Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do aut míří revoluční bezdrátové dobíjení mobilů, řeší hlavní problém těch dnešních
21.9.2020 | Petr Prokopec
Bezdrátové dobíjení mobilů se zdá být relativně novou komfortní funkcí moderních aut, novinka americké firmy ale dělá ze současných řešení muzejní exponát.
V současné době již není neobvyklé, když si v moderním voze odložíte telefon a jeho baterie se postupně začne vracet „do zeleného“. Bezdrátové dobíjení dlouho nabízí třeba už i Škoda a též u mobilů je stále obvyklejší. Tuto technologii současné publikum bezesporu oceňuje, je ale spojena s jedním zásadním problémem - mobil zkrátka nemůže odložit kdekoliv, k samotnému dobíjení jsou určené pouze specifické panely, které nejčastěji najdeme na středovém tunelu nebo v loketní opěrce, kde je snadné mobil zapomenout. To se ovšem do budoucna má změnit.
Americká firma Yank Technologies totiž chystá technologii bezdrátového dobíjení, která zmíněnou bolístku řeší tak, že nabíječku dělá prakticky z celé kabiny. Pro aktivaci systému totiž není třeba odkládat mobil na vyhrazené místo, ale pouze nastoupit dovnitř. V té chvíli odstartuje celý proces, přičemž přístroj můžete normálně používat dále či ponechat v kapse.
Američané své řešení vystavěli na třídimenzionální anténě, která nejen překonává radiové signály, ale má být tou vůbec nejefektivnější na celém světě. Zároveň je spojena s mnohonásobně nižší elektromagnetickou energií, než jakou produkují samotné mobilní telefony. Člověka tedy po stránce zdravotní neohrožuje. Nápomocné jsou jí pak specifické zesilovače, které šíří elektrické impulsy napříč celým vozem a umožňují tak napájení několika zařízení najednou.
Tím ovšem pozitiva ani zdaleka nekončí, neboť anténa dokáže zásobovat elektřinou i některá energeticky méně náročná a pro fungování vozu nekritická zařízení samotného automobilu, třeba startovací tlačítko, LEDky, senzory nebo dokonce i ovládání sedadel. Pokud tedy bude vůz vyvíjen s tím, že využije řešení Yank Technologies, povede ke zjednodušení konstrukce, výroby a ve výsledku i snížení hmotnosti (a všemu, co pozitivního z toho pramení), neboť nebude muset používat tolik drátů jako dosud.
Firma nyní předpokládá, že se jí přelomovou technologii povede dostat do dvou až tří let do produkčních aut. Jak přitom sama dodává, její revoluční systém může být integrován kteroukoliv značkou. Prozatím však s žádnou nespolupracuje. Onen časový výhled je tak možná až příliš optimistický, jakkoliv je nutné poznamenat, že mnohé změny jsou dnes v automobilové branži realizovány rychlostí blesku a zrovna lepší bezdrátové dobíjení půjde přidat i do existujících aut, třebaže ne se všemi popsanými výhodami.



Americká firma Yank Technologies začala proměňovat kabinu aut v jednu velkou bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů. Foto: Yank Technologies
Zdroj: Yank Technologies
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie