Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: s novými pravidly se vyrovnal jen Golf Sportsvan, propadl i Renault
25.6.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Počet hvězd z testů povážlivě klesá. Ale může za to málo elektroberliček, ne pokles odolnosti nových vozů.
Máme tu další kolo nárazových testů Euro NCAP, jež se odehrálo podle nových pravidel. Ta jsou více než kontroverzní, neboť odhalují spíše slabiny vozů ve výbavě, než aby věrohodně informovaly o tuhosti, pevnosti a jiných projevech schopnosti ochránit posádku před následky havárie vozu. Aktuální výsledky to jen dosvědčují, neboť pouze Volkswagen Golf Sportsvan byl vybaven systémem autonomního brzdění a jako takový si tedy může připsat pro marketingové oddělení podstatných pět hvězd. Všechny ostatní modely ovšem tuto technologii opomíjejí, a tak podle onoho populárního hodnocení propadly.
Zmíněným hvězdám sice dlouhodobě nepřikládáme takový význam jako automobilky či samotná bruselská organizace, uvědomujeme si ovšem, že zákazník na takové volání slyší. A proto budou muset prodejci Citroënu, Fordu, MG, Peugeotu a dokonce i Renaultu dost složitě vysvětlovat, že jejich vůz skutečně není tak nebezpečný, jak čtyři či dokonce jen tři hvězdy napovídají. Pokud se totiž podrobně zadíváme třeba na jednotlivé výsledky modelu Tourneo Courier, pak je jasně patrné, že v kategorii ochrany chodců je modrý ovál lepší než „lidový vůz“. Přesto všecko ale na něj v rámci tohoto kola zůstala až stříbrná medaile.
Důvodem poměrně razantního propadu „kvality“ je rovněž změna hodnocení. Až do loňského roku bylo totiž celkových 100 procent bodů rozděleno tak, že z poloviny se na výsledku podílela kategorie ochrany dospělých. Ochrana dětských pasažérů a chodců byla shodně hodnocena 20 procenty, na elektronické berličky tak připadalo jen 10 % (i to je ale podle nás hodně). Pro letošek ovšem Euro NCAP udělalo zásadní obrat a posledně zmiňované kategorii 10 procent přidalo - tyto body přitom byly ubrány v kategorii dospělých.
Díky tomu můžeme zjednodušeně říci, že varovný systém upozorňující na rychlostní limit má pomalu ten samý vliv na bezpečnost vašich dětí jako nosná struktura vozu. Že je to blamáž? V tom máte naprostou pravdu, Euro NCAP ovšem argumentuje tím, že dané systémy pomáhají nehodám předcházet. S tím se dá do jisté míry souhlasit, jenže k čemu vám budou samočinné brzdy, když to do vás z boku „napálí“ dodávka? Odpověď si asi domyslíte sami. NCAP se prostě „montuje” do věcí, které mu nenáleží řešit a smysl svých vlastních testů tím jen podkopává.
Volání po lepším reflektování reality je ale dlouhodobě marné, proto toto téma raději opusťme a pojďme si projít (dle našeho zvyku v abecedním pořadí) jednotlivá hodnocení.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Citroën C-Elysée (a Peugeot 301)
Za prvním verdiktem vyrážíme do Francie. Ještě než se ovšem dostaneme ke konkrétním údajům, měli bychom vysvětlit přítomnost Peugeotu v nadpisu této kapitoly. Důvod je prostý - C-Elyséé a 301 jsou identickými modely, jenž se prodávají se shodnou technikou i výbavou. Proto je Euro NCAP hází do jednoho pytle a zatímco test samotný provedla pouze na Citroënu, výsledky jsou poplatné také pro Peugeot. Značka se lvem ve znaku tak ke třem hvězdám přišla jako slepec k houslím, i když lze samozřejmě předpokládat, že sedan 301 by dosáhl shodného hodnocení, i kdyby do testu skutečně dorazil.
Jelikož obrazový materiál je ale k dispozici pouze pro Citroën, budeme se nadále věnovat pouze této značce. Začít přitom můžeme kategorií dospělých, za kterou si C-Elysée odváží 71 procent. Kritika přitom směřovala na strukturu palubní desky, jež pro pasažéry různé výšky představovala odlišné ohrožení hrudníku. Mimo to pak komisaři shledali, že vůz neposkytuje dostatečnou ochranu při bočním nárazu, kdy byl opět v ohrožení hrudník.
Dobrého hodnocení se dočkala ochrana dětí (75 %), kde vozu přitížilo snad jen špatně označené tlačítko umožňující deaktivaci čelního airbagu. Mnohem hůře si ovšem C-Elysée vedl v kategorii chodců, kde byla za nebezpečnou shledána hrana kapoty a spodní lem čelního okna. V obou případech tak vůz nezískal jediný bod, díky čemuž si od Euro NCAP vysloužil pouze 54 % (nejméně v tomto kole testů). O kategorii podpůrných systémů (33 %) pak asi nemá smysl mluvit, autonomní brzdy či monitoring jízdy ve zvoleném pruhu by asi u modelu zaměřeného na co nejnižší cenu čekal jen ten největší bruselský optimista.
Tabulka s klíčovými výsledky Citroënu C-Elysée
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Citroënu C-Elysée na stránkách Euro NCAP.
Ford Tourneo Courier
Přesunout se můžeme k modrému oválu, jehož Tourneo Courier bychom mohli označit za překvapení tohoto kola testů. Supermini Fordu totiž v rámci hvězdiček porazilo i Renault Mégane, u kterého se vždy počítalo s tím, že nejlepšího hodnocení dosáhne i se „zavřenýma očima“. Nejsou to ovšem pouze hvězdy, ale i jednotlivá procenta, jimiž modrý ovál francouzský hatchback poráží. V kategorii ochrany dospělých i dětských pasažérů totiž získal shodně 84 %, což víceméně jakoukoliv kritiku vylučuje. Komisaři tak jen konstatovali, že při opakovaném bočním nárazu se lehce snižuje ochrana hrudníku.
Přesunout se můžeme k bezpečnosti chodců, jež byla hodnocena 74 procenty. Komisaři si přitom stěžovali hlavně na hranu kapoty, jež může způsobit poranění hlavy, a také na přílišnou tuhost čelních sloupků. I ty jsou totiž pěšákům nebezpečné. Dáme ovšem krk na to, že posádka vozu si právě tuto vlastnost bude při případné havárii vychvalovat. A to rozhodně mnohem více než třeba přítomnost stabilizačního systému ve standardní výbavě. Mimo to na palubě nechybí ani systém upozorňující na rychlou jízdu, absence samočinného brzdění a monitoringu jízdního pruhu pak stála za relativně nízkými 56 procenty v této kategorii.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Tourneo Courier
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Tourneo Courier na stránkách Euro NCAP.
MG3
Jsme u čínsko-britského hatchbacku, který zejména v kategorii dospělých bude sotva dáván za vzor. Na 69procentním hodnocení se totiž projevuje především špatné nafouknutí airbagů, díky čemuž se hlava řidiče „potkala“ s tvrdší strukturou palubní desky a volantu. Mimo to bylo při čelním nárazu v ohrožení koleno řidiče, nedostatečně chráněné jsou pak i krční partie při navrácení hlavy do opěrky.
V rámci ochrany dětí je na tom MG3 o trochu lépe, daných 71 procent je však i nadále nejhorším hodnocením v tomto kole testů. Inspektoři Euro NCAP přitom měli hlavní problém s tlačítkem, jenž má deaktivovat čelní airbag. K mání je totiž pouze u některých verzí, příručka k vozu ovšem o takové absenci vůbec neinformuje. Mimo to se pak s kritikou potkala i samotná bezpečnost, která byla nízká hlavně v oblasti hrudníku.
Přesunout se můžeme k ochraně chodců (59 %) a podpůrným systémům (38 %), což jsou kategorie, kde MG získalo lepší hodnocení než Citroën C-Elysée a Peugeot 301. A to přesto, že třeba hrana byla kapoty shledána nebezpečnou. To samé pak platí o tuhých čelních sloupcích, další kontroverzi můžeme najít v oblasti berliček. Zde se totiž MG dostalo před francouzskou dvojici hlavně díky tomu, že nabízí systém varující před nezapnutým bezpečnostním pásem u řidiče i spolujezdce. Citroën a Peugeot však v tomto směru upozorňují pouze šoféra, za což oba vozy nezískaly jediný bod.
Tabulka s klíčovými výsledky MG3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu MG3 na stránkách Euro NCAP.
Renault Mégane Hatchback
O novém Renaultu Mégane již v dnešním článku padla zmínka několikrát, podstatné jsme ovšem stále neuvedli. Přičemž ani tentokrát se neubráníme jistým výtkám směřujícím na hlavu Euro NCAP. Při ochraně dospělých (83 %) totiž komisaři sice shledali strukturu vozu navýsost pevnou a spokojeni byly při čelních i bočních nárazech, francouzské novince ovšem vytýkali nedostatečnou ochranu při návratu hlavy do sedadla. Zajímavé přitom je, že ohrožení pasažérů vzadu bylo vypočteno na základě geometrického odhadu, nikoliv po usazení testovací figuríny.
Kategorie ochrany dětí je již relativně v pořádku, výtka mířila pouze k nejednoznačně označenému tlačítku deaktivujícímu čelní airbag. Výsledkem je tak 78 procent, dalších 60 % pak vůz získal za bezpečnost chodců. I tentokráte ovšem máme co do činění s ostrým okrajem kapoty, která může vážně ohrozit pánev pěších. Zajímavý je pak verdikt v oblasti podpůrných systémů, kde je řidič na nezapnuté zadní pásy upozorněn textovou zprávou na palubním displeji. Ta však nebyla k mání ve všech jazycích, pročež jako kdyby daný systém neexistoval. Díky tomu Mégane získal jen 48 % a uniklo mu celkové čtyřhvězdičkové ohodnocení. Renault ovšem přislíbil nápravu, na příště tedy můžeme počítat s lepším verdiktem.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Mégane Hatchback
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Mégane Hatchback na stránkách Euro NCAP.
Volkswagen Golf Sportsvan
Po záplavě hlavně francouzských modelů se dostáváme k německému premiantovi, přičemž zejména v kategoriích ochrany dospělých a dětí nemůžeme Volkswagenu Golf Sportsvan nic vyčítat. Výsledných 87 % a 85 % hovoří za vše, testovací komisaři víceméně jen zmínili slabou ochranu krčních partií u tříletých ratolestí. O poznání hůře na tom německá novinka byla v případě chodců, kterým je velmi nebezpečný čelní lem kapoty (v rámci ochrany pánve vůz dokonce nezískal jediný bod). Stejně tak byly kritizovány sloupky předního okna.
V rámci kategorie podpůrných systémů je již vše v pořádku, neboť autonomní brzdy Golf Sporsvan má. Ty však nespadají do standardní, nýbrž do příplatkové výbavy, díky čemuž nebyl v této oblasti udělen plný počet bodů. Absolutní nulu má pak vůz za absenci monitoringu jízdních pruhů, ačkoliv i v tomto případě jde o doplněk, který lze dokoupit. Euro NCAP ovšem předpokládá, že po něm sáhne jen pár zákazníků a tudíž nemůže být uznán. Jak tedy sami vidíte, metodika organizace je více než podivná. Dodat tedy můžeme pouze parafrázi Shakesparova dramatu Hamlet a oznámit, že ve státě bruselském je cosi čím dál tím shnilejšího.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Golf Sportsvan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu Golf Sportsvan na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva