ovšem na činnost brzd měly reagovat, neboť se při přehřívání dokážou částečně nebo zcela rozevřít. To samé se pak stane také po dojezdu, na parkovišti tak majitelé čtyř kruhů budou moci i nadále svými ráfky ohromovat davy.


Audi si patentovalo elektrické quattro a zvláštní kola s žaluziemi - 1 - Audi nove quattro a nova kola 01Audi si patentovalo elektrické quattro a zvláštní kola s žaluziemi - 2 - Audi nove quattro a nova kola 02Audi si patentovalo elektrické quattro a zvláštní kola s žaluziemi - 3 - Audi nove quattro a nova kola 03
Již samotný patentový návrh naznačuje, že elektrické quattro nebude nic jednoduchého

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše