Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A9 e-tron potvrzeno, dostane tři elektromotory a prý i plně autonomní řízení
30.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Konkurence pro Teslu Model S má dorazit do roku 2020. Nabídne dojezd až 500 km či indukční dobíjení. K řízení vás bude třeba jen při špatném počasí.
Koncern VW momentálně nosí nálepku podvodníka, který se pokusil ošálit především americké regulátory. Aby Němci svou snahu napravili, snaží se maximálně odříznout - alespoň na oko - od dieselových motorů a místo toho stupňují své úsilí na poli elektromobilů a hybridních vozů. Pro Audi se zlomovým obdobím stane rok 2018, kdy má dorazit „bezemisní“ SUV Q6 e-tron. S tímto modelem však revoluce jen začne.
Do konce dekády by Audi mělo mít hned tříčlenné plně elektrické portfolio. Druhým v řadě se stane nástupce současného Audi A3 e-tron, třetím a vrcholným vozem pak bude konkurence pro Teslu Model S. Sedan s pohonem všech kol dostal oficiální požehnání od šéfa značky Ruperta Stadlera, přičemž velmi pravděpodobně jej máme očekávat pod názvem A9 e-tron.
„Do roku 2020 budeme mít tři elektromobily v nabídce,“ upřesňuje Stadler. „Začneme s produkční verzí konceptu e-tron quattro, který počítá s dojezdem 500 kilometrů. Do roku 2025 pak bude čtvrtina našeho portfolia zahrnovat modely osazené bateriemi.“ Tím však šéf značky nemá na mysli jen ryzí elektromobily, ale rovněž plug-in hybridy či vozy osazené 48voltovým elektrickým okruhem.
A9 e-tron celé této expanzi bude kralovat, přičemž techniku má sdílet se zmiňovaným SUV. Také v případě sedanu tedy můžeme očekávat až 500kilometrový dojezd, se kterým navíc má být spárováno autonomní řízení klasifikace SAE 4. Jde tedy o tu úroveň, kdy řidič již může plně svěřit kontrolu nad vozem umělé inteligenci. I na této úrovni však stále existují jistá omezení, zejména spojená se špatným počasím.
Zpět ale k pohonnému ústrojí A9 e-tron, jež by stejně jako Audi Q6 e-tron mělo zahrnovat tři elektromotory, jedním vpředu roztáčejícím přední kola, dvěma pak vzadu. V případě konceptu celá souprava produkovala stálých 435 koní, jež bylo možné krátkodobě navýšit dokonce na 503 koní. V případě produkčních verzí pak tyto hodnoty budou minimálně dodrženy, spíše však ještě překonány.
Stadler dodává, že produkční elektrické SUV by mělo zvládnout stovku za 4,6 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 210 km/h. U sedanu lze logicky očekávat s ohledem na lepší aerodynamiku a nižší odpor vzduchu lepší hodnoty, nicméně na překonání Tesly Model S velmi pravděpodobně nedojde. Spíše se předpokládá, že Audi bude klást důraz na výdrž než na jednorázovou akceleraci.
Jak řekl šéf vývoje značky Stefan Knirsch, „někteří naši konkurenti zvolili synchronní motor s vysokým výkonem v relativně nízkých otáčkách. Poté jsou tu ale ještě asynchronní motory, které obvykle dosahují stejného výkonu, ale při mnohem vyšších otáčkách. Od roku 2018 budou naše vozy osazeny právě asynchronním motorem, neboť jsme přesvědčeni, že je efektivnější.“
Kromě toho se elektromobily Audi mají od konkurence lišit jízdní charakteristikou a pohonem všech kol zvládajícím elektrické vektorování točivého momentu. Na každé ze zadních kol tedy bude v závislosti na přilnavosti mířit ideální dávka výkonu. Motory budou napojeny na jednorychlostní převodovky a management systému nabídne dva jízdní režimy: Drive a Sport.
Zdroje energie budou kapalinou chlazené baterie o kapacitě 95 kWh zabudované v podlaze kabiny. Jednotlivé články akumulátorů jsou tvořeny hranoly, nikoliv kužely, načež je veškerý prostor využit na 75 procent, nikoliv na 50 % jako u konkurence. Další výhodou této koncepce je pak delší životnost lithium-iontového paketu baterií.
Audi by společně s vozem rádo nabízelo i nové indukční dobíjení o výkonu 11 kW, které bude zároveň spárováno s automatickým parkingem. Po příjezdu bude stačit aktivovat příslušný program a vůz si sám najede na dobíjecí platformu. Nic bližšího ale již momentálně nemůžeme dodat, přeci jen konec dekády stále ještě není za dveřmi a udát se tak může mnohé.
Audi A9 e-tron bude elektrickým vrcholem značky...
...použije přitom platformu i pohonné ústrojí SUV Q6 e-tron, které se ukáže napřesrok
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva