Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Ford a Fiat pohořely v nových crash testech. Co Audi, Citroën či Toyota?
2.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Faceliftovaný Fiat 500 dostal jen tři hvězdy a vpravdě mizerné bodové hodnocení. NCAP koupi nedoporučuje a špatně je na tom i nejnovější Ford.
Pár dnů před zahájením ženevského autosalonu tu máme nové kolo crash testů Euro NCAP. Tedy organizace, která nám před pár týdny ukázala, nakolik se zlepšila bezpečnost nových aut za posledních 20 let. Jak se dalo očekávat, moderní vozy poskytují daleko větší ochranu, za což si Euro NCAP bere nemalý kredit. Ten nechceme za každou cenu snižovat, kontrola kvality práce automobilek vždy přijde vhod, nicméně je nutné dodat, že mnohdy organizace přichází s poněkud kontroverzními kroky, které kredit snižují právě jí.
Typickým příkladem může být hodnocení faceliftovaného Fiatu 500, který je jedním ze šesti vozů, jenž aktuálním kolem prošly. Dosaženým výsledkům se samozřejmě budeme věnovat níže, nyní si ovšem musíme posvítit na vztah Euro NCAP k tomuto vozu. Generální tajemník bruselské organizace Michiel van Ratingen totiž uvedl, že „Pětistovka je již nyní starým vozem a malé zlepšení, které Fiat v rámci faceliftu učinil, to nezakryje. Zákazníci by si proto raději měli vyčkat na novou generaci a doufat, že Fiat využije příležitosti a nabídne vůz, který bude moci v rámci bezpečnosti soupeřit s konkurencí jako originál před deseti lety.“
V roce 2007 přitom Fiat 500 dosáhl pětihvězdičkového hodnocení, přičemž Euro NCAP v jeho konstrukci nenašlo žádnou zásadní chybu. Tedy v případě ochrany dospělé a dětské posádky, kritika ovšem mířila na bezpečnost chodců. Vůči nim totiž měla být rizikem jak hrana kapoty, tak kapota samotná. V ohrožení tak byla hlava i nohy pěších. Nyní ovšem Euro NCAP zrovna v těchto oblastech pěje chválu - sice nikoliv zrovna enormní, ale uspokojivou, což dokládá poměrně dobré hodnocení, které by celkovou reputaci pětistovky mělo vylepšit. Jenže výsledkem je pravý opak.
Hlavní problém přitom není v samotné schopnosti vozu obstát při nárazu, která není oslnivá, ale není ani vyloženě špatná. Konstrukce vozu se totiž výrazně nezměnila, a pokud ano, tak pouze k lepšímu. Jiné nejsou ani crash testy Euro NCAP či rychlosti, přibyla pouze nárazová zkouška 40procentní částí přídě, kdy je hodnocení vozu na úrovni úspěšnějších konkurentů z této „várky”. Problém je hlavně v absenci moderních bezpečnostních systémů typu autonomních brzd a monitoringu jízdních pruhů, což nejsou věci, které by souvisely se schopností vozu obstát při nehodě.
Euro NCAP tedy sice napomohl zlepšit bezpečnost moderních aut, v posledních letech se ale spíše snaží stavět vzdušné zámky. Elektronické systémy totiž sice za určitých okolností dokážou nehodě zcela předejít či ji alespoň zmírnit, měly by nicméně být hodnoceny zcela samostatně, aby se spotřebitel ve výsledcích mohl zorientovat - takto se může stát, že méně hvězd dostane auto bezpečnější při nárazu než to, které jej zvládá hůře. Protože na palubě má něco, co může a nemusí podobné nehodě zabránit.
Tím ale naše filozofování skutečně končí, dále se již budeme věnovat výsledkům jednotlivých vozů. Jak je přitom naším dobrým zvykem, probereme si je dle abecedy.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi Q5
V případě druhé generace německého SUV zisk pěti hvězd vážně nepřekvapí. Zcela bez výtek ovšem Audi Q5 od testovacích komisařů neodešlo, v případě ochrany dospělých se totiž dočkalo kritiky za větší ohrožení hrudníku při bočním nárazu. U desetiletých dětí byly pro změnu ve větším ohrožení krční partie. Nicméně přesto SUV nakonec získalo za druhou zmíněnou kategorii 86procentní hodnocení, tedy nejlepší v rámci tohoto kola. Za ochranu dospělých si pak Q5 připsala 93 %.
Působivá je také ochrana pěších, Audi totiž disponuje „aktivní“ kapotou. Nicméně její nárazník je nepřátelský vůči nohám chodců, čemuž nepomáhá ani přítomnost autonomních brzd, jenž spolehlivě fungují do rychlosti 60 km/h. Máme tu tedy 73procentní výsledek. Vskutku překvapivé je ovšem hodnocení za elektronické berličky, jenž skončilo pouze na 58 procentech, a to přesto, že onen systém AEB je standardem. Monitoring jízdního pruhu však Q5 nabízí pouze za příplatek, k jeho uznání tedy nedošlo a trestem je v tomto ohledu nulové bodové konto.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi Q5
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi Q5 na stránkách Euro NCAP.
Citroën C3
Zisk pouze čtyř hvězd bude nejspíše pro tvůrce francouzského hatchbacku zklamáním, koneckonců Citroën C3 dostal monitoring jízdních pruhů již v základu. Ten však ovlivňuje hodnocení pouze v jedné kategorii, a to u elektronických berliček. Autonomní brzdy, jenž se projevují na bezpečnosti dospělých, chodců a také podpůrných systémech, ovšem nemá. Dle Euro NCAP je tak vlastně horším vozem než Audi Q5, přestože kupříkladu při bočním nárazu nabízí lepší ochranu dospělé posádky a jeho čelní partie jsou přátelštější vůči nohám pěších.
Již mnohokrát jsme ovšem zmínili, že Euro NCAP začíná samotná konstrukce vozu zajímat méně a méně. Proto ostatně již před dvěma roky došlo ke zvýšení vlivu berliček na celkové hodnocení z 10 na 20 procent. Na druhou stranu, bez chyb Citroën C3 rozhodně není, při čelním nárazu tu máme riziko úrazu horní části těla u cestujících vpředu i vzadu. U šestiletých dětí je problémem větší tlak na hrudník, pro pěší jsou pak tuhé sloupky čelního okna. Ve finále tu proto máme zisk 88, 83, 59 a 58 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Citroënu C3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Citroënu C3 na stránkách Euro NCAP.
Fiat 500
Dostáváme se k italskému „tragédovi“, o němž jsme se hojně zmiňovali v úvodu. Nyní přikročíme k jednotlivým kategoriím. Zajímavé je, že model po faceliftu totiž při nárazu 40 procenty přídě chrání řidiče i spolujezdce více než originál, v případě bočního nárazu je pak dokonce lepší než Audi Q5. Nicméně při nárazu celou přídí byly překročeny limity setrvačných sil působících na hlavy cestujících vpředu i vzadu, došlo tak ke ztrátě všech bodů v této subkategorii a celkový zisk skončil na 66 procentech.
Působivá pak rozhodně není ochrana dětí (49 %), zde totiž při čelním nárazu došlo k výraznému předklonu desetiletých dětí a tedy nárazu jejich hlav do opěradel předních sedadel. Výtky směřovaly také k špatné ochraně při nárazu bočním, na odvoz ratolestí do školky tedy Fiat 500 rozhodně ideální není. Příď vozu si pak nerozumí hlavně s pánvemi pěších, načež tu máme 53procentní hodnocení a absence všech elektrických systémů přispěla v rámci elektronických berliček k zisku pouhých 27 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu 500
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu 500 na stránkách Euro NCAP.
Ford Ka+
Ford Ka+ má své kořeny v rozvojových zemích, kde se hledí spíše na komfort a výbavu než na bezpečnost. Neznamená to sice, že by vozy prodávané třeba v Brazílii byly pojízdné rakve, nicméně standardně mají třeba méně airbagů a o elektronických berličkách si mohou nechat pouze zdát. Proto modrý ovál musel kvůli prodeji modelu Ka+ v Evropě přistoupit k řadě modifikací, ty ale zjevně nebyly dostatečné. Navíc kvůli ceně nebylo sáhnuto po autonomních brzdách.
Asi proto nepřekvapí, že tu máme relativně tristní - byť o chlup lepší než u Fiatu 500 - ochranu dospělé posádky, zvláště pak při nárazu celou částí přídě. V případě bočního nárazu je Ford jedním ze dvou nejlepších aut tohoto kola, před lety by tak nejspíše s pěti hvězdami skončil. Nyní si ale musí vystačit se třemi, respektive s 66 procenty za ochranu dospělých. V případě ochrany dětí (61 %) byl kritizován tlak na krční partie, chodci (57 %) budou mít problém hlavně s lemem kapoty motoru. Elektronické berličky jsou pak na minimu, z čehož vyplývá 29procentní hodnocení.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Ka+
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Ka+ na stránkách Euro NCAP.
Land Rover Discovery
Při pohledu na mohutné britské SUV by člověk nejspíše čekal chválu ze všech stran, nicméně Euro NCAP nebylo zrovna spokojeno se „zraněními“ testovací figuríny sedící na zadním sedadle při nárazu celou částí přídě. Řidič byl pro změnu v ohrožení při nárazu s odsazením, a aby toho nebylo málo, pak zde máme zásadní výtky ke tlaku na krk při nárazu zezadu a zpětném pohybu hlavy zpět do opěrky. Přesto je ale výsledné hodnocení nakonec 90procentní.
Za ochranu dětí si Discovery odváží 80 procent, přičemž kritika míří hlavně k ohrožení hrudníku šestiletých ratolestí. Ochrana chodců je ovšem hodnocena výtečnými 75 procenty, a to zejména zásluhou autonomních brzd. Jinak tu ovšem máme obvyklé výtky spojené s tužšími čelními sloupky či lemem kapoty motoru. Ve finále lze pak zmínit elektronické berličky, kde se počítá nejen s AEB, ale také s monitoringem jízdních pruhů. Proto oněch 73 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Land Roveru Discovery
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Land Roveru Discovery na stránkách Euro NCAP.
Toyota C-HR
Posledním „pánem na holení“ je Toyota C-HR, kterou můžeme rázem dosadit v tomto kole na trůn. Japonské SUV má totiž nejvyšší hodnocení ve třech kategoriích, prostor na výtky byl tedy opravdu nemalý. Nicméně i tak se nějaké najdou, zvláště při obou typech čelních nárazů, kdy dochází k ohrožení hrudníků cestujících vpředu i vzadu. Jde ale vskutku jen o nízké riziko, hodnocení je tak 95procentní. O trochu hůře je na tom C-HR s ochranou dětí (77 %), neboť na hrudník šestiletých ratolestí již působí výraznější tlak.
Příď vozu je ale kupodivu vůči pěším poměrně bezpečná, a to i přes poměrně komplikované tvary. Za nebezpečný byl označen pouze lem kapoty, opravdu výraznou měrou ovšem zafungovaly autonomní brzdy. Máme zde tak zisk 76 procent, o další dvě více pak Toyota získala za elektronické berličky. Stejně jako Discovery je přitom již standardně vybavena AEB i monitoringem jízdních pruhů, ten ovšem funguje lépe než u Land Roveru a získal větší počet bodů. Tím jsme se ale dnes již skutečně dostali na konec našeho poněkud obsáhlejšího reportu.
Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty C-HR
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty C-HR na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR včera 18:36
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 včera 16:00
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha včera 10:00
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech 20.12.2024
- MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi 20.12.2024
Nejnovější články
- Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
včera - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
včera - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva