Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno

Autobusy dodnes platí za jedny z nejpomalejších strojů, které na silnici potkáte. Nemuselo to tak být, už před 60 léty vznikl autobus rychlý jako blesk.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno

18.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Autobusy dodnes platí za jedny z nejpomalejších strojů, které na silnici potkáte. Nemuselo to tak být, už před 60 léty vznikl autobus rychlý jako blesk.

Autobusy a vysoká rychlost jízdy k sobě tak nějak nesedí. I když člověku leckdy přijde, že řidič autobusu MHD se svým strojem jede jako na Mille Miglia a cestující by uvítali spíše závodní skořepiny než primitivní sedačky bez bočního vedení, městské autobusy se jen zřídka pouštějí nad 80 km/h. A ty dálkové většinou svou maximálkou nepřekonají stovku.

Tento stav trvá už dekády. Ačkoli i autobusy procházejí vývojem a zejména v případě komfortu pro cestující umí nabídnout více než dříve, jejich rychlost je prakticky stejná. Jejich karoserie ostatně mívají aerodynamiku cihly a s tím se také pojí vysoká spotřeba paliva ve vyšších rychlostech. V autobuse se tak jen málokdy pojedete výrazně nad 100 km/h a je úplně jedno, jestli je z 1965 nebo 2015. Ted pokud nesedíte v ZILu-127 Turbo NAMI 053, který vznikl ještě dříve.

Klasický ZIS-127, později přejmenovaný na ZIL-127, je docela známý autobus. Ukázal se v roce 1955 a vyráběl se do 60. let. A měl za zadní nápravou umístěný sedmilitrový řadový osmiválec, který spaloval naftu, dával 180 koní a 633 Nm a zpracoval 40 litrů paliva na 100 km. Maximálka byla 95 km/h. Byl používán na dálkové linky a 32 cestujících sedělo relativně komfortně, jak ukážou některé fotografie níže.

Měl však také... ostrou verzi, řekněme. Ta vznikla v roce 1959 a jmenovala se Turbo NAMI 053, a to proto, že dieselový osmiválec nahradila plynovou turbínou tohoto jména. Ta dávala o poznání jiný výkon - 350 koní v 17 tisících otáčkách. Není tedy divu, že tenhle splašený autobus - stále s aerodynamikou cihly, připomínáme, karoserie se nijak výrazně neměnila - zvládl zvládl najednou 160 km/h.

Potkat něco takového na silnicích muselo být skutečně pozoruhodné. I když ZiL-127 nepatří zrovna k obřím autobusům, s délkou 10 220 mm, šířkou 2 680 mm a hmotností 13 tun to také není žádný střízlík. A teď si představte, že vás něco takového předjede levým pruhem - když na dálnici udržujete stotřicítku.

Turbína byla vyvinuta přímo v Zavodu Imeni Lichačeva (ZiL) a měla oproti dieselu několik výhod. Jednak byla o polovinu lehčí, přesnou hmotnost však neznáme, a jednak mohla spalovat různá paliva - v podstatě se sem dalo nalít, co hořelo. Motorová nafta, petrolej ani benzín nebyly problémem. Turbína pracovala spolehlivě, měla také velmi hladký chod, startovala bez problémů i v 26 stupních mrazu a v letních vedrech se nepřehřívala. A prý méně kouřila, což asi můžeme přeložit jako ekologičtější provoz.

Změny na karoserii nebyly velké, to ani zdaleka. Na přídi se vedle nápisu ZIL objevilo NAMI a vzadu vidíme velký nasávací otvor na střeše a gigantický výfuk. Také uvnitř nebylo 32 sedadel pro cestující ale jen deset. To ale v tu chvíli nebylo podstatné, Turbo NAMI 053 nevzniklo pro přepravu lidí, ale jako laboratoř na kolech, která měla tento pohon testovala. Ostatně v 50. a 60. letech se s plynovými turbínami experimentovalo i v USA a nepochybujte o tom, že v SSSR se tehdy museli zabývat vším, čím na západě. A vice versa.

Turbína měla základ v leteckém proudovém motoru, ale byla samozřejmě upravena tak, aby se vešla do autobusu a aby mohla pohánět kola mechanickou cestou. Autobus měl dvoustupňovou převodovku - dva stupně dopředu plus zpátečka. A neuměl brzdit motorem, takže se velmi rychle opotřebovávaly provozní brzdy.

Jediný vzniklý kus najel při testech asi 5 000 kilometrů, při kterých udržoval rychlost většinou mezi 80 a 100 km/h. Maximální testovaná cestovní rychlost byla již zmíněných 160 km/h, což by byl oproti tehdejším i současným autobusům velký posun vpřed. Dál ovšem vývoj nepokračoval, protože kromě zmíněné kapacity a opotřebení brzd měl tento autobus i další nevýhody. Např. se špatně řídil, protože turbíně velmi rychle kolísaly otáčky a nebylo tu nic na způsob konvenční spojky nebo neutrálního módu převodovky; řidič měl k dispozici pedál brzdy a plynu a volič převodovky. A volant, to bylo tak všechno.

Tenhle blesk mezi autobusy tak zůstal ve fázi prototypu, neboť nevýhody - mezi nimi jistě i provozní náklady - převažovaly nad výhodami. Kde je dnes konec jedinému vzniklému kusu, nemáme tušení. Možná byl sešrotován jako spousta dalších sovětských konceptů, možná se tak ale stalo jen na papíře a Turbo NAMI 053 přežívá v něčí garáži. Doufáme v tu druhou možnost, zažít 160 km/h v autobusu by i dnes stálo za to...


Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 1 - zil-127 turbo-nami-053 01Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 2 - zil-127 turbo-nami-053 02Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 3 - zil-127 turbo-nami-053 03Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 4 - zil-127 turbo-nami-053 04Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 5 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 13
Dobových fotografií ZILu-127 Turbo NAMI 053 je bohužel jako šafránu

Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 6 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 01Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 7 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 02Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 8 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 03Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 9 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 04Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 10 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 05Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 11 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 06Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 12 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 07Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 13 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 08Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 14 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 09Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 15 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 10Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 16 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 11Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 17 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 12
Snad i lépe tento stroj zachycují snímky zmenšeného modelu firmy Vector Models

Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 18 - zis-127 historicke 01Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 19 - zis-127 historicke 02Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 20 - zis-127 historicke 03Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 21 - zis-127 historicke 04Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 22 - zis-127 historicke 05Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 23 - zis-127 historicke 06Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 24 - zis-127 historicke 07Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 25 - zis-127 historicke 09Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 26 - zis-127 historicke 10Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 27 - zis-127 historicke 11Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 28 - zis-127 historicke 12Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 29 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 14Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 30 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 15Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 31 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 16
Klasický ZIS-127, později ZIL-127, se na dobových obrázcích vyskytuje často

Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 32 - zis-127 nove 01Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 33 - zis-127 nove 02Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 34 - zis-127 nove 02aTurbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 35 - zis-127 nove 03Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 36 - zis-127 nove 04Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 37 - zis-127 nove 04aTurbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 38 - zis-127 nove 05Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 39 - zis-127 nove 06Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 40 - zis-127 nove 08Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 41 - zis-127 nove 09Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 42 - zis-127 nove 10Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 43 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 17Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 44 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 18Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 45 - ZiL-127 Turbo-Nami-053 dalsi 19Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 46 - zis-127 nove 11Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno - 47 - zis-127 nove 12
Dodnes přežívají některé zrenovované objeví zrenovované stroje, Turbo NAMI je ale léta nezvěstné

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.