12 nejlepších sporťáků posledního roku

Vybrali jsme dvanáct nejlepších sportovně laděných aut, která byla k mání během posledních dvanácti měsíců. Máme pro vás vše od hot hatchů po supersporty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

12 nejlepších sporťáků posledního roku

10.7.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

12 nejlepších sporťáků posledního roku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vybrali jsme dvanáct nejlepších sportovně laděných aut, která byla k mání během posledních dvanácti měsíců. Máme pro vás vše od hot hatchů po supersporty.

Naše pocity z trhu se sportovně laděnými auty jsou poněkud rozporuplné. Na jednu stranu se takových vozů prodává stále více, na tu druhou nabízejí vlastnosti uspokojující stále užší skupinu potenciálních zákazníků. Zejména pokud netoužíte po automatické převodovce, přeplňovaném motoru, pohonu všech kol nebo je vám z duše nepříjemné elektricky posilované řízení, váš výběr se neustále zužuje. A protože se naši redaktoři řadí především mezi ty, kteří chtějí svá auta co nejvíce řídit (tj. také s nimi řadit), vědět maximum o tom, co se děje pod koly či pod kapotou (tj. mít k dispozici okamžitě reagující motor a čitelné řízení) a pracovat s přenosem výkonu spíše efektivním než nezáludným či bezpečným, je dnes těžké narazit na auto tohoto typu, které by bylo nekompromisním prostředkem k uspokojení řidičské vášně.

To ale pochopitelně neznamená, že nás oslovila pouze auta, která mají pod kapotou atmosféricky plněný motor, manuální převodovku a hydraulický posilovač řízení. Je jich mnohem více, neboť i mezi vozy využívajícími jiných řešení lze najít zajímavé sporťáky. Přesto v našem výběru nečekejte třeba Nissan GT-R - nesporně superrychlé auto zkrátka není podle našeho gusta. Pocity z jízdy s ním už připomínají více hodiny strávené v letadle s autopilotem, než cestu za volantem auta, se kterým musíte také trochu bojovat, abyste jej mohli milovat.

Podle čeho jsme tedy vybírali? Cílem bylo zvolit ta nejpřitažlivější sportovní auta pro běžný provoz, jediným určujícím kritériem tedy rozhodně nebyla rychlost v podobě času na závodním okruhu. Špičkové silniční sportovní auto musí být nejen rychlé, neboť jeho rychlost v podobných podmínkách beztak nelze stoprocentně využít, musí být také patřičně zábavné. A aby vás jízda autem bavila, je nezbytně nutné, aby vás ten či onen vůz na jednu stranu vtáhnul do hry, na druhou ale také hru nekazil neschopností potýkat se s nástrahami běžných silnic. A abychom nezapomněli - to vše musí nabízet za adekvátní cenu. Nepochybujeme o tom, že takové BMW M3 GTS je excelentní auto, s cenovkou přes 3,5 milionu korun je ale na vyladěnou M3 zkrátka drahé.

Naším ideálem je tedy auto v rámci své třídy dostatečně rychlé, ovladatelné, schopné fungovat i na často rozbitých českých cestách a nabízené za konkurenceschopnou cenu. K tomu, aby výběr byl aktuální, muselo být v prodeji během posledních 12 měsíců. A pochopitelně, aby se dostalo do našeho výběru, museli jsme jej vyzkoušet na vlastní kůži, výběr podle papírových parametrů si jistě uděláte sami.

Poslední podmínka se může zdát být limitující, není to ale tak špatné, jak se může zdát. Když dáme dohromady redakci Autoforum.cz a tištěného Autofora, najdeme jen pár aut, jenž připadají v úvahu, která bychom nezvládli okusit. Třeba nové Lamborghini Aventador se nám zatím do rukou nedostalo, také jsme nejeli s Bugatti Veyron, Koenigseggem Agera a pár dalšími „exoty” či obtížněji dostupnými auty, přesto máme s těmito vozy zkušeností daleko více, než je v českých podmínkách obvyklé. A protože s mnohými kolegy tato auta nejenže pravidelně testujeme, ale také často vlastníme, měl by pro vás být náš pohled na věc zajímavý i tehdy, pokud se o koupi takového vozu seriozně zajímáte.

Dost bylo vysvětlování, pojďme na věc. Dodejme jen, že všechny vozy ve výběru hodnotíme jako jedny z dvanácti nejlepších, nejde tedy o pořadí od první k desátému.

Dvanáct nejlepších sporťáků posledního roku

Audi R8 5,2 V10 FSI

Pokud jste „německou kopii Gallarda” na tomto místě nečekali, příliš jste se nechali zmást zvěstmi o jeho nedobře naklonovaných italských genech. R8 V10 je mnohem více než to, nabízí několik odlišných technických řešení, více prostoru a chybějící auru italského vyzyvatele Ferrari vyvažuje nižší cenou. V neposlední řadě jde o jedno z mála pětisetkoňových superaut dodávaných s manuální převodovkou, neboť hrubý a pomalý automat R Tronic (přejmenovaný E-Gear od Lamborghini) dokáže dojem z tohoto vozu jen pokazit. Více najdete v našem někdejším krátkém testu.


12 nejlepších sporťáků posledního roku - 1 - R8V101812 nejlepších sporťáků posledního roku - 2 - R8V100412 nejlepších sporťáků posledního roku - 3 - R8V1002

Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový desetiválec uložený vzadu podél před zadní nápravou
Objem: 5 204 cm3
Největší výkon: 386 kW (525 k) při 8 000 1/min
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol.
Max. rychlost: 316 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,7 s
Cena v době testu: 3 746 500 Kč

BMW M3

Současné M3 pomalu zvoní hrana. Jako sedan se přestane vyrábět již na sklonku léta, jako kupé někdy v průběhu příštího roku. Navíc od loňska dostala několik prvků, které ji vůbec nesedly (jako elektricky posilované řízení nebo systém start-stop). Přesto je i v této podobě velmi dobrým autem schopným efektivní i zábavné jízdy, kterou vám nezhatí ani mizerné české silnice. I přes starší datum vzniku si M3 byla s to poradit i se zbrusu novým Audi RS5, právě spolu s ním jsme jej naposledy otestovali ve verzi s automatem M-DCT. Naší volbou ale zůstává starší provedení s manuální převodovkou a hydraulickým posilovačem, které jsme vám představili ve starším testu.

12 nejlepších sporťáků posledního roku - 4 - m3rs50512 nejlepších sporťáků posledního roku - 5 - m3rs52412 nejlepších sporťáků posledního roku - 6 - m3rs512

Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 3 999 ccm
Největší výkon: 309 kW (420 k) při 8 300 ot./min
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol.
Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,6 s
Cena v době testu: 1 950 000 Kč

Ferrari 458 Italia

Italia je plná elektroniky a to nemusí být po chuti každému. Faktem ale je, že jde o mimořádně dobře sladěné auto, které právem vyhrálo většinu srovnávacích testů se svými konkurenty. Dokáže být rychlé i zábavné a ač jej takovým způsobem využívá zřejmě málokdo, nemá problém posloužit vám i při úplně obyčejných přesunech. Co se v Italli skutečně skrývá ale poznáte teprve tehdy, když ji vytáhnete na okruh - dokonalý motor, špičkově naladěný podvozek a až nečekaně vstřícné chování.

S tímto autem jsme se loni svezli jen krátce, zážitek to ale byl beztak nezapomenutelný.

12 nejlepších sporťáků posledního roku - 7 - Italia1412 nejlepších sporťáků posledního roku - 8 - Italia2412 nejlepších sporťáků posledního roku - 9 - Italia17

Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený vzadu podél před zadní nápravou
Objem: 4 499 cm3
Největší výkon: 425 kW (570 k) při 9 000 1/min
Přenos výkonu: Sedmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol.
Max. rychlost: 325 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,4 s
Cena v době testu: - Kč

Ford Focus RS

Nedokážeme si představit krásněji zazpívanou labutí píseň loučícího se modelu. Focus RS druhé generace si sice již nový nekoupíte (sehnat ale i úplně nový skladový kus pořád problém nebude), na sklonku loňského roku na nás ale udělal ohromný dojem. Na papíře jeho parametry nevypadají úchvatně, vždyť je docela těžký a jeho motor bez turba nedá ani ránu, k tomu všech jeho tři sta koní musí „odkrtkovat” přední osa. Jenže v reálu se vše jeví docela jinak. S přenosem výkonu nemá větší problém ani na mokru, motor se chová relativně civilizovaně a hlavně v nižších a středních otáčkách mává s autem lehce jako hůl s hadrem. Navíc má úžasně „akčně” naladěný podvozek a celý vůz je až nečekaně ovladatelný.

Když se tohle všechno sejde, můžete jeho potenciál vymačkat do poslední kapky a zavařit i mnohem silnějším autům, která něco takového dovolí málokomu. Jako „správný Ford” si navíc drží cenu jako Jiří Paroubek své slovo, takže jen lehce ojeté kousky koupíte i za polovinu původní sedmimístné částky. A to je setsakra dobrá nabídka.

Nevěříte ničemu z toho? Přečtěte si náš podrobný loňský test.

12 nejlepších sporťáků posledního roku - 10 - Focus_RS_212 nejlepších sporťáků posledního roku - 11 - Focus_RS_1112 nejlepších sporťáků posledního roku - 12 - Focus_RS_8

Motor: Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový pětiválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 522 ccm
Největší výkon: 224 kW (305 k) při 6 500 ot./min
Max. rychlost: 263 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Cena v době testu: 990 000 Kč

Chevrolet Corvette Z06

Také časy dnešní 'Vette Z06 se chýlí ke konci, toto auto ale zdaleka neřeklo své poslední slovo. Za poslední léta jsme jej vyzkoušeli několikrát, projeli jsme s ním Serverní smyčku Nürburgringu, české okresky i pražské uličky. Snad krom posledního zmíněného prostředí dokáže zazářit všude, je rychlá v přímce i v zatáčkách, dobře filtruje nerovnosti a všudypřítomná síla jeho sedmilitrového motoru vám vykouzlí úsměv na tváři prakticky kdykoli a kdekoli. Navíc vůbec netouží po nemístném množství paliva a jeho cena je ve srovnání s jakoukoli obdobnou konkurencí až směšná. Pro rok 2012 navíc vůz slibuje další zásadní zlepšení, však čerstvě obkroužil Severní smyčku za 7:22,62 s.

Velký test tohoto modelu pro internetové Autoforum teprve chystáme, zatím se musíte spokojit jen s informacemi, které jsme kdysi publikovali v rubrice Fascinace.

12 nejlepších sporťáků posledního roku - 13 - Z06112 nejlepších sporťáků posledního roku - 14 - Z06412 nejlepších sporťáků posledního roku - 15 - Z066

Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený předu napříč za přední nápravou
Objem: 7 011 cm3
Největší výkon: 371 kW (505 k) při 6 300 1/min
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol.
Max. rychlost: 320 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,9 s
Cena v době testu: 2 500 000 Kč

Lotus Evora

Lotus se teprve letos dočkal svého oficiálního zastoupení v ČR a už jsme stihli vyzkoušet obě verze jeho posledního vyráběného modelu Evora. Je to ten správný kompromis mezi klasickými Lotusy (stvořenými ve stylu „všechno ven”) a sportovně laděnými auty pro běžné ježdění. Nedostal jedinou zbytečnost vyvolávající radost leda v bruselských úřednících a zaujme špičkovými jízdními vlastnostmi a pečlivě vyladěným podvozkem schopným fungovat na závodním okruhu i velmi rozbitých českých cestách.

Škoda, že obě testovaná provedení vykazovaly jisté nedostatky v ovladatelnosti motoru či převodovky, i tak ale jde o pozoruhodný sportovní vůz. Přečtěte si náš první test Evory a nedávné dojmy z jízdy Evorou S po mosteckém okruhu.

12 nejlepších sporťáků posledního roku - 16 - Lotus Evora S dojmy okruh Most 0812 nejlepších sporťáků posledního roku - 17 - Test Lotus Evora 5312 nejlepších sporťáků posledního roku - 18 - Lotus Evora S interier

Motor: Zážehový, atmosférický plněný vidlicový šestiválec uložený vzadu podél před zadní nápravou
Objem: 3 456 ccm
Největší výkon: 206 kW (280 k) při 6 400 ot./min
Max. rychlost: 261 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,1 s
Cena v době testu: 1 599 000 Kč

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.