Londýn a mýto: další lež starosty Livingstonea?

Jedním z hlavních argumentů zastánců zavádění poplatků za vjezd do center měst je snížení emisí a zlepšení ovzduší. A nyní se, jako v mnoha případech, ukazuje, že realita není tak jednoduchá, jak by si zastánci těchto teorií přáli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Londýn a mýto: další lež starosty Livingstonea?

11.4.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Londýn a mýto: další lež starosty Livingstonea?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedním z hlavních argumentů zastánců zavádění poplatků za vjezd do center měst je snížení emisí a zlepšení ovzduší. A nyní se, jako v mnoha případech, ukazuje, že realita není tak jednoduchá, jak by si zastánci těchto teorií přáli.

Rudý Ken, nebo Ken Lenin se přezdívá Kenu Livingstoneovi, starostovi Londýna. Jeho tvrdohlavé prosazování různých omezení, která mají dalekosáhlý vlic na život Londýňanů totiž v lecčems připomíná praktiky strany, s níž máme bohaté zkušenosti. A jedním z těch omezení bylo zavedení poplatků za vjezd do centra metropole.

Argumentem při jejich zavádění bylo snížení počtu automobilů na ulicích a tím i zamezení vzniku zácp, snížení emisí výfukových plynů a údajné volání obyvatel po takových opatřeních. Poplatky byly přes protesty z mnoha stran uvedeny v platnost a lidé se s nimi začali smiřovat. Jenže na provozu se to nijak výrazně neprojevilo a radnice asi zjistila, že se jedná o výnosný byznys. A tak přišlo rozhodnutí poplatky zvýšit. Ovšem v tuto chvíli vstupuje na scénu silný protivník, automobilka Porsche. Podle nového systému totiž veškerá její produkce spadá kvůli vysokým hodnotám emisí CO2 do "nejdrašží" kategorie a tak začala podnikat veškeré možné právní kroky, kterými by zvýšení zabránila.

A nyní se objevil důkaz, že základní Livingstoneův argument o snížení koncentrace CO2 je lež. Transport for London, Správní orgán zodpovědný za dopravu ve Velkém Londýně, si totiž u King’s College London objednal studii, jejíž výsledky nikdy nezveřejnil. Až na základě soudního příkazu vydaného díky Porsche vyšlo najevo, že nově zaváděné poplatky produkci CO2 nesníží, ba naopak zvýší o cca 182.000 tun ročně.

To je samozřejmě v příkrém rozporu s tvrzením jak Transport for London, tak Livingstonea samotného. A podle zprávy se zvýšení netýká jen hladin CO2, ale také NOx a prachových částic. To vše má být způsobeno vyšším nájezdem aut, která se zpoplatněné zóny snaží objíždět.

Ještě jedna Livingstoneova lež vyšla najevo. Celou dobu se bránil údajnými výsledky průzkumu provedeného v prosinci loňského roku, podle kterého měla být většina obyvatel pro zavedení zvýšených poplatků. Jenže studie naznačuje, že pravý opak je pravdou.

Mějme tohle vše na paměti a vzpomeňme si na to, až s podobnými argumenty přijde někdo z pražského či třeba brněnského magistrátu. Myslím, že to nebude trvat příliš dlouho.

Zdroj: Motor Autohority

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše