AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej

AMG je dnes divizí automobilky Mercedes-Benz a kde kdo později narozený může mít pocit, že tomu tak je odnepaměti. Není, ještě před 30 léty bylo všechno jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej

13.11.2021 | Mirek Mazal

AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej

/

Foto: Collecting Cars

AMG je dnes divizí automobilky Mercedes-Benz a kde kdo později narozený může mít pocit, že tomu tak je odnepaměti. Není, ještě před 30 léty bylo všechno jinak.

Ještě předtím, než se firma AMG stala součástí koncernu Daimler a začala se starat výlučně o nejrychlejší verze Mercedesů i specifické sporťáky, mohla jako samostatný úpravce spolupracovat s kýmkoli. Pravda, moc často toho nevyužívala, ostatně už v roce 1993 navázala úzkou spolupráci s Mercedesem, který ji v roce 1999 fakticky ovládl. Do začátku 90. let to ale byl prostě úpravce jako každý jiný, a tak vznikly i projekty, o kterých dnes málokdo ví.

Jeden z nich se týká značky Mitsubishi. Ta od roku 1969 vyráběla sedan zvaný Galant a jeho šestá generace prošla kůrou právě u AMG. Psal se rok 1987 a Galant vyhrál titul Auto roku v Japonsku. O dva roky později, když se u nás řešily demokratizační procesy, Němci vymýšleli, jak z obyčejného sedanu střední třídy udělat něco, pod co by se mohli podepsat.

Jako nejvhodnější základ by pro většinu lidí byl ostrý Galant VR-4 s pohonem všech kol, tedy předchůdce rychlého Lanceru Evolution. Jenže limitovaná edice od AMG byla nakonec založena na modelu GTi-16v. Byla představena v roce 1989 s motorem 4G63 upraveným na 170 atmosférických koní (125 kW), který uměl atakovat 8 000 ot./min (!). Upravené písty, titanové ventilové pružiny a speciálně vedený přívod vzduchu do motoru uměl vyrobit dravý zvuk pod plným zatížením. Točivému motoru sekundovala manuální převodovka s dlouhými, ale přesnými dráhami řazení.

Další úpravy se týkaly bodykitu s přítlačným křídlem na zádi. Znaky AMG se objevily na spoustě míst Galantu a objevily se i na speciálních litých kolech o průměru 15 palců. Na přiložených fotkách můžete vidět, jak si v 90. letech v Affalterbachu představovali posunutí tuctového auta na vyšší úroveň. Kromě zmíněných doplňků uvnitř přibylo dřevěné obložení, volant s logem AMG a bohatá standardní výbava.

Ony fotky zveřejnila ve své tiskové zprávě aukční firma Collecting Cars, která má prodej jednoho takového Galantu na starosti. Pochází z roku 1991, na tachometru má 125 149 km a na svůj nájezd vypadá velmi zachovale. Je to z jeden asi 500 vyrobených kusů, které byly prodané jako nové v Japonsku, dnes se ale nachází v Hong Kongu. A zájemcům bude případně dopraven kamkoli na celém světě.

Platí to stále, i když o aukci informujeme až po jejím konci - nenašel se totiž jediný zájemce z celého světa, který by v dražbě přihodil. Je to zvláštní, jde o raritu, kus neopakovatelné historie, kterou by leckdo mohl považovat za projev jakési nevěry, neboť AMG si zkrátka každý spojuje s Mercedesem. Kdybyste měli zájem, o vůz stále můžete projevit zájem. Špatné svezení s ním jistě nebude, především jde ale o pozoruhodný důkaz toho, jak moc se svět aut za pouhých 26 let změnil. Mitsubishi od AMG? To je dnes něco naprosto nepředstavitelného.


AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 1 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 01AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 2 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 02AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 3 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 03AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 4 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 04AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 5 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 05AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 6 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 06AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 7 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 07AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 8 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 08AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 9 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 09AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 10 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 10AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 11 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 11AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 12 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 12AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 13 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 13AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 14 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 14AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 15 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 15AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 16 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 16AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 17 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 17AMG svého času „zahýbalo” Mercedesu s jinou značkou, vzácný výsledek spolupráce je na prodej - 18 - Mitsubishi Galant AMG 1990 prodej 18
Tento šedivý sedan kdysi vznikl pod taktovkou AMG. A není to Mercedes, ale Mitsubishi. V aukci jej nabídla firma Collecting Cars, zájem byl ale v době jejího konání nulový. Foto: Collecting Cars

Zdroj: Collecting Cars

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše